IKL : Emily Lefebvre over ‘Diorama’

Met de selectie voor het IKL beweert Emily Lefebvre dat haar droom werkelijkheid is geworden. Terwijl wij dachten dat haar grote droom al gerealiseerd was, toen ze twee jaar geleden een selectie voor het wereldbefaamde festival van Annecy in de wacht sleepte, iets waar zowat iedere animatiestudent van droomt. Maar Leuven dus.  Een festival dat jaar na jaar natuurlijk aan faam wint.  En dat wellicht blij is het nieuwste werk te kunnen selecteren van een jong talent dat eerder Annecy mocht aandoen. Emily is heel gewoon gebleven. Ze beantwoordde net als de andere geselecteerden onze vraagjes. Waarvoor dank.

1)    Waarom heb je deze kortfilm gemaakt?  Wat wilde je vertellen

‘Diorama’ is de titel van mijn film. Dat betekent ‘kijkkast’. Ik vond het vreemd dat mensen naar dode dieren kijken en deze in een geënsceneerde kist stoppen. Omdat dit cultureel aanvaard is, staan we er niet bij stil hoe vreemd deze handeling is. We behouden als mens de fauna en flora op deze manier, maar tegelijk zijn we dan niet bezig met het beschermen van de natuur. Ik wil hiermee niet zeggen dat ik hiertegen ben, want er zijn veel ergere dingen zoals vervuiling en overconsumptie. Maar ik vind wel dat we ons ervan bewust moeten zijn. En dat we als mens soms contradictorisch te werk gaan.

2)    Wat is de synopsis/pitch van je film?

Een schilder die schildert. Soms zie je een vogel.

3)  Waarom moeten mensen je film zien? 

Niks moet, alles mag.

4)   Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat heb je vormelijk trachten te doen?

Een soort cross-over van het foto’s en geschilderde animatie. Ik wilde spelen met realiteit en visueel bedrog. De montage speelt hierbij een grote rol. Je kan nog zo een esthetische en afgewerkte shots hebben, als je montage niet gelijkgesteld is aan je concept is het heel moeilijk om de kijker mee te krijgen met wat je daadwerkelijk wilt overbrengen.

5)    Hoe ben je erin geslaagd jouw film te financieren?

Het is een studentenfilm, wat betekent dat ik materiaal op school (het KASK Gent) kon lenen, en daar heb ik bijna niets moeten uitgeven. Nu ben ik afgestudeerd en moet ik dat materiaal (verf, prints, programma’s) zelf financieren. Dat valt niet altijd mee, maar ik trek steeds mijn plan.

6)    Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Heb je je film alleen gemaakt? Met een ploeg?

Ik denk dat het niet steeds een arbeidsintensief genre moet zijn. Het zou leuk zijn moest ik met mijn film het tegendeel bewijzen. Ik heb alles alleen gedaan. Natuurlijk kreeg ik mentale steun van mijn leerkrachten en vrienden. Hun mening is belangrijk voor mij. Ook al hoef ik hier niet steeds mee akkoord te gaan. Ik blijf mijn eigen ding doen. Maar gesprekken zijn belangrijk bij een creatief process omdat je jezelf als filmmaker tegenkomt.

7) Als je met een stemmencast werkt… Hoe heb je gecast? En waren de stemacteurs makkelijk te vinden?

Ik werk zonder stemacteurs. Meestal ben ik zelf die het geluid maakt en inspreek.

8)    Wat betekent voor jou de selectie voor het IKL en is er eerder een film van jou voor het festival geselecteerd?

Mijn 3de bachelor film ‘Mahonie’ genaamd is twee jaar geleden geselecteerd geweest voor het international filmfestival van Annecy. Hierna heb ik nog enkele andere filmfestival kunnen toevoegen aan mij lijstje.

9) Wat is voor jou het droomparcours voor je film?  Waar wil je hem nog vertoond zien?

Eigenlijk is mijn droomparcours al gerealiseerd. Ik heb steeds op dit filmfestival willen staan omdat dit de stad ik waar alles is begonnen. Ik heb hier slechte punten op school behaald en ben daarom iets gaan doen dat ik echt leuk vond en ben zo een creatieve studie begonnen. Voor mij is het een stad vol herinneringen waar ik met de selectie voor dit festival graag nieuwe herinneringen aan zou toevoegen. Ik laat me door de toekomst ook graag verrassen, maar natuurlijk hoop ik toch nog op enkele fijne festivalselecties zoals deze.

10) Is er een site of een facebookpagina gewijd aan je film en/of je werk?

Voor deze film nog niet. Maar omdat het zo een persoonlijke film is post ik  liever  alles op mijn eigen facebookprofiel. Ik hou wel van het idee dat mijn kunst ook betrekking heeft op mijn vrienden en mijn dagelijks leven. Volgens mij is het belangrijk dat de lijn tussen mijn werk en mijn dagelijkse handelingen dunner wordt. Mijn leven is mijn werk en mijn werk is mijn leven om het op deze geromantiseerde manier te zeggen.

Zie ook : 

De andere Vlaamse geselecteerden op het IKL

Check Also

DOCVILLE viert 20e editie met ScienceVille, speeddates en Sundance winnaars!

Vanavond start DOCVILLE 2024 met een feesteditie om u tegen te zeggen. Openen gebeurt met …