IKL – Peter Ghesquière over ‘Downside Up’

Een dikke tien jaar geleden won hij al eens de publieksprijs in Leuven, hij was al met een film in Cannes en stond als eerste regie-assistent op de sets van films als  ‘Offline’, ‘D’Ardennen’, ‘Black’ en ‘Le Ciel Flamand’ en wil dat ook blijven doen.  Maar intussen slaagde hij er wel in om een heel ambitieuze kortfilm te maken met ‘Downside Up’. De film won intussen ook al de Humo-prijs in Leuven. De dertiger uit Ieper, die inmiddels met zijn gezin in Melle beland is, vond tijdens de verbouwingswerken en allerlei filmopdrachten ook nog de tijd om onze vragen te beantwoorden. Waarvoor dank, Peter.

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?

Als tiener ben ik een paar keer op kamp geweest met mentaal gehandicapten en jongeren met down syndroom. Die mensen hebben me altijd al gefascineerd. Ik vroeg me af hoe zij naar ons kijken. Wat als we de wereld nu eens zouden omdraaien. Down-syndroom is de norm en wat wij “gewoon” noemen, is de uitzondering?

2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?

Een “gewone” jongen wordt geboren in een wereld waar alleen mensen met down syndroom leven. Hij wil er bij horen en wil “gewoon” zijn.

 

 

3) Hoe hebt u uw cast en crew gevonden?

In eerste instantie heb ik theater stap gecontacteerd. Daarna hebben we via theater Stap, down syndroom vlaanderen, down syndroom nederland en heel veel instellingen en oproepen meer dan 100 mensen met down op casting gezien.
Als regie assistent draaide ik ondermeer ‘Black’ en ‘D’ardennen’ met DOP Robrecht Heyvaert. Robrecht nam op zijn beurt heel wat oude bekenden mee waar ik als regie-assistent al vaak mee werkte…

4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren? (u mag eventueel uw budget vermelden, maar dat hoeft uiteraard niet)

We kregen steun van het VAF en vonden daar bovenop tax shelter steun.

Peter Ghesquière op de set van ‘Le Ciel Flamand’ in overleg met Peter Monsaert (foto KVdm – Cinevox)

 

5) Waar hebt u gedraaid?

We draaiden heel wat scènes in een leegstaande technische school in Gent en in het Sint Ursula instituut in Mechelen. Daarnaast heeft ons fantastisch decorteam een set met een laag plafond gebouwd.

6) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?
Ik was erg blij dat de film in Leuven in premiere ging. De film is nog geen twee weken afgewerkt maar kreeg zo meteen de nodige aandacht en het publiek dat ook voor kortfilms zo broodnodig is.

 

7) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?
Mijn eindwerk ‘Schijn van de maan’ en kortfilm ‘Zondvloed’ speelden eerder in Leuven. Met zondvloed hadden we het geluk de publieksprijs te winnen.

Peter Ghesquière bij de opening van het festival met presentator Ben Van Alboom en zijn jonge hoofdrolspeler (foto KVdm – Cinevox)

 

8) Waarom moeten mensen uw film zien?
De downacteurs in de film spreken niet. Tekstkennis en tekst spontaan brengen is voor heel wat acteurs met down een struikelblok. Er zijn al fantastische films met down acteurs gedraaid, maar vaak worden zo ook een grappig aanhangsel of wat geforceerd opgevoerd.Ik denk dat we er in geslaagd zijn om de downacteurs als meer dan volwaardig acteurs neer te zetten.

9) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?

Mijn film ‘Schijn van de maan’ werd in 2005 geselecteerd voor de officiële competitie van Cannes. Ik zou het niet weigeren moest ook deze film daar gevraagd worden.

 

10) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?
Ik werk vaak als regie-assistent. Dat wil zeker blijven doen, maar daarnaast zou ik erg graag een speelfilm in de mij typerende stijl draaien.

 

Zie ook : 

Première in Studio Skoop

Op de set van ‘Le Ciel Flamand’ (foto KVdm – Cinevox)

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …