IKL : ‘Echo’ van Joachim Huveneers

‘Echo’ van Joachim Huveneers is een thriller en ook wel een psychologisch drama.  En de film is ook geselecteerd voor het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven. Dus legden we ook aan Joachim Huveneers de vragenlijst voor die we aan de andere Vlaamse regisseurs voorlegden.  Hier zijn z’n antwoorden.

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?

Ik wilde een psychologische film maken met een surrealistische vertelling. Niet noodzakelijk onrealistisch. Ik volg de mentale toestand van de protagonist waardoor de surrealistische elementen gekoppeld zijn aan een realistische conclusie. Een beetje geïnspireerd door de manier waarop we dromen (ik weet niet in hoeverre dit universeel is, maar ik ga er vanuit dat dromen een verwerkingsfunctie hebben). Als je droomt, wordt het verhaal verteld op een onlogische manier, dit is een laterale manier van vertelling. We gaan onlogische elementen koppelen om uiteindelijk tot een realistische conclusie te komen. De intentie was/is om het onderbewustzijn van de kijker te prikkelen zodat ze toch linken gaan leggen.

 

2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?

Deze surrealistische kortfilm portretteert een jonge man Adam, die geobsedeerd raakt door de verschijning van een jong meisje met een Venetiaans masker, Yuna. Het meisje, dat in werkelijkheid vermist blijkt, leidt hem door een wereld van droom en werkelijkheid met aanwijzingen en antwoorden over de laatste momenten van haar leven. Zal deze ‘echo van het verleden’ het mysterie van haar eigen verdwijning ontrafelen?

3) Hoe hebt u uw cast en crew gevonden?

Ik werkte vooral met klasgenoten en ex-klasgenoten. Mensen die ik over het algemeen al jaren ken.
We hadden een vrij klein en dynamisch team. Sommige mensen hadden daardoor dubbele functies. Dit was een beetje intenser, maar had ook voordelen. Op die manier stonden we steeds direct met elkaar in contact waardoor de feedback zeer soepel verliep. De planning werd elke dag gehaald.


De cast heb ik geselecteerd via hun profiel. Bij sommigen had ik al samengewerkt zoals: Lukas Buys, Lize Feryn en Frans Maas. Lukas is geen professionele acteur, maar wat mij betreft wel op dat niveau. Ik had hem al een paar keer gevraagd voor een bijrol in mijn vorige kortfilmpjes. Ik vond het nu wel eens tijd voor een hoofdrol. En wat Lize betreft: zodra er iets op papier stond van dit verhaal had ik haar al in mijn achterhoofd. Het leek me echt iets voor haar. Ik was dus zeer blij dat mijn eerste keuzes ook effectief toezegden (zelfde voor Frans Maas). Annelore Crollet, Jacob Ooghe en Steve Arnouts zijn me aangeraden door de andere acteurs. Stuk voor stuk aangename verrassingen. Iedereen stond er voor de film.

4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren? 

Het was mijn master eindwerk aan Sint Lukas. Ik heb veel moeite gedaan om alles zo low budget mogelijk te houden. De crewleden waren klasgenoten en ex-klasgenoten die gratis meehielpen. Qua materiaal heb ik enkel het broodnodige gehuurd. De mensen die ik moest betalen deden het over het algemeen voor studentenprijzen. Daarbij had ik een beurs van Sabam en wat geld via crowdfunding. Ook mijn ouders waren een zeer grote steun wat dat betreft en dan waren er ook nog mijn eigen spaarcenten.

5) Waar hebt u gedraaid?

Brussel (Sint-Lukas, metro, stad), Averbode (bos), Mortsel (appartement), Geetbets (striplocatie), Hasselt (winkelstraat, discotheek:Slices)

6) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?

Ik denk dat elke filmstudent wel hoopt geselecteerd te worden op het IKL. Deze selectie stond in elk geval bovenaan mijn wenslijst :). Het was een onverwachte zeer aangename verrassing.

7) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?

Nee nog niet. Deze selectie is dus extra speciaal voor mij :).

8) Waarom moeten mensen uw film zien?

Ik denk/hoop dat de kijker geprikkeld en uitgedaagd kan worden door de manier van vertelling.

9) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?

Ik ben natuurlijk al superblij met de selectie op het IKFL. Maar Ik zou de film ook nog wel graag zien spelen op het kortfilmfestival van Brussel (next generation) en het filmfestival van Oostende bijvoorbeeld. Ook als er binnenkort weer een Cine public is, zou ik dat een fantastische selectie vinden. Nu ja, elke andere selectie is natuurlijk mooi. Internationale selecties zijn altijd leuk.

10) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?

Mijn uiteindelijke ambitie is inderdaad het maken van langspelers. Maar voorlopig richt ik me eerst op kortfilms. Het is een andere aanpak. Ik voel me daar momenteel goed bij en leer elk jaar nog zoveel bij. Mijn volgend doel is sowieso weer een kortfilm. Eigenlijk wil ik dit schooljaar (ook al ben ik sinds september geen student meer) weer een kortfilm maken, een soort van persoonlijke deadline. Maar dan een heel low budget kortfilm, waarbij ik acteurs en crewleden wil ontdekken. Mensen die graag mee in zo’n low budget project stappen zonder het te doen voor het geld. Ik zou het dan ook gewoon filmen met eigen materiaal.
Daarna zou ik me graag richten op een groter project: een kortfilmdossier om in te leveren bij het Vaf. En dan hopen dat ze erin geloven. Maar dat is gewoon een soort van doel/wens, ik weet dus niet wat de toekomst gaat brengen. Er studeren tegenwoordig jaarlijks heel veel regisseurs af, die allen subsidie willen krijgen van het Vaf. Dus ja, de kans op subsidie is misschien niet zo groot en mag geen vanzelfsprekendheid zijn.

11) Hebt u een site? Een facebookpagina? Zo ja, welke?

https://www.facebook.com/echohuveneers/

VERTONINGEN ‘Echo’ in ‘Vlaamse Fictie 2’
Zon 29 November (20u00) in Soetezaal
Din 1 December (17u30) in Soetezaal
Don 3 December (17u30) in Soetezaal

 

Zie ook : 

De trailer van ‘Echo’

 

Check Also

Sarah Vandeursen over haar rol in ‘Skunk’!

Sarah Vandeursen brak bij het grote publiek door als Conny Komen, een van de twee …