Home / Nieuws / Festivals / IKL : Philippe van der Loo over ‘Rayon de soleil’

IKL : Philippe van der Loo over ‘Rayon de soleil’

Philippe van der Loo is een Nederlander die in België studeert. Aan de Luca School of Arts. Een ambitieuze jongeman. Niet alleen slaagde hij erin om een beroemde Nederlandse acteur te strikken, hij koppelde hem ook aan veel boeiend jong Vlaams talent en zet al dat acteergeweld in een decor dat in de kortfilm zelden aan bod komt.

1)    Waarom heb je deze kortfilm gemaakt?  Wat wilde je vertellen?

Ik wilde erg graag een verhaal vertellen in een historische setting met hedendaagse thema’s. De film gaat over een vrouw die wacht op de terugkeer van haar man van de kruistochten. Met de film snijden we thema’s aan als het religieus fanatisme, vervreemding en ptss (post- traumatische stress-syndroom).
Dit zijn allemaal erg actuele thema’s. Kijk maar naar al die IS strijders die massaal naar het midden oosten trokken. Deze thema’s zijn van alle tijden. Veel mensen zien geschiedenis als iets dat voorbij is. Iets dat onrelevant is. Met deze film wil ik laten zien dat geschiedenis actueel is en hoe belangrijk het is om verhalen te blijven vertellen over
alle tijden. Ook wilde ik deze film graag maken omdat ik houd van world building. Met films kun je werelden neerzetten waar je de kijker in mee kan nemen. Ik wilde een film maken in de middeleeuwen die rauw, vies en duister is en waarin de natuur een grote rol speelt.

2)    Wat is de synopsis/pitch van je film?

Begin twaalfde eeuw wacht een vrouw alleen met haar kind in de Franse wildernis op de terugkeer van haar man van de kruistochten, maar wanneer hij terugkeert zijn ze van elkaar vervreemd.

3)  Waarom moeten mensen je film zien? 

Er worden niet vaak historische films gemaakt vanuit filmscholen. Er rust ook een soort taboe op omdat het meestal niet goed wordt gedaan. Hier was ik me erg bewust van. Het is ons gelukt om de wereld van de film goed neer te zetten. Dat maakt deze film uniek binnen de meeste studentenfilms. Ook hebben we de film gedraaid doorheen 4 seizoenen. Je ziet letterlijk de seizoenen voorbij komen in de film. En de film neemt je mee naar een andere tijd en wereld met toch herkenbare thema’s en personages.
 
4)    Hoe heb je cast en crew gevonden?
Alle acteurs die te zien zijn in de film waren mijn eerste keus. Ik wilde jonge acteurs uit België en/of Nederland die enkel met
blikken veel kunnen vertellen en waarvan je kan geloven dat ze in die tijd leven. Dus begon ik veel films en kortfilms te zien. Zo zag ik Dorien De Clippel in ‘De Honger’ en ‘De Vloed’ en wist meteen dat zij het moest doen. Bij haar geloof je meteen dat ze een jonge moeder is die in die tijd leeft. Voor haar rol heeft ze nauwelijks tekst en Dorien kan super veel met haar ogen vertellen. Erg krachtig! Voor de man had ik al snel Reinout Scholten van Aschat op het oog. Een bekende Nederlandse acteur die al grote rollen heeft gespeeld. Op de set van ‘Het Leven van Esteban’ van Ines (ook op Leuven te zien) kreeg ik zijn nummer van Tine Cartuyvels. Ik belde hem op en drie dagen later spraken we af in Amsterdam. Hij was erg enthousiast en zo begon het. Seppe Decubber die de priester speelt kende ik al van een vorige film die we samen deden en was wederom heerlijk om met hem te werken. En voor het kindje deden we audities waarin Basile het veruit het beste deed. Ook lijkt hij erg veel op Reinout wat belangrijk voor ons was. Je moet zien als publiek dat dat zijn zoon is en niet die van de priester.

 

5)    Hoe ben je erin geslaagd jouw film te financieren? 

We deden een crowdfunding campagne via Cinecrowd. Deze deed het erg goed waardoor we zelfs boven ons doel uitkwamen! Dat had ik nooit gedacht en was echt super. Vooral de teaser die we maakten voor de crowdfunding deed het erg goed. Daarnaast heb ik veel zelf gefinancierd en heb een beurs gekregen van Sabam.

6)    Waar heb je gedraaid?

Alle exterieur scenes zijn gedraaid vlakbij een klein plaatse in de Ardennen genaamd Anloy. Tijdens de zomer van 2016 reden mijn broer en ik een week lang door de Ardennen op zoek naar een huisje op een geschikte locatie. Dit was erg lastig en de eerste dagen vonden we niks goeds. Maar toen zagen we plots deze locatie en het was echt liefde op het eerste gezicht. De boer die het huurde was ook super behulpzaam. Erg vriendelijke lieve mensen in de Ardennen! Verder hebben we in het Openlucht museum in Eindhoven gedraaid en één scene in de studio op school. Maar het publiek mag raden welke 😉

7)    Wat betekent voor jou de selectie voor het IKL en is er eerder een film van jou voor het festival geselecteerd?

Dit is mijn eerste selectie voor het IKL. En ik ben ook enorm blij ermee. Sinds ik op de filmschool zit in België kom ik elk jaar naar het festival. Ik hou van de sfeer en heb er erg toffe films gezien de afgelopen jaren.

8) Wat is voor jou het droomparcours voor je film?  Waar wil je hem nog vertoond zien?

Wat een droom zou zijn is als de film vertoond wordt op een groot festival in Nederland (mijn moederland), IFFR zou geweldig zijn of het Go Short in Nijmegen waar veel van mijn familie woont. Ook zou een groot festival als Clermond-Ferrand of Tribeca geweldig zijn, maar dat wordt duimen.

9) Is er een site of een facebookpagina gewijd aan je film en/of je werk?

Jazeker. We hebben een facebook pagina: https://www.facebook.com/RaysoftheSunShortfilm/

@RaysoftheSun
 
 

 

Bekijk ook

IFFR onthult Ammodo Tiger Short Competition 2020!

International Film Festival Rotterdam (IFFR) onthult de 21 korte films die zijn geselecteerd voor de …