Home / Nieuws / Festivals / IKL : Britt Raes over ‘Catherine’

IKL : Britt Raes over ‘Catherine’

Heerlijk zot, die Britt Raes. Liet een Finse medemens overvliegen omdat hij zo goed kon blaffen en miauwen.  Het enthousiasme waarmee ze over haar productie praat, laat ons eigenlijk al popelen om deze ‘Catherine’ van haar te zien.  Lees zelf maar haar antwoorden op onze vragen.

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?

De grootste uitdaging voor mezelf was om een interessant verhaal te brengen. Een verhaal dat de kijker raakt. Ik wou graag een leuke en grappige film maken, entertainend, maar die niet oppervlakkig of flauw was. En ik wou in het verhaal iets diepzinniger vertellen, zonder te grauw en zwaar aan te voelen.

Het kerngevoel dat ik in de film wou steken was het gevoel van je ergens thuis te voelen en wat dat betekent. Ik kwam hiervoor uit op het concept van huisdieren. Zelf heb ik een kat, dus de keuze om van Catherine een cat lady te maken was vanzelfsprekend. Ik wou het levensverhaal vertellen van een vrouw die heel veel waarde hecht aan haar huisdier. Waarom is die kat zo belangrijk voor haar? En hoe beinvloed dat haar leven, en de omgang met andere mensen?

Ik wou een verhaal vertellen dat voor iedereen op een bepaalde manier herkenbaar is, ofwel doordat het iets triggert dat ze bij zichzelf herkennen, of iets dat ze van iemand anders herkennen.

2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?

Catherine is dol op huisdieren. En haar kat is haar allerbeste vriend! Als kind wordt ze gepest en voelt ze zich alleen. Haar kat is haar steun en toeverlaat. Hoe ouder Catherine wordt, hoe meer ze verandert in een gekke kattenvrouw. Zal ze ooit vriendschap vinden, of liefde? Catherine vertelt het bitterzoete levensverhaal van een lief klein meisje dat opgroeit tot een crazy cat lady.

 

3) Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat hebt u vormelijk trachten te doen?

Ik heb vooral gezocht hoe de visuele stijl het verhaal, en de emoties, konden ondersteunen. Dit zowel in kleur, vorm, als in de bewegingen zelf. Doorheen de film veranderen de kleuren van de personages. De decors zijn bewust zeer minimalistisch. Enerzijds een stilistische keuze, enkel het noodzakelijke wordt in beeld gebracht. Bij sommige shots is het decor zelfs volledig afwezig. Anderzijds omdat de decors ook geanimeerd worden, ze verschijnen en verdwijnen, gelinkt aan het verhaal.

 

4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren? (u mag eventueel uw budget vermelden, maar dat hoeft uiteraard niet)

De ontwikkeling ben ik kunnen starten dankzij het ‘Ontwikkelingsatelier’ van het VAF. Een traject gericht naar jonge makers, waarbij je workshops en begeleiding en financiële steun krijgt om een dossier samen te stellen waarmee je een producent kan benaderen.
Met dit dossier ben ik naar Creative Conspiracy gestapt. Zij hebben dan het nodige gedaan om het budget te verzamelen, enerzijds met subsidies van het VAF, anderzijds met Tax Shelter.

5) Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Hebt u uw film alleen gemaakt? Met een ploeg?
Catherine was de eerste keer dat ik echt een team had om te regisseren.
En dat was een geweldige ervaring!
Het geeft zoveel energie om samen te werken met andere mensen, die mee geëngageerd zijn om de film zo goed mogelijk te maken. Hun bijdrage heeft het project beter gemaakt dan ik het zelf ooit had kunnen maken, en toch voelt het nog heel hard als ‘mijn’ film. Samenwerken met anderen zorgt ervoor dat je nog meer nadenkt over wat je wil, want je moet het kunnen uitleggen aan iemand en je visie overdragen. Een heel andere manier van werken dan tijdens mijn studententijd. De ontwikkeling heb ik voor een groot deel zelf gedaan, maar tijdens de productie werd ik omringd door getalenteerde mensen.
Een team van 5 mensen verzorgde de animatie en de inkleuring, de finale decors zijn gemaakt door Bram Algoed, de muziek is gemaakt door Pieter Van Dessel (van Marble Sounds), de klank door Gregory Caron, en dan ook de ploeg van Creative Conspiracy en mijn producent die altijd klaarstonden.


6) Als u met een stemmencast werkt… Hoe hebt u gecast? En waren de stemacteurs makkelijk te vinden?

Omdat kortfilms vooral op (buitenlandse) festivals getoond worden, wou ik zeer graag Engelstalige dialogen.
In 2015 had ik een roadtrip in Amerika gepland met mijn vriend. Er is geen betere plek om Engelstalige acteurs te vinden dan L.A., toch? Via mail deden enkele acteurs auditie, en voor zowel de mannelijke als de vrouwelijke stemmen vond ik de perfecte acteurs! Madi sprak de stemmen in van alle vrouwelijke personages, en alle leeftijden van die personages (dus dat is Catherine als kind, als jonge vrouw, en als oude vrouw. En Wendy als kind en als jonge vrouw). Braden sprak alle mannelijke stemmen in. De personages werden echt leven in geblazen!
Op 1 dag werd alles opgenomen, ik vond het zeer indrukwekkend hoe de acteurs tussen de verschillende leeftijden en personages konden wisselen! Ik nam de stemopnames mee naar België en daarmee konden de animatoren aan de slag gaan.
Je kan kleine stukjes van de opnamedag beluisteren in deze making of’s:
Catherine https://vimeo.com/173352744
Wendy https://vimeo.com/173355936
Dwight https://vimeo.com/173354566

Naast de Amerikaanse stemacteurs was er ook een Finse stand-up comedian, Rudi Rok, betrokken. Hij werd ingeschakeld toen de animatie reeds af was. Gregory, de klankman, vond Rudi op youtube toen hij zocht naar dierengeluiden. We waren zo onder de indruk van zijn kunnen, dus hij naar België gekomen is om in de klankstudio een hele dag lang te miauwen en te blaffen!
https://vimeo.com/173352933

 

 

7) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?

Elke selectie is een feest. 😉 dat je weet dat de film een kans krijgt om gezien te worden door een publiek!

En natuurlijk is het altijd leuk dat een selectiecomite, die honderden films voorgeschoteld krijgen, de film interessant genoeg vindt om te programmeren.
In oktober is Catherine in premiere gegaan op Film Fest Gent, in november draaide hij op Filem’on in Brussel, en nu in december dus op Leuven Kort. Heel leuk dat de film in Belgie vgetoond wordt op de diverse filmfestivals!

 

8) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?
Mijn afstudeerfilm draaide er. En ook de kortfilm Kinderspel, die ik maakte samen met mijn vriend in kader van het project “12 minuten over vrede” werd er getoond.

9) Waarom moeten mensen uw film zien?
Kom de film zien als je van katten houdt.
Of kom hem zien omdat je juist niet van katten houdt

10) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?
De film is in oktober gestart met zijn festivalleven, en ik ben al zeer aangenaam verrast met de selecties!

Op Filem’on en op het Internationaal Animatie Film Festival in Gdansk viel de film in de prijzen, telkens de keuze van de kinderen. Ontzettend leuk om te merken dat kinderen de film kunnen smaken en de diepere boodschap begrijpen!
Als volwassenen de film zien krijg ik gemengde reacties of het geschikt is voor kinderen. Het winnen van die prijzen symboliseert dat kinderen volmondig ‘JA’ zeggen op de vraag of ze de film geschikt vinden, en da’s heel tof!

Maar naast kinderfilmfestivals, vindt de film ook zijn weg naar filmfestivals zoals Film Fest Gent en Les Arcs European Film Festival. Festivals waarin de film wordt geprogrammeerd voor een volwassen publiek, naast live-action kortfilms want zij hebben geen aparte animatie categorie.

Ik ben heel enthousiast dat de film zo een divers publiek aanspreekt!

Dus, ik droom van nog veel diversiteit in de festivalselecties! Enkele droomfestivals zijn Clermont-Ferrand, SXSW en Annecy natuurlijk! En een festival in China of Japan, want die landen wil ik graag eens bezoeken, en een festival daar lijkt me wel een bizarre ervaring! En het KROK festival, een animatiefestival op een cruiseboot in Rusland!

En buiten festivals, wel, hoe meer de film vertoond wordt, hoe leuker? Ik sta open voor elk medium (tv, cinema, internet) en elke gelegenheid. Zo werd ik ook al uitgenodigd door het Gentse kattencafe Dreamcatchers voor een mini-vertoning. Katten en kattenliefhebbers keken er samen naar de film!


11) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?
Ik vind kortfilm op zich een heel leuk genre, dus er komt wel nog eens een kortfilm.
Er liggen wel wat diverse ideeen op stapel. Momenteel ben ik aan het kauwen op een concept voor een animatiereeks rond huisdieren. En er spoken ook wat kortverhalen voor kinderen door mijn hoofd waar ik graag een kinderboek en een reeks kortfilms mee wil maken. Mijn ambitie is om aan projecten te kunnen werken die ik leuk vind, liefst elke dag. En dat doe ik wel 🙂

12) Hebt u een site? Een facebookpagina? Zo ja, welke? Kan je ons ook een link van een trailer sturen?
trailer film
https://vimeo.com/169825442
facebook
https://www.facebook.com/shortfilmCatherine/
website
http://catherine-catlady.tumblr.com/

 

 

Bekijk ook

Wereldpremière ‘Annapolis, Giant City: Dromen voor Linkeroever’ op online Docville festival!

Annapolis, Giant City gaat op 25 maart in wereldpremière op het online DOCVILLE festival op Dalton.be. …