Home / Nieuws / Festivals / IKL – Kris Borghs over ‘No-Offense’

IKL – Kris Borghs over ‘No-Offense’

Kris Borghs mag je gerust een zwaargewicht noemen in de competitie van de Vlaamse animatiefilms.  Zijn ‘No-Offense’ draaide tot nu toe al in 12 verschillende buitenlanden en hij heeft al de Ensor voor beste korte animatiefilm op zak.  En het parcours van ‘No-Offense’ lijkt ons nog lang niet afgelopen. Ook omwille van het thema : cartoonisten die de dupe zijn van hun verbeelding.  Kris Borghs liet zijn verbeelding los op het idee en mensen van overal ter wereld zijn aan de schermen gekluisterd waar zijn film draait.  Blij dat hij tijd kon maken om onze vragen in te vullen. Waarvoor dank.

 

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?

De aanleiding was een krantenartikel uit 2011, waarin ik las hoe een cartoonist opgepakt werd door aanhangers van Assad omwille van een politieke spotprent. Hij werd met gebroken handen langs de baan achtergelaten. Ik was geschrokken van deze uitzinnige reactie, en ik besloot als antwoord een film te maken over de absurditeit van dit geweld.

2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?

Een rij cartoonisten verschijnt voor een macaber tribunaal. Iedereen die een beledigende spotprent op zak heeft, wordt terplekke geëxecuteerd. De laatste in de rij tracht zijn hachje te redden.

3) Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat hebt u vormelijk trachten te doen?

Ik heb mezelf enerzijds laten inspireren door de aanstekelijke, speelse kortfilm ‘Antipoden’ (geanimeerd door Frodo Kuipers aan het KASK), en anderzijds door de zwaarbeladen, politieke animatie-scènes uit ‘Pink Floyd – The Wall’ (van cartoonist Gerald Scarfe).

De grafiek moest een dreigende sfeer uitstralen met een droogkomische ondertoon. Om het satirische karakter van de film te onderstrepen, koos ik voor een uitwerking in leganimatie. Deze techniek was nieuw voor mij. Ik zocht uit hoe ik de personages in digitale laagjes kon animeren, en experimenteerde de belichting ervan tot ze op de juiste manier bij het decor aansloten.

4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren? (u mag eventueel uw budget vermelden, maar dat hoeft uiteraard niet)

Samen met het productiehuis S.O.I.L. heb ik voor ‘No Offense’ dossiers opgesteld om ontwikkelings- en productiesteun aan te vragen bij het VAF. Met de toegekende steun hebben we telkens alles gegeven om er het beste van te maken.

5) Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Hebt u uw film alleen gemaakt? Met een ploeg?

Ik nam een behoorlijk deel – scenario, storyboard, design, animatie, montage – zelf voor mijn rekening, maar ik toetste mijn vorderingen regelmatig af aan het waakzame oog van de mensen van S.O.I.L., een ervaren script consultant (die van ‘Antipoden’!) en een aantal vrienden en collega’s. Hun advies en inbreng waren van groot belang. Voor het tekenen van de spotprenten en de afwerking van het decor kon ik betrouwen op het enthousiasme en het talent van mensen waar ik al jaren naar opkijk. Ik ben er trots op dat hun werk een rode draad doorheen mijn film vormt. Mijn producenten vulden de ploeg tenslotte aan met de juiste mensen voor de geluidsopnames, de sound design en de beeldafwerking.

6) Als u met een stemmencast werkt… Hoe hebt u gecast? En waren de stemacteurs makkelijk te vinden?

Herwig Ilegems kwam in het eerste casting-gesprek al snel tersprake. Hij beantwoordde perfect aan het profiel dat we voor ogen hadden voor de stem van het hoofdpersonage. Het was een mooi toeval dat hij in die periode al samenwerkte met S.O.I.L. aan de nieuwe kortfilm van Paul Driessen, dus ze hebben hem rechtstreeks kunnen benaderen voor deze rol. Verder werd er een team van sympatisanten in de opnamestudio verzameld om de twaalfkoppige jury uit de film leven in te blazen.

7) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?

Ik vind het tof dat er aandacht is voor dit soort films op een hoog aangeschreven festival zoals IKL: het motiveert mij om ze te blijven maken.

8) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?

‘Fully Booked’, mijn eindwerk vanop de voormalige Media & Design Academie in Genk, draaide er in 2006. ‘Mijn wereld als animator’, die ik daar het jaar ervoor maakte, werd ook in Leuven geprojecteerd als onderdeel van een reeks één-minuut-filmpjes die geselecteerd waren door Leffinge-Leuren.

9) Waarom moeten mensen uw film zien?

Omdat het thema van de film helaas actueel blijft: sinds ik de pitch op papier zette, ontvluchtte een Russische artiest die Putin in lingerie afbeeldde zijn vaderland, hanteerde Noord-Korea oorlogstaal omwille van een Kim Jong-Un-persiflage, stapte Erdogan wegens een onflatterend, Duits gedicht naar de rechter, en stormde men op tragische wijze binnen op de redactie van Charlie Hebdo. Ik zie ‘No Offense’ deels als een waarschuwing voor de donkere toekomst die we tegemoet gaat indien we elke vorm van belediging automatisch met geweld zouden beantwoorden.

10) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?

Natuurlijk hoop ik dat de film op zoveel mogelijk festivals vertoond kan worden en een zo breed mogelijk publiek bereikt. Wat ik bovendien recentelijk heel fijn vond aan het Klik-festival in Amsterdam, is dat de film er vertoond werd in een aparte competitie voor politieke animatiefilms. Hopelijk krijgt de film nog vaker zulke kansen om tussen zijn genre-genoten geprojecteerd te worden.

11) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?

Ik werk als animator voornamelijk in functie van reclamespots, tv-series en langspeelfilms. In de tijd die ik over heb, probeer ik verhalen uit te werken die ik zelf zou willen zien. Ik concentreer me momenteel op het schrijven van een volgende kortfilm die een deprimerende stelling over het mensdom op een komische manier probeert te benaderen.

12) Hebt u een site? Een facebookpagina? Zo ja, welke? Kan je ons ook een link van een trailer sturen?

Alle info over de film, inclusief de trailer, vind je op www.no-offense.be

Bekijk ook

Spielberg werkt met Gents productiehuis aan Virtual Reality project over genocide!

A Mad Production, het Gents documentaire productiehuis gespecialiseerd in Film, Animatie en Virtual Reality voor …