IKL – Annechien Strouven over ‘Louisa’

Het is al genieten van de antwoorden van Annechiens Strouven op onze vragen, hoe moet het dan niet zijn om haar film te zien? ‘Louisa’ is een animatiefilm die ze boordevol liefde en warmte heeft gegoten.  Een film over een oude vrouw die zich verzoend heeft met haar leeftijd, haar leven, het leven in het algemeen.  Annechien had tal van redenen om ontroerd te zijn door het idee alleen al.  En toen besloot ze haar ontroering vorm te geven. Ons geluk.

 

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?
Het verhaal is gebaseerd op het leven van mijn overgrootmoeder. Als kind werd ik dagelijks opgevangen door mijn grootouders die vlak naast mijn overgrootmoeder woonden. Ik ging er dan soms even langs met mijn grote zus, maar we durfden allebei niet zo goed omdat ze niet graag gezelschap had, dacht ik toen. Ik weet nog dat we vaak binnenkwamen net nadat de thuisverpleging was langs geweest. Dan stond er altijd een appelsien klaar op de kast die we mee naar huis mochten nemen. Of mijn grootmoeder iets zei, kan ik me maar amper herinneren. Wel weet ik dat ze altijd op dezelfde plaats zat. Helemaal achteraan in de kamer in haar zetel en zonder dat ze het moest herhalen wisten we steeds die appelsienen mee te nemen. Diezelfde kast, waar altijd een appelsien voor ons lag te wachten, hebben wij na haar dood geërfd en dient nu als voorraadkast. Telkens ik er voorbij loop, moet ik denken aan mijn overgrootmoeder en de vreemde verhalen die over haar de ronde doen in onze familie.
Dat is dan ook de reden waarom het hoofdpersonage, Louisa, in een kast woont en niet zomaar in een gewoon huis. De vrouw is ook enorm groot en dat komt omdat mijn overgrootmoeder zelf bijna 2m was. Een andere herinnering aan haar is haar immens grote tuin, waar ik als kind heel vaak in speelde. Hij stond vol bloemen en mijn overgrootmoeder was daar trots op. Vandaar dat het hoofdpersonage zoveel aandacht besteedt aan het wateren van de planten of het bijknippen van de buxus. Het behoort tot een van haar belangrijke taken van de dag.

De bedoeling van de film is eigenlijk het leven weergeven van een oude vrouw die heel gelukkig is met de manier waarop ze in de kast leeft. Zo gelukkig dat haar eenzaamheid net een beetje triestig wordt voor de toeschouwer.

2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?
Normaal gezien houden gepensioneerde vrouwen zich stil bezig met het breien van weer een nieuw paar kousen voor de kleinkinderen of vullen ze hun lange middagen door op de koffie te gaan bij de buurvrouw. Voor Louisa volstaat dit echter niet.
Eén paar kousen worden er bij haar wel twintig. Ze maakt meteen dertig geborduurde schilderijen of breit niet één, maar 15 dikke sjaals.
Dit doet ze niet omdat het nodig is, Louisa kan gewoon goed overdrijven.
Net zoals haar grootte, die voor een oude vrouw ook sterk overdreven is. Dit houdt haar echter niet tegen om haar grote a-proportionele lichaam in de vreemdste bochten te wrin- gen op haar lievelingsmuziek of wanneer ze krampachtig probeert in bad te passen door onmogelijke posities aan te nemen.

Er komt niemand over de vloer en ze vertikt het om haar huis te verlaten.
Ze heeft niemand nodig om gelukkig te zijn, maar zonder haar collectie buxussen zou ze niet kunnen leven. In haar serre staan welgeteld 183 exemplaren in alle vormen, ja zelfs een zebrapaard. Ze krijgen hun eigen karakter en worden ook verplicht om mee te dansen of te eten samen met Louisa. Niet omdat ze zich anders alleen voelt, ze heeft ze graag in haar buurt om hen te bewonderen geloof ik.

Alsof haar dagelijkse leven nog niet absurd genoeg is, wordt het nog dat tikkeltje specialer doordat ze niet in een gewoon huis leeft, maar in een kast.
En dan nog niet eens één kast, maar een combinatie van verschillende exemplaren waaronder ook een koelkast niet kan ontbreken.

Een “huis” waar het water uit de worsten komt, in elke schuif taarten verstopt zitten en dat net niet groot genoeg is om in te wonen, is toch de ideale omgeving voor een veel te gro- te vrouw, Louisa, met haar eigen vreemde gewoontes.
Ze heeft het zo naar haar zin in haar eentje, dat het bijna tragisch wordt.

 

 

 

 

3) Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat hebt u vormelijk trachten te doen?
Ik heb me laten leiden door herinneringen als kind en spontane ideeën die bij me opkwamen tijdens het proces van het schetsen en animeren van de film. De stijl is eerder eenvoudig, waarbij de belangrijkste elementen gedetailleerd worden weergegeven met een simpele witte lijn. Het kleurenpalet bestaat enkel uit donkergroen, okergeel, donkerblauw, een zacht roos en wit.Ik probeer speels om te gaan met de kleuren waardoor het soms lijkt alsof het personage opgaat in de achtergrond, omdat bijvoorbeeld de huid en de achtergrond in dezelfde kleur zijn. Dit zorgt voor een nieuwe dynamiek die toch steeds duidelijk blijft.

De composities zijn sober. Zo is er voldoende invulling voor de fantasie van de kijker, die geleid wordt door de achtergrondgeluiden.

 

 

 

4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren? (u mag eventueel uw budget vermelden, maar dat hoeft uiteraard niet)
Ik heb met deze film meegedaan aan een wedstrijd van DeAuteurs en zo heb ik een budget gekregen van 2000 euro om een deel van mijn film te financieren. Hier ben ik ze nog steeds zeer dankbaar voor want zo was het ook mogelijk om een origineel liedje te laten componeren door een muzikant nl. Pieter Schrevens.

5) Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Hebt u uw film alleen gemaakt? Met een ploeg?
Ik heb alle animatie alleen gedaan. Voor de muziek heb ik samen gewerkt met Pieter Schrevens, een muzikant. En het geluid heb ik grotendeels zelf opgenomen, maar voor de mixage heb ik wel hulp gehad van een docent, Patrick Berx.

6) Als u met een stemmencast werkt… Hoe hebt u gecast? En waren de stemacteurs makkelijk te vinden?
Er komen geen dialogen aan bod in de film. De geluiden die u wel hoort van de bewegingen die ze maakt of objecten die verplaatst of gebruikt worden en dergelijke, zijn wel grotendeels zelf opgenomen.

 

 

 

7) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?
Deze selectie betekent veel voor mij. Ik kom zelf uit het Leuvense en heb er 5 jaar Beeldende kunsten gestudeerd aan De Wijnpers in Leuven. Daar is mijn interesse voor animatie begonnen en dan is het natuurlijk heel leuk dat net mijn master project in Leuven mag spelen op het IKL.

8) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?
Nee, dit is de eerste keer dat ik geselecteerd ben voor een festival in Leuven.

9) Waarom moeten mensen uw film zien?
Beeld u de geur in van versgebakken wafels.
Draag uw lievelings paar wollen sokken.
Laat u achteruit zakken in de zetel en sluit af en toe uw ogen.
Geniet van de zondagse koers op tv terwijl de radio nog staat de spelen.

Neem een tas koffie en een groot stuk taart.

Voel de warmte van de kachel .

Kunt u de muffe geur van oude mensen al ruiken?

Herkent u dit gevoel? Dat is dan ook het gevoel dat ik met deze film tracht op te wekken bij de kijker.

Hiermee hoop ik dat zij ook terugdenken aan hun kinderjaren waarin alles zo logisch leek, hoe onrealistisch het nu ook blijkt te zijn. Ik wil ze meenemen in een wereld waarin je je fantasie de vrije loop laat. Ik heb met veel plezier deze film gecreëerd en ik hoop dat de kijker, al is het maar een deeltje, de liefde en warmte die ik erin gestopt heb, meeneemt naar huis.

 

 

10) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?

Ik heb geen concreet droomparcours uitgedacht voor mijn film. Ik ben enorm blij met de selectie en zal dat ook zijn met verdere selecties die volgen.

11) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?
Ik hoop stiekem dat het IKL een springplank is naar de grote animatiewereld waarin ik mijn plaats kan vinden. Zoals iedereen hoop ik natuurlijk ooit mijn droomjob te kunnen beoefenen waarbij ik films creëer, animeer en realiseer, maar in tussentijd werk ik graag aan opdrachten en persoonlijke projecten.

12) Hebt u een site? Een facebookpagina? Zo ja, welke? Kan je ons ook een link van een trailer sturen?
Ik heb zowel een tumblr als vimeo account waar er werken van mij te vinden zijn:
http://annechienstrouven.tumblr.com/

https://vimeo.com/user29204380

Bekijk ook

Lukas Dhont naar de Oscars!!

Close van Lukas Dhont is genomineerd voor de Oscar voor Beste Internationale Speelfilm. Dat maakte …