Dit is Belgisch op ‘Anima’

Anima, het internationaal festival van de animatiefilm van Brussel, gaat deze week van start. Van 24 februari tot 5 maart is het in Flagey, en nadien in filmzalen in Vlaanderen en Wallonië, weer al animatie wat de klok slaat.

Behalve talrijke internationale producties komt tijdens Anima het rijke Belgische animatiepatrimonium ruimschoots aan bod. De kortfilmprogramma
’s ‘Dit is Belgisch’ zijn ware uitstalramen voor de overvloed aan talent in onze contreien.

Voor deze editie 2017 was 8% van de 1608 ingezonden films Belgisch! Onze animatiefilm is dus klein, maar dapper! Anima heeft er 43 geselecteerd: films van professionelen of studenten, films voor jongeren of volwassenen.

‘Catherine’ van Britt Raes

Terwijl ‘Dit is Belgisch 1’ en ‘Dit is Belgisch 2’ respectievelijk films van professionelen en van studenten in competitie bundelen, biedt ‘Dit is Belgisch 3’ een palet van films in panorama, vaak in aanwezigheid van de filmmakers.

In ‘Dit is Belgisch 1’ zie je onder meer ‘The Gap’ van Patrick Vandebroeck, ‘Catherine’ van Britt Raes en ‘Cher Ami, Jenny’ van Roman Klochkov en Joost Wynant.

In ‘Dit is Belgisch 2’ kan je onder meer gaan kijken naar ‘Kiekenfretter’ van Pauwel Nomes, ‘Toer’ van Jasmijn Cedee, ‘Play Boys’ van Vincent Lynen en ‘Antarctica’ van Jeroen Ceulebrouck.

In ‘Dit is Belgisch 3’ vinden we op de affiche onder meer ‘Mr. Sand’ van Soetkin Verstegen, een tweede film van Roman Klochkov ‘FSTR – Join the Movement’, ‘Louisa’ van Annechien Strouven en deze ‘La Costa Dorada’ van Noémi Grüner.

 

Daarnaast zijn er ook twee compilaties Belgische kortfilms voor kinderen. Er is ‘Panique tous courts’, met nieuwe avonturen van het inmiddels beroemde trio Cowboy, Indiaan en Paard, en er is het programma ‘De wind in het riet’ (‘Le Vent dans les roseaux’).

De Wind in het riet © Les Films du Nord

De knowhow van de Belgen op gebied van stop-motion animatie wordt bovendien mooi geïllustreerd met de serie ‘Rintje’ van de Mechelse studio Beast Animation (te zien op Ketnet) en met de bijdrage van studio Walking The Dog voor de langspeelfilm ‘Richard the Stork’. De poppen die voor Rintje gebruikt werden, worden in de hall van Flagey trouwens tentoongesteld. De compilatiefilm ‘Rintje’ wordt door Jekino vanaf 24 mei in de zalen gebracht!

Rintje © A Private View & Lemming Film

 

Het festival maakt ook van de gelegenheid gebruik om‘ The Red Turtle’ van Michael Dudok de Wit nog eens te hernemen, de Japans-Franse coproductie van de Nederlandse regisseur die kans maakt op een Oscar en die een deel van de decors en van de animatie toevertrouwde aan de Dreamwall studio’s in Charleroi.

‘The Red Turtle’

Een van de lezingen op het programma wordt verzorgd door Thomas Rollus, oud-student van Saint-Luc in Brussel. Hij komt vertellen over zijn carrière, die hem van de schoolbanken tot in Montreal bracht, waar hij op dit ogenblik artistiek directeur is bij de Ubisoft studio’s, die gespecialiseerd zijn in videogames.

Belgische auteurs/filmmakers en animatiestudio’s krijgen ook een hele dag om nieuwe projecten te pitchen, een unieke gelegenheid om zich voor te stellen aan professionelen en anderzijds voor professionelen om te kijken met welke projecten zij eventueel in zee willen gaan.

Ook van de partij op Anima is het Leuvense collectief Skullmapping, dat bestaat uit Filip Sterckx en Antoon Verbeeck. Het duo stelt een mapping-installatie voor onder de titel ‘Le Petit Chef’. Filip Sterkcx’ andere installatie, ‘My Orca’, is tijdens de hele duur van het festival gratis te bezoeken. Om een idee te hebben van het indrukwekkende werk van de heren, moet je zeker eens hun site bekijken.

Terwijl het Eupense collectief Meakusma tijdens de Animeernacht de VJ-ing van onze Japanse gast Mirai Mizue muzikaal zal begeleiden, krijgen zes auteurs gelegenheid om live een sequentie te creëren met traditionele animatietechnieken op basis van tekeningen die ter plaatse worden gemaakt. Deze performance, ‘Plugged / Unplugged’, wordt georganiseerd in samenwerking met de SACD/SCAM. En dan is er ten slotte ook nog het Luikse collectief V-H-S (Visuels Hors Service) dat de festivalweek zal afsluiten met live animatie van oude diapositieven en archiefbeelden tot een levendige en hypnotiserende caleidoscoop.

 

Naast de talloze voorstellingen van kort- en langspeelfilms voor jong en oud in de twee zalen van Flagey, verwent Anima het publiek ook met een hele resem randactiviteiten en speciale evenementen.

 

 

In de jury van Anima zetelen er met Jeroen Jaspaert en Christine Polis ook twee mensen van bij ons.

Jeroen Jaspaert genoot een opleiding 2D-animatie aan de Media and Design Academy in Genk en aan het Saint Martins College of Art and Design in Londen, waar hij sedert 2001 ook werkt. Na talrijke reclamespots wijdde hij zich in 2012 aan fictie met de serie ‘Bing’ en de kortfilm ‘Stick Man’, die allebei internationaal goed scoorden. Op dit ogenblik bouwt hij zijn carrière verder uit met scenario’s en films bij Magic Light Pictures.

Nadat zij afstudeerde aan de ENSAV-La Cambre in Brussel, werkte Christine Polis meer dan vijftien jaar mee aan Europese beeld-per-beeld animatiefilms (‘Ma vie de Courgette’, ‘Panique au Village’, ‘Sunday Drive’, ‘Les Pécheresses’, …). Zij werkte als animator, rekwisiteur, decorateur en rigger, maar vooral in het onderhoud en de constructie van poppen.
Op dit ogenblik maakt zij deel uit van het team dat de poppen voor de nieuwe langspeelfilm van Wes Anderson verzorgt.

 

Voor details m.b.t. het programma van het festival, verwijzen wij u graag naar de website van het festival.

 

Bekijk ook

De soundtrack van De Patrick op vinyl!

Wat een jaar was het voor het uitbrengen van vinyl, na de aankondiging van Bullhead, …