Een minutenlange staande ovatie viel Lukas Dhont, de jonge Victor Polster en de rest van de ploeg van ‘Girl’ ten dele bij de wereldpremière eerder vandaag in het Festivalpaleis in Cannes. Publiek en pers reageerden uitzinnig op het verhaal van de ballerina die in het lijf van een jongen zit en nu al wordt ‘Girl’ bestempeld als één van de revelaties van het festival. Of zoals ‘The Wrap’ het zegt: ‘One of the true discoveries of this year’s festival’. De film wordt een mooie carrière toegedicht en voor Lukas Dhont en zijn ster geldt hetzelfde: ze zullen met aanbiedingen overladen worden voorspelt Screen Daily. De recensent van Variety ging nog een stap verder en gewaagde al van de Oscars.
The Wrap bestempt ‘Girl’ als ‘one of the the true discoveries of this year’s festival’, terwijl The Hollywood reporter spreekt van een ‘intriguing debut feature’ met een ‘ending that no-doubt will be one of the most talked about ion Cannes this year’. Een einde dat één van de meest besprokene zal zijn in Cannes dit jaar. The Hollywood Reporter weet zeker dat ‘Girl’ een prachtig festivalparcours te wachten staat en ziet ook commerciële kansen voor de film van Lukas Dhont. De hele cast deelt in de lof, met een special vermelding voor Arieh Worthalter wiens vertolking als de vader van Lara uitzonderlijk wordt genoemd. Maar tegelijk wordt eraan toegevoegd dat de film vooral aan Victor Polster toebehoort. Lof ook voor DOP Frank van den Eeden, wiens Nederlandse origine volstaat voor The Hollywood om hem als een Nederlander te bestempelen. In dezelfde super lovende recensie leest men in de dansfragmenten een metafoor die aangeeft dat opgroeien als een complexe choreografie, dansen op een fijn koord, en dat je zoals in het leven moet vallen en opstaan eer je de kunst onder de knie hebt. Screen Daily zegt dat Dhont en Victor Polster een indrukwekkend visitekaartje afleveren en voegt eraan toe dat ze in de toekomst aan werkaanbiedingen geen gebrek zullen hebben.
We kunnen intussen ook wat fragmenten meegeven van de film:
Het leven gaat met vallen en opstaan, maar Lukas Dhont heeft de kunst blijkbaar al onder de knie. Zeker de filmkunst. Dat andere toonaangevende filmblad Variety strooit ook met de complimenten. Men heeft het er over een ‘stunning debut’ van zowel Lukas Dhont als zijn ster Victor Polster, wiens vertolking in deze ‘much-needed film’, even indrukwekkend genoemd wordt als de die van Oscar-winnares Hilary Swank in ‘Boys Don’t Cry’. Dhonts overlapt met thematiek met films als ‘Billy Elliot’ en ‘Tomboy’, merkt Variety nog op, en verdient de erkenning van de twee genoemde films. Op zijn instagram-account is de befaamde recensent van Variety, Peter Debruge, zo mogelijk nog uitbundiger. Hij heeft het over de geboorte van een belangrijk regisseur, dicht Dhont meteen de Camera d’Or toe en suggereert in één adem dat een Oscar-nominatie best ook op zijn plaats zou zijn.
In eigen land heeft Dave Mestdach van Focus Knack het over een pracht van een debuut van een Vlaamse regisseur die op jonge leeftijd – Dhont is pas 26 – al getuigt van verbazend veel maturiteit, in die mate zelfs dat hij hier in Cannes net zo goed in de hoofdcompetitie in plaats van in de Un Certain Regard-competitie had kunnen zitten. Een plié uit respect,’ zo besluit Mestdach. Dat vond ook de Franse krant Le Figaro voor wie ‘Girl’ ‘la première vraie suprise’ van het 71ste festival is. Ook daar vindt men dat de film in de hoofdcompetitie had moeten zitten, en er had moeten meedingen naar de Gouden Palm. Lukas Dhont wordt er meteen al vergeleken dat andere jonge geliefde supertalent, Xavier Dolan.
“Iedereen recht – en terecht – voor Lukas Dhont en zijn ‘Girl’ in Cannes. De ontdekking van een regisseur én een acteur. De Vlaamse film heeft een talent voor de toekomst,” zo zei Jeroen Struys van De Standaard.
Zie ook :