‘Insyriated’ is wel een heel stevige opener van het Film Fest Gent

Wat een loodzware en ijzersterke uppercut van een film. Mochten we niet beter weten en cynisch van aard zijn (waar we uiteraard niet van verdacht willen worden), we verdachten het Film Fest Gent ervan om met zo’n buitengewoon aangrijpende film te openen om op de hapjes te besparen tijdens de receptie na de openingsfilm.  Hoewel, even goed lopen ze het risico dat het drankverbruik zwaar toeneemt, want na ‘Insyriated’ zal de kijker wel iets stevigs kunnen gebruiken om deze opdoffer door te spoelen.  Het vergt grote moed van het festival om met zo’n film te openen.  Een beresterke film, dat wel, maar zo heftig, bij momenten ondraaglijk en tegelijk heel actueel.  Wegkijken kan niet langer, zegt het festival met de keuze voor deze prent als openingsfilm.  Het is bovendien een film die geregisseerd is door de Belgische regisseur Philippe Van Leeuw en de prent is nu al voorzien van tal van prestigieuze kwaliteitslabels. Als je met de publieksprijs van een topfestival als dat van Berlijn aan de haal gaat, reken dan maar dat je een sterke film gemaakt hebt. 

De realiteit van het leven als burger in het hedendaagse Syrië wordt weergegeven in dit aangrijpende en bij momenten ondraaglijk harde drama, waarmee Philippe Van Leeuw eerder dit jaar de Publieksprijs won op het Filmfestival van Berlijn. Het gaat over een groepje mensen, kinderen, vrouwen en een opa, die vastzitten in een appartement dat omringd wordt door gevaar.  Sluipschutters, gevaarlijke milities, rovers en bombardementen zorgen ervoor dat ze hun woonst niet uit kunnen. Moeder Oum Yazan (Hiam Abbass) tracht zich toe te leggen op de dagelijkse routine van het huishouden, om de ondraaglijke druk van de buitenwereld te verlichten. Maar zodra ze even door een spleetje van de gordijnen kijkt, dringt het oorlogsgeweld binnen. De voordeur is gebarricadeerd en als kijker wen je al vlug aan het idee dat het geweld op afstand blijft. Maar dat is een illusie. Het Syrische geweld laat zich niet stoppen. En het komt op een genadeloze manier binnen. Oum Yazan moet offers brengen om haar geliefden te beschermen. Ijzingwekkend, wreed, verscheurend en pijnlijk. Dat het allemaal zo angstwekkend geloofwaardig is, ligt aan de zeer efficiënte regie en de mergdoordringende vertolkingen. Een must voor wie het aankan. En nu maar hopen dat er een dokter in de zaal is.

InsyriatedHiamDiamand

Check Also

DOCVILLE viert 20e editie met ScienceVille, speeddates en Sundance winnaars!

Vanavond start DOCVILLE 2024 met een feesteditie om u tegen te zeggen. Openen gebeurt met …