IKL – Brian Windelinckx over ‘Et dimanche le déluge’

Van 27 november tot 5 december vindt in Leuven het 21ste Internationaal Kortfilmfestival van Leuven plaats.  We hebben aan alle geselecteerden voor de Vlaamse competities een vragenlijstje voorgelegd.  Hier de antwoorden van Brian Windelinckx, afgestudeerd aan het KASK met ‘Et dimanche le déluge’.

 

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?

Ik heb ‘Et dimanche le déluge’ gemaakt uit een noodzaak om de donkerdere kanten van lust te exploreren – in welke mate iemand zichzelf kan wegcijferen om geliefd te worden. Daarbij kon ik ook – letterlijk – de driehoeksverhouding tussen gender, seksualiteit en seks aanhalen, wat goed meegenomen was. Mijn scriptie draaide tevens rond de praktijk van seksscènes in films en de gender van narratieve filmmakers, dus ik vond het tevens een challenge om dergelijke scènes aan te gaan. In welke mate is seks op beeld louter gratuit? In welke mate bevordert het het verhaal? Hoe reageert een hedendaagse kijker hierop?


2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?

Een zondagochtend. Matthieu wordt met een kater wakker. Hij heeft zijn sleutels, portefeuille en gsm verloren. Hij herkent noch het appartement, noch het meisje die hem gisterenavond onderdak gegeven heeft.
3) Hoe hebt u uw cast en crew gevonden?

De cast heb ik via verschillende kanalen gevonden. Matthieu Charneau had ik in ‘Coup de Grâce’ van Justin Wu zien spelen (dat vorig jaar viraal ging op social media) en had geluk dat ik hem via-via kon contacteren. Met Sofie Hoflack had ik al gewerkt op ‘Chansons de Charlotte’ en Gerben Tuin had auditie gedaan via een casting call op social media.

De crew zijn mensen die ik door en door ken. De meesten onder hen hadden al gewerkt op “Chansons” en we hebben nog een paar andere projecten buiten mijn opleiding gedaan, wat ons een hechte groep maakt.

4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren?

De film was mijn Masterproef, weliswaar volledig op eigen budget gedraaid.

5) Waar hebt u gedraaid?

Ik had een noodzaak om in centrum Brussel te draaien, aangezien taal hier tevens een belangrijk onderdeel van de film was. De drie personages spreken andere talen, waardoor ze steeds een “andere” taal moeten gaan spreken dan hun eigen. Het was een belangrijke eigenschap van het scenario en kon zo’n gegeven enkel in Brussel plaatsen.

6) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?

Heel fijn! IKL is volgens mij het belangrijkste kortfilmfestival van België, en zeker van Vlaanderen. Ze hebben een sterk arsenaal aan verschillende genres en thema’s, wat ik ten zeerste apprecieer. Daarom dat deze tweede selectie zeer fijn aanvoelt.

7) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?

‘Chansons de Charlotte’ was twee jaar geleden in de selectie.

8) Waarom moeten mensen uw film zien?

Cinema is voor mij de kunst van gangbare noties in vraag te stellen. Als ‘Et dimanche’ de kijker kan raken – niet per se emotioneel; het mag ook choqueren, opwinden, doen walgen,… – wilt het zeggen dat het een notie in vraag stelt, wat film uiteindelijk moet ambiëren. Het verhaal is toch maar een tool naar een groter doel. Film (kunst) moet nazinderen en vragen stellen bij de kijker.


9) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?

Tuurlijk dat ik hoop dat het nog vertoond zal worden!!! Nu de première hiermee heeft plaatsgevonden, opent de selectie al meer deuren voor andere festivals. Maar je kan zo’n parcours nog steeds minutieus plannen, uiteindelijk ben je als filmmaker overgelaten aan de smaken van een selectiejury en het palmares dat de film zelf opstrijkt. Het is dus moeilijk te voorspellen wat er hierna exact zal gebeuren.

10) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?

Ik ben met mijn studies begonnen als liefhebber van de langspeelfilm. Ik hou van die grotere, literaire vertelbogen dat ze hebben – dus mijn ambitie is om er hopelijk te kunnen schrijven, met het oog op zelf maken. Ik heb mijn eerste scenario ingediend bij het VAF voor hun scenario-atelier, dus fingers crossed… Vervolgens ben ik zelf, momenteel, actief bezig als recensent en hoop ik via mijn scriptie – dat goed ontvangen werd – verder te kunnen werken op film theoretisch vlak. Zolang ik actief kan werken aan het Belgisch filmlandschap, dat nu pas een eigen taal aan het ontwikkelen is, ben ik een tevreden man 🙂

11) Hebt u een site? Een facebookpagina? Zo ja, welke?

Facebookpagina ‘Et dimanche le deluge’

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …