Home / Nieuws / Festivals / IKL : ‘Prooi’ van Laurence Verheijen

IKL : ‘Prooi’ van Laurence Verheijen

Er zijn dit jaar ook heel wat Vlaamse animatiefilms geselecteerd voor het IKL in Leuven. 24 in totaal. Goed voor 2 luiken met 12 films.  De film van Laurence Verheijen, ‘Prey’ of ‘Prooi’ duurt drie minuten.  Maar te zien aan haar antwoorden op onze vragen kan ze er veel langer over vertellen. Normaal ook, gezien de tijd dat ze eraan gewerkt heeft. Laurence is de eerste animatieregisseur die we aan het woord laten.

1) Waarom hebt u deze kortfilm gemaakt? Wat wilde u vertellen?
Met de kortfilm ‘Prooi’ wil ik een vraag stellen aan de kijker: Wanneer kan een levensvorm als menselijk beschouwd worden? Sommige dieren vertonen meer menselijke eigenschappen dan mensen. Raakt de mens door onze huidige door economie gedreven maatschappij onherroepelijk vervreemd van zijn eigen oorsprong? Een confrontatie tussen het vermenselijkte dier en de gemachinaliseerde mens, biedt een antwoord.

Ik combineer twee verhalen uit de realiteit, waar al talloze fragmenten op youtube viraal van zijn gegaan. Enerzijds de vriendschap tussen twee diersoorten, die van nature uit jager en prooi zijn, maar toch een band ontwikkelen. Bijvoorbeeld een vriendschap tussen een leeuw en gazellejong, of een vriendschap tussen luipaard en babyaapje. Anderzijds de apathische houding van mensen ten opzichte van hun slachtoffers, zoals stropers die een neushoorn doden en het jong aan zijn lot overlaten. Ik stelde me de vraag, welke van de twee is nu het meest menselijk, het dier of de mens? En vertaalde dit naar een film.

2) Wat is de synopsis/pitch van uw film?

Een luipaard doodt een aap die een babyaapje had. Het medeleven van de luipaard wint het van haar jachtinstinct. Ze zorgt voor het babyaapje. Er ontstaat een band tussen beiden, maar ze worden opgeschrikt door stropers. De stropers jagen op de luipaard en het babyaapje verliest voor een tweede keer zijn moeder. Is er onder de stropers iemand die door de verblindende hebzucht heen kan kijken en mededogen voelt voor het aapje, of is er geen hoop meer?

3) Animatie is een brede term voor tal van soorten film. Wat hebt u vormelijk trachten te doen?

Ik hou niet van dingen omlijnen, ik hou van het vage en ruwe. Ik heb geprobeerd om de ‘vuilheid’ van traditioneel materiaal zoals houtskool en waterverf, om te zetten naar een werkbare stijl om een animatiefilm in te maken. De traditionele technieken digitaal nabootsen was lastig, maar ik denk dat ik er uiteindelijk wel in geslaagd ben om een groezelige, natuurlijk aanvoelende sfeer te brengen. Qua personages ben ik ook vrij ver kunnen gaan, net omdat het animatiefilm is. Ik heb de dieren als menselijke personages afgebeeld, en de mensen eerder als machines. Dit zorgt voor een vervreemdend effect, waardoor de toeschouwer aangezet wordt tot nadenken over het verschil tussen mens en dier. Ook qua kleur heb ik veel kunnen doen. Ik begin erg warm, een savannesfeer, ook in de muziek komt dit warme en aardse terug. Daarna ga ik geleidelijk over naar koelere kleuren, om te eindigen bij zwart-wit. Een kleurloze, stalen wereld, zonder gevoel.

4) Hoe bent u er in geslaagd uw film te financieren? 

Omdat ik een student ben, ligt het budget erg laag. Ik heb steun gekregen van Sabam (1000 euro). Dit heb ik voornamelijk gebruikt voor de klankband. (foley, componist, mixage)

5) Animatie is een heel arbeidsintensief genre. Hebt u uw film alleen gemaakt? Met een ploeg?

Het was mijn afstudeerproject, in de master Animatiefilm aan LUCA-school of arts, en ik heb alleen gewerkt. Ik heb hier een jaar over gedaan, maar kreeg uiteraard wel begeleiding van mijn leerkrachten.

6) Als u met een stemmencast werkt… Hoe hebt u gecast? En waren de stemacteurs makkelijk te vinden?
Niet van toepassing.

7) Wat betekent voor u de selectie voor het IKL?

Een super leuke ervaring, het is allemaal nog wat nieuw voor me, en toch ook wel enige erkenning. Ik denk niet dat mijn film erg toegankelijk is, het is ook een zeer korte film, dus ik vind het fijn dat hij sommige mensen kan raken en dat ‘Prey’ de moeite wordt gevonden om te programmeren.

8) Is er eerder een film van u geselecteerd voor het festival in Leuven?
Neen

9) Waarom moeten mensen uw film zien?
Ik hoop dat het aanzet tot reflectie over de huidige waarden van onze maatschappij. Hoeveel mensen kopen gebruiksvoorwerpen waar bloed aan kleeft? Geven we er nog wel iets om, of zijn we liever blind? Gaat het kapitalisme niet te ver? Zijn we wel zo’n hoge soort als we zelf willen beweren? Kunnen we misschien niet iets leren van de eerlijkheid en puurheid van dieren?

10) Wat is voor u het droomparcours voor uw film? Waar wilt u hem nog vertoond zien?

Ik zou hem ook heel erg graag terugzien op het animatiefestival Anima, te Brussel.
Stiekem droom ik van een selectie voor Annecy, hét animatiefilmfestival bij uitstek, waar ik ook elk jaar als toeschouwer aanwezig ben. Het is voor mij mijn eerste film, dus ik denk niet aan prijzen, maar gewoon de ervaring van geselecteerd te worden op een paar festivals, lijkt me echt heel fijn.

11) Is het maken van een kortfilm een stap in de richting van het langere werk? Of wat is uw uiteindelijke ambitie?

Voor mij momenteel nog niet, ik hou wel van kortfilms, dus moest ik de kans krijgen om nog een film te maken, zou ik terug voor een kortfilm gaan. Momenteel ben ik nog erg zoekende wat mijn ambities betreft, ik sluit niets uit. We zien wel wat komt.

12) Hebt u een site? Een facebookpagina? Zo ja, welke? 

http://www.laurenceverheijen.daportfolio.com/gallery/932632#2
Een trailer heb ik niet, mede omdat het zo’n korte film is.


‘Prey’ of ‘Prooi’ zit in het tweede luik van de Vlaamse competitiefilms.

VERTONINGEN
Zat 28 November (21u45) in Labozaal
Zon 29 November (19u30) in Labozaal
Don 3 December (17u15) in Labozaal
Zat 5 December (12u00) in Labozaal

Bekijk ook

Deze Vlamingen hebben een nominatie te pakken voor Les Magritte du Cinéma

Vrijdag werden in Brussel door de Académie André Delvaux de nominaties bekendgemaakt voor de negende …