‘Image’ : om een ander beeld te krijgen van de Belgische film

We hebben hier nooit ons enthousiasme onder stoelen of banken gestoken voor het werk van Adil El Arbi en Bilall Fallah. Al van toen de heren met ‘Broeders’ eerst bekroond werden op het Film Fest Gent en later voor diezelfde film de VAF Wildcard wonnen, waren wij erbij.  En we waren ook zeer blij met Cinevox de officieuze wereldpremière van hun eerste langspeler, ‘Image’, te kunnen en morgen organiseren.  De film werd toen met veel enthousiasme ontvangen en nu hij eindelijk rijp is voor de zalen, hopen we dat de ontvangst van het grote publiek even enthousiast zal zijn.  Onze zegen hebben ze alvast.

En niet alleen Adil El Arbi en Bilall Fallah, maar de hele ploeg die ze rond zich wisten te verzamelen voor het maken van die eerste langspeler. Om te beginnen de mannen van A Team Productions : Hendrik Verthé en Kobe Van Steenberghe.  Doordat zij zich voluit achter het enthousiaste tweetal geschaard hebben, werd het opeens haalbaar om met de 60.000. € die de VAF Wildcard opleverde een langspeelfilm te draaien. Weet dat een volbloed actiefilm als deze zelfs in Vlaanderen al vlug een 3 miljoen euro durft te kosten. Belangrijk om dat bedrag te kunnen inschatten. Naast wat luttele centen die ze nog konden vinden, vrienden en familie die ze optrommelden in allerei functies, wisten Verthé en Van Steenberghe vooral enkele gevestigde namen uit de Vlaamse film warm te maken voor dit project : Gène Bervoets, Geert Van Rampelberg, Wouter Hendrickx, Joren Seldeslachts en Manou Kersting geven met hun aanwezigheid echt een meerwaarde aan ‘Image’.

Regisseur Michaël R. Roskam, die zelf jaren broedde op zijn langspeelfilmdebuut ‘Rundskop’ en voor hen veel meer was dan gewoon maar een lesgever aan Sint-Lukas in Brussel, vond het veel te vroeg.  Maar typerend voor de drive van Adil en Bilall : niets kon hen tegenhouden. Ook niet de man naar wie ze zo opkijken.

Enthousiasme trekt enthousiasme aan of is gewoon besmettelijk, feit is dat ze zich uiteindelijk hebben weten te omringen met enthousiasme.  Met mensen die ook het onmogelijke mogelijk achtten. Robrecht Heyvaert in de eerste plaats.  Een D.O.P. die niets nodig heeft om wonderen te verrichten. Maar even goed Hannes De Maeyer, die met zijn muziek de gaten helpt te stoppen die er door het beperkte budget hier en daar waren. Maar de snelle montage van Adil en Bilall, overgoten dus met de gespierde muziek van Hannes, en de kracht en zwier die in hun hele film zit, laten je als kijker geen moment struikelen over mogelijke obstakels. Dit is een film waarin iedereen meer doet dan moet, iets uit zichzelf haalt waarvan ze zelf wellicht niet wisten dat het in hen zat.  Laura Verlinden ook, die in de film de jonge reporter speelt die hetzelfde proces doormaakt : ze ontdekt iets in zichzelf waarvan ze niet wist dat het in haar zat.  Hoofdrolspeler Nabil Mallat wist tot voor kort zelfs niet dat er een acteur in hem zat.  En welk één! Al schitterend in hun winnende kortfilm ‘Broeders’, maar hier in ‘Image’ uitgegroeid tot een man met zoveel charisma, met zo’n présence dat het een onrecht zou zijn, mocht er hem geen mooie carrière te wachten staan. In ‘Broeders’ deed hij het in het Nederlands, hier in het Frans. En met wat Arabisch erbovenop. En komen de Amerikanen hem halen, hij doet het even goed in vlekkeloos Engels. Geen toeval dat Adil en Bilall hem al bestempelen als ‘de nieuwe Matthias Schoenaerts’. 

Dat is het : ‘Image’ kan het lanceerplatform van tal van carrières zijn, kan voor verschillende mensen de film zijn waarmee het allemaal begon.  En hopelijk is het ook de eerste film die echt massaal alle lagen, alle rassen en alle standen naar de cinema krijgt.  En aan beide kanten van de taalgrens. Want dat is de film die ons land nodig heeft.  Iets dat vanuit de jeugd komt, vanuit een hoek waarvan je het niet meteen verwacht.  Een hoek waar al te vaak klappen vallen.  Adil El Arbi, Bilall Fallah, Nabil Mallat zijn rolmodellen die ons land nodig heeft.  Jawel, dames en heren, dit is een heel belangrijke film.  Dat besefte ook Peter Bouckaert, de man van Eyeworks, die na de opnamen aan boord kwam en zich ontpopte tot wat Adil ‘de keymaster’ noemde : “Als we op een punt kwamen dat we zeiden : ‘Hier geraken we niet meer uit’, kwam hij met de sleutel aanzetten en ging er een hele nieuwe wereld open.” Wel, wij hopen dat er voor iedereen die bij deze film betrokken was een hele nieuwe wereld opengaat.  En we willen iedereen oprecht feliciteren die aan de ze film heeft meegewerkt.

O, en nog dit : de synopsis van het verhaal :

‘Image’ vertelt het verhaal van de jonge, ambitieuze journaliste Eva die tijdens het maken van een reportage wordt meegesleept in de wereld van de sympathieke Marokkaanse tough guy Lahbib. Eva is een jonge, ambitieuze journaliste. Ze werkt voor de grootste zender van het land. Wanneer ze de opdracht krijgt een reportage te maken over de probleemwijken van Brussel, leert ze een zware jongen van Marokkaanse afkomst kennen, Lahbib.

Hij gidst haar door die wijken en geleidelijk aan wordt ze gefascineerd door zijn leefwereld en door hemzelf. Eva wil van deze kleine reportage een ware documentaire van het kaliber van de BBC maken.

Dit is niet naar de smaak van iedereen. Vooral niet van Herman Verbeeck, de sterpresentator van het nieuwsprogramma waarvoor Eva werkt.

 

Zie ook :

Laaiend enthousiaste reacties na de Cinevox Happening van ‘Image’

Adil El Arbi en Bilall Fallah tijdens de montage van ‘Image’ in het bioscoopjournaal van Cinevox

Trailer van ‘Image’

Adil El Arbi en Bilall Fallah op de set van ‘Black’ tijdens het bioscoopjournaal

Cinevox op de set van ‘Image’

Met Laura Verlinden op de set van ‘Image’

Adil El Arbi en Bilall Fallah verfilmen ‘Black’

Adil El Arbi over 2014 

Image : de eerste langspeelfilm van Adil en Bilall 

Hakuna Casting van Nabil Mallat en Chafic Amraoui

Een gesprek met Adil El Arbi en Bilall Fallah over ‘Broeders’

Adil en Bilall winnen in Gent

 

 

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …