Home / Nieuws / Festivals / IKL : Lieven Vanhove over ‘Nimmer’

IKL : Lieven Vanhove over ‘Nimmer’

Lieven Vanhove is met zijn ‘Nimmer’ een rare eend in de bijt.  En daar zijn verschillende redenen voor.  De man heeft geen filmopleiding, maar maakte een heel filmische film. Waar hij maar liefst zes jaar aan gewerkt heeft. Een film die heel romantisch is bovendien. Over een man die een oplossing zoekt om zijn onbereikbare vrouw aan de instortende overkant van een kloof te redden. We mochten hier op Cinevox al eerder de trailer voorstellen en legden nu ook onze vraagjes voor aan de maker van de film.

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt?  Wat wilde u vertellen?

Deze kortfilm ontstond uit een gebroken relatie. Voor mij is dan ook het centrale thema hoop. Er bestaan geen afgronden voor wie ervan droomt te vliegen. Hoop houdt de mens rechtop, ondanks het besef dat iets slecht kan aflopen. Deze levensvisie heb ik verder uitgepuurd in het scenario.

Los van de grote inspanningen, goede intenties en talloze opofferingen, kan een mens in zijn levensdoel mislukken. De reden hiervoor is vaak terug te voeren naar het nemen van verkeerde beslissingen, maar dat wordt meestal pas achteraf duidelijk. Hoop is echter steeds de drijvende kracht achter de verwezenlijking van dromen, los van de uikomst.

De keuze om met greenkey te werken was voor mij evident. Men heeft me meerdere keren aangemoedigd om de film volledig CGI te maken. Maar ik wou en zou werken met échte acteurs. Alleen zo kan ik de droomwereld waarin twee echte mensen leven benadrukken.

 

2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?

De broze wereld van een koppel is verscheurd. Ooit woonden ze samen in een huis met vuurtoren, nu worden ze gescheiden door een woelige zee. Orville in het huis op een klif, zij op een rots in de vuurtoren in het midden van de beukende golven. Ze is in gevaar. De talloze pogingen van Orville om zijn vrouw te redden, blijven tevergeefs. Ondertussen blijft Imme haar verdriet via vogels naar de overkant sturen. Wanneer Immes rots helemaal dreigt onder te gaan, moet Orville wel met de ultieme oplossing komen, wil hij zijn vrouw nog kunnen redden van een gewisse dood.

 

3) Hoe hebt u uw cast en crew gevonden?

De cast heb ik gevonden door verschillende acteurs te contacteren en hen te zien spelen in theater. Ik zie het zo dat een greenkey studio een beetje een groene theatervloer is waarbij ik moet kunnen rekenen op heel veel inbeeldingsvermogen van de acteurs. Kijk maar eens naar een kruisje dat op een muur geplakt is, met het idee dat een enorme rots, met daarop uw lief, instort.

Door mijn vorige job bij Grid VFX, die me geholpen heeft bij de preproductie (in samenwerking met de DAE opleiding in Kortrijk), had ik een goed contact met Marc Van Acker (de D.O.P.), waarbij ik me op mijn gemak voelde. Niet alleen door zijn karakter, maar ook doordat ik door zijn ruime greenkey-ervaring vertrouwen had dat alles correct zou opgenomen worden.

De rest van de crew vond ik in samenwerking met mijn producent, Sieber. Voor de postproductie kon ik op steun rekenen van vele vrienden en kennissen die werken als freelancer. Met de monteur, Mathieu Depuydt, werkte ik al regelmatig als zijn assistent samen. Ook bij hem voel ik me vertrouwd. Het is ook deze man die doorheen het hele project steeds mijn klankbord heeft willen betekenen.

 

4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren?  (u mag eventueel uw budget vermelden, maar dat hoeft uiteraard niet)

We hebben ontwikkelingssteun en productiesteun van het VAF mogen ontvangen. Daarnaast heeft Sieber Marly een intensieve zoektocht naar tax shelter uitgevoerd en werken we met de participaties van verschillende partijen.

In de maanden vooraf aan de indiening van ons subsidiedossier hebben we antwoorden gevonden op technische vragen, oplossingen gezocht om budgettair onhaalbare ideeën op een esthetische manier te verwezenlijken. Verschillende technieken en stijlen zijn hierbij aan bod gekomen, maar hierin hebben we efficiënte keuzes gemaakt. Het is bijlange niet evident geweest maar ik wou bewijzen dat special effects absoluut mogelijk zijn met beperkte mogelijkheden.

 

5) Waar hebt u gedraaid?

We hebben alles in een greenkey studio in Merelbeke gedraaid. Daarvoor konden we terecht bij Olav Verhoeven (Studio Regie). Een leuk te vermelden feit is dat de studio ooit een cinema was.

 

 

6) Wat betekent voor u de selectie voor het IKFL?

Ik ben blij dat er na Toronto, LA Shorts en Oaxaca nu ook een Belgische selectie is. Uiteraard ben ik vereerd door de buitenlandse selecties en nog meer door de award die we gewonnen hebben in LA. Alleen is een Belgische selectie voor mij iets tastbaars nu ik zelf ook aanwezig kan zijn en de competitie kan zien van andere kortfilms.

 

7) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?

 

Nee, ‘Nimmer’ is mijn debuut.

 

8) Waarom moeten mensen uw film zien?

‘Nimmer’ is een film waarin geen enkel shot niet bewerkt is. De film zit boordevol special effects en 3D animatie. Op zich is dat misschien geen uitzondering, maar ik heb heel lang gewerkt aan de ontwikkeling van de donkere 3D-stijl. Het is een integer verhaal dat de kijker raakt, waarbij de visuele vormgeving het scenario ondersteunt. Ik heb onlangs de kritiek gekregen dat niemand in België de mengvorm tussen live action en animatie goed kan doen… ik hoop met ‘Nimmer’ het tegendeel bewezen te hebben, maar dat oordeel laat ik vooral aan de kijker.

 

 

9) Wat is voor u het droomparcours voor uw film?  Waar wilt u hem nog vertoond zien?

Zoals eerder vermeld ben ik heel blij met een Belgische selectie. Ik hoop dat in België meer en meer mensen ‘Nimmer’ zullen leren kennen, en wie weet wil Brussels Shorts of Anima het hier ook wel laten zien? Daarnaast zetten we ons in om de film zoveel mogelijk in te zenden bij buitenlandse festivals.

10) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?

‘Nimmer’ is een niet te onderschatten uitdaging geweest. Ik heb er met diverse mensen 6 jaar aan gewerkt. Deze ervaring heeft me mateloos veel bijgebracht, en ik hoop dan ook om ooit verdere stappen te kunnen zetten in technisch uitdagende projecten. Ik droom dat ‘Nimmer’ voor mij deze deuren kan openen.

Ik ben er zeker van dat ik een dergelijk project een volgende keer beter en efficiënter zal kunnen verwezenlijken.

Ik heb deze zomer een langspeler ontwikkeld doe losjes geïnspireerd was op een boek. Helaas, kan ik nu hier niet aan verder werken omwille van de auteursrechten. Maar geen nood, … ik ben al aan het broeden op iets nieuws!

 

 

11) Hebt u een site?  Een facebookpagina? Zo ja, welke?

Op onze facebookpagina is heel wat informatie terug te vinden:

https://www.facebook.com/shortfilmNimmer/

De site van mijn producent is www.sieber.be

 

Zie ook :

de trailer van ‘Nimmer’

 

 

Bekijk ook

Goden van Molenbeek

Vanaf woensdag 20 maart is de documentaire ‘Goden van Molenbeek’ in de bioscoop te zien. …