IKL – Aline Dykmans over ‘XXS’

Wanneer we op het net op zoek gaan naar Aline Dykmans komen we al vlug te weten dat ze georganiseerd is, zin voor  verantwoordelijkheid heeft, communicatief, enthousiast, flexibel en leergierig is, en dat ze een teamspeler is.  Allemaal kwaliteiten. Ze er aan toevoegen dat ze geweldig kan tekenen en als verteller het nodige inzicht en rijpheid heeft.  Dat laatste kunnen we  opmaken uit wat Aline over haar kortfilm ‘XXS’ vertelt in antwoord op onze vragen.  Puur en alleen door enkele stills te zien en door wat ze hier te zeggen heeft, hebben wij de film alvast aangestipt als een ‘must see’. Bedankt Aline.

 

 

 

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?

In onze wereld draait alles om schoonheid en roem. Met ‘XXS’ probeer ik de keerzijde van de medaille in beeld te brengen, opdat mensen er zich bewust van zouden worden dat schoonheid en roem niet altijd gelijk staan met geluk. Mensen zouden zich moeten realiseren dat het najagen van onbereikbare idealen een tol heeft. In het geval van het hoofdpersonage Lucy, een jong model, zorgen de waanbeelden voor een gegarandeerde ondergang als ze zich hierin blijft verliezen.

2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?

Lucy is een natuurlijke schoonheid, elke foto van haar kan als perfect beschreven worden. Eens ze thuis komt na een fotoshoot, trekt ze al haar hulpmiddelen (juwelen, korset, hoge hakken, enz.) voor een perfect voorkomen uit. Door in de spiegel te kijken wordt ze met zichzelf geconfronteerd en verliest zo het contact met de realiteit. Ze raakt verstrikt in een vicieuze cirkel die door haar negatieve gedachten gestuurd wordt.

3) Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat hebt u vormelijk trachten te doen?

Mijn kortfilm is een digitale 2D, handgetekende animatiefilm. Ik heb mijn beelden zo mooi mogelijk afgewerkt om te verwijzen de oppervlakkigheid en de kunstmatigheid van de wereld waarin wij leven. Elk beeld rondom ons is doordacht en niets is aan het toeval overgelaten. De kijker kan net zoals bij schoonheid gewoon van de film genieten en niet verder kijken dan zijn spreekwoordelijke neus lang is, of hij kan onder de oppervlakte op zoek gaan naar een diepere betekenis.

Voor de middensequentie koos ik ervoor de achtergrond weg te laten, zodat alle aandacht naar de gedachten en gevoelens van Lucy kan gaan. Door de afwezigheid van achtergronden moet een gevoel van vervreemding ontstaan bij de kijker: hetzelfde oncomfortabele gevoel dat bij Lucy aanwezig is. Typerend voor deze sequentie is het digitaal nabootsen van krassen op pellicule. Net als schoonheid is pellicule een kwetsbaar gegeven dat snel kan vergaan. Door hier krassen op aan te brengen maak ik zelf het ‘perfecte’ oppervlak stuk waardoor het diepere naar boven komt. Pellicule is al meer dan een eeuw de drager van schoonheid en deze beschadigen is een statement tegen de gevestigde waarden.

4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren? (u mag eventueel uw budget vermelden, maar dat hoeft uiteraard niet)

Doordat het een studentenfilm is ligt het budget erg laag. Gelukkig krijgen we de kans een dossier in te dienen bij instellingen zoals SABAM om een ontwikkelingsbeurs aan te vragen. Deze beurs heb ik voornamelijk gebruikt om een talentvolle componist en sounddesigner in te huren voor het verwezenlijken van een krachtige geluidsscore.

5) Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Hebt u uw film alleen gemaakt? Met een ploeg?

‘XXS’ is een masterproef, het is dus volledig op eigen houtje gemaakt. De docenten gaven me begeleiding gedurende het hele jaar en vrienden en familie hebben mij ook veel hulp en steun geboden.

6) Als u met een stemmencast werkt… Hoe hebt u gecast? En waren de stemacteurs makkelijk te vinden?

Melanie Kellens leende haar stem aan het hoofdpersonage Lucy. Ze zat bij mij in de klas en haar stem was ideaal voor Lucy.

7) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?

Het is een grote eer, ik besef zelf nog niet goed dat mijn film geselecteerd werd. Het is een vreemd gevoel, een eindwerk maken, erover dromen dat het op een festival als IKL vertoond zou kunnen worden en dan dat telefoontje krijgen om je te melden dat je in het programma staat.

8) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?

Neen, het is de eerste keer dat ik een film inschrijf voor festivals.

9) Waarom moeten mensen uw film zien?

Met deze film hoop ik mensen te raken en ze te inspireren voor een beter zelfbeeld.

10) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?

Anima en Annecy zouden een grote eer zijn voor mij! Stiekem hoop ik ook kans te maken op de Wildcard van het VAF omdat ik samen met 4 medestudenten aan een kortfilm werk onder het collectief ‘Sparticle Entertainment’. Het zou een mooie kans zijn om die uit te werken en te realiseren.

11) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?

Op termijn zouden we met ‘Sparticle Entertainment’ graag een serie en uiteindelijk ook een langspeelfilm willen realiseren.

12) Hebt u een site? Een facebookpagina? Zo ja, welke? Kan je ons ook een link van een trailer sturen?

https://www.facebook.com/sparticle.entertainment

Zie ook : 

De hele Vlaamse competitie van IKL aan het woord

 

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …