Van echte kunstenaars verwacht je een zekere eigenzinnigheid. En die kwam er ook uit in de heel beperkte communicatie die we met Anna Van Riel hadden. Ze besloot alleen de vraagjes te beantwoorden waarbij ze het gevoel had iets te zeggen te hebben. Groot gelijk. Want wat ze te zeggen heeft in combinatie met het bekijken van de trailer van haar film, volstaat om te verlangen naar ‘Mixed Materials’.
1) Waarom heb je deze kortfilm gemaakt? Wat wilde je vertellen?
Mensen reageren vaak zichtbaar sceptisch als ze horen dat je kunst studeert en meestal vragen ze dan: ‘Wat ga je met dat diploma doen?’ . Eigenlijk was ik zelf ook best wel nieuwsgierig naar het lot van al die Masters in de Kunsten die jaarlijks van de schoolbanken tuimelen en ik vroeg me zoals iedereen af hoe ze zich weten staande te houden in de harde economische realiteit van elke dag. Zo is het idee ontstaan om een beeld te schetsen van twee ambitieuze en enthousiaste jonge kunstenaars die ploeteren om een plaatsje te veroveren in de kunstwereld.
Als voorbereiding op mijn kortfilm heb ik een aantal pas afgestudeerde kunststudenten gecontacteerd. Ik heb met hen gechat, getelefoneerd, gemaild, ik heb hen geïnterviewd in cafés en bracht een bezoekje aan hun ateliers. Hieruit is dan het idee voor het scenario ontstaan.
Maar de allergrootste drijfveer om deze kortfilm te maken was de grafische uitdaging : de kunstwereld is per definitie kleurrijk, fantasievol, ongewoon en verrassend. Ik had zin om me eens goed uit te leven in de decors, de kunstwerken, de kledij van de personages, de interieurs,… De visuele kant van defilm is heel belangrijk, hetgeen ook logisch is want het is een animatiefilm.
Bovendien wilde ik het verhaal graag vertellen op een luchtige manier met voldoende ruimte voor zelfspot en zelfrelativering met als doel de eventuele toeschouwer een aangenaam kijkmoment te bezorgen.
2) Wat is de synopsis/pitch van je film?
Twee beginnende kunstenaars zijn vastbesloten om hun artistieke droom waar te maken en gaan aan de slag. Maar niet alles loopt zoals gepland …
Gelukkig is oma er nog.
Ik heb de kans gekregen om mijn project te pitchen bij de Auteurs. Dankzij hen kreeg ik een beurs waar ik materiaal mee aangekocht heb en ook mijn muzikanten Chris Salvito en Nicoletta Favari betaald.
6) Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Heb je je film alleen gemaakt? Met een ploeg?
Ik heb deze film alleen gemaakt. Gelukkig werd ik wel ondersteund en gecoacht door heel bereidwillige docenten.
Animatie is inderdaad arbeidsintensief, je werkt frame per frame, maandenlang, zonder echt zicht te hebben op het concrete eindresultaat. Het is een goede oefening in geduld en doorzettingsvermogen.
8) Wat betekent voor jou de selectie voor het IKL en is er eerder een film van jou voor het festival geselecteerd?
Ik ben heel blij met de selectie: het is de gedroomde manier om als pas afgestudeerde je werk onder de aandacht te brengen.
9) Wat is voor jou het droomparcours voor je film? Waar wil je hem nog vertoond zien?
De selecties voor Gent en Leuven zijn voor mij al een heel groot cadeau. Ik heb geen idee of Mixed Materials ook in het buitenland zal gesmaakt worden. Want een selectie voor een festival heeft toch altijd een beetje een loterijgehalte als je weet dat sommige festivals duizenden inzendingen krijgen.
Op mijn instagrampagina heb ik het maakproces van Mixed Materials gedocumenteerd.(https://www.instagram.com/annavanrielanimatiefilm/)Verder heb ik ook een website (http://www.annavanriel.be) met vooral ouder werk.