IKL : Aurélie Van Overloop over ‘Soaked’

Iedereen blij. Dat zou mooi zijn. Aurélie Van Overloop is blij dat ze met haar film ‘Soaked’ geselecteerd is voor het Kortfilmfestival van Leuven.  Ze verklapt ons dat ze films wil maken waar mensen blij van worden.  Of dat haar met ‘Soaked’ gelukt is, valt nog af te wachten, maar we waren in ieder geval blij dat ze onze vraagjes beantwoordde. ‘Soaked’ was eerder al geselecteerd voor festivals in Londen en Thessaloniki.

1)    Waarom heb je deze kortfilm gemaakt?  Wat wilde je vertellen?

Deze kortfilm was het eindwerk voor mijn masterstudie animatiefilm aan het RITCS in Brussel. Omdat ik vind dat mensen vandaag de dag steeds meer lijken te geven om materiële dingen, en minder om de mensen rondom hen, heb ik geprobeerd om op een leuke manier te laten zien dat ik het daar niet helemaal mee eens ben.

2)    Wat is de synopsis/pitch van je film?

Een neurotische vader sluit zijn zoontje, dat niets liever wil dan duiken in de oceaan, op in huis uit angst dat er iets met zijn dierbare boot zou gebeuren.
3)  Waarom moeten mensen je film zien? 
 
Sinds ik animatiefilm ben gaan studeren, is mijn doel altijd geweest om tekeningen of films te maken die op hun manier de wereld een beetje leuker maken. Mijn film zal dus niemand met een somber gevoel de zaal uit laten gaan.
 
4)   Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat heb je vormelijk trachten te doen?
Toen ik aan mijn film begon, had ik van in het begin een duidelijk beeld van de stijl die ik voor mijn masterfilm wilde. Ik wilde een stijl waar ik 100% achter kon staan, wat in mijn geval licht en kleurrijk betekent. Dat het 2D zou zijn, stond ook vast.
Mijn personages heb ik bewust ‘cartoonier’ gemaakt dan in mijn bachelor film, zodat ik meer vrijheid zou hebben in het animeren. Qua stijl dacht ik dan ook meer in de richting van tv-series dan van langspeelfilms.

5)    Hoe ben je erin geslaagd jouw film te financieren? (Je mag eventueel budget vermelden maar dat hoeft uiteraard niet)

Ik had een aanvraag ingediend voor een beurs bij deAuteurs. Daar heb ik dan mijn film gepitcht en wat later kreeg ik het goede nieuws dat mijn aanvraag was goedgekeurd.

6)    Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Heb je je film alleen gemaakt? Met een ploeg?

Visueel en inhoudelijk heb ik alles zelf gedaan: design, backgrounds, animatie, verhaal… Bij het inkleuren van de animaties en bij het animeren zelf had ik soms wel hulp zodat de deadlines gehaald werden. Voor de muziek werkte ik samen met een componist, Ruben De Gheselle, waarmee ik ook had samengewerkt voor de muziek van mijn bachelorfilm. Sound design werd dan weer gedaan door twee medestudenten van het RITCS van de richting Geluid (uiteraard). Een van hen wist ook de stemacteurs te vinden.
7) Als je met een stemmencast werkt… Hoe heb je gecast? En waren de stemacteurs makkelijk te vinden?
 
Michaël, die voor sound design zorgde, kende de acteur die de vader in mijn film vertolkt. Zijn zoontjes hebben de rol van -hoe kan het ook anders- het zoontje op zich genomen.

8)    Wat betekent voor jou de selectie voor het IKL en is er eerder een film van jou voor het festival geselecteerd?

Ik ben erg blij met de selectie voor het IKL! Het is mijn eerste film die hier is geselecteerd, en het is altijd leuk om de reactie van het publiek bij je eigen film te zien.

9) Wat is voor jou het droomparcours voor je film?  Waar wil je hem nog vertoond zien?

Ik heb niet echt één bepaald festival waar ik op hoop, het zou fijn zijn als mijn film nog geselecteerd wordt voor enkele (al dan niet buitenlandse) festivals zodat zoveel mogelijk mensen mijn film kunnen zien.
10) Is er een site of een facebookpagina gewijd aan je film en/of je werk?
Mijn werk kan je vinden op www.aurelieliseanne.be en op verschillende sociale media: Instagram, Facebook, Tumblr…
Instagram: @aurelieliseanne

Check Also

DOCVILLE viert 20e editie met ScienceVille, speeddates en Sundance winnaars!

Vanavond start DOCVILLE 2024 met een feesteditie om u tegen te zeggen. Openen gebeurt met …