Iwein Segers is een geboren acteur

Nu te zien in ‘Tot Altijd’ en te horen in ‘The Muppets’. Binnenkort ook in ‘Traumland’

(foto’s ‘Tot Altijd’ : Alexander Decommere – Eyeworks)

(foto’s ‘Traumland’ : Daniel Lambo)

Iwein Segers is een man die het allemaal wil geprobeerd hebben.  En omdat alles wat hij probeert doorgaans ook op beeld wordt vastgelegd, worden we steevast met zijn probeerselen geconfronteerd.  Dat is soms leuk, soms minder leuk.  Maar je kunt hem niet verwijten dat hij niet probeert.  En als hij er geen problemen mee heeft om af en toe publiekelijk op de bek te gaan, wie zijn wij dan om hem tegen te houden?  Hij is al alles geweest : zanger, komiek, het gezicht en uithangbord van Het Nieuwsblad, we kennen hem quasi naakt dankzij Expeditie Robinson en nu acteert hij ook.  En hoewel we ons hart al vasthielden, zou het wel eens kunnen dat de 32-jarige en zwaar bebaarde jongeman eindelijk zijn ware bestemming gevonden heeft.  Iwein Segers is heel overtuigend in de rol van ‘Speck’ in de film ‘Tot Altijd’.

Ben je eerst nog geneigd te denken dat Nic Balthazar hem gecast heeft voor het nodige comic relief in de film, dan blaast hij alle mogelijke vooroordelen moeiteloos weg wanneer hij aan het eind van de film voor het meest ontroerende moment zorgt, waar hij in het bijzijn van alle hoofdpersonages met een zeer aandoenlijke speech afscheid neemt van de man waar het in ‘Tot Altijd’ allemaal om draait, Mario Verstraete.  We ontmoetten Iwein Segers op de persdag van de film in restaurant Danieli Il Divino in Wilrijk, begin januari, toen de film nog moest uitkomen. Daar vertelde hij ons dat voor hem alles begon met die cruciale speech.

 

Iwein Segers : “Ik ben een auditie gaan afleggen en ik moest daar meteen die speech brengen.  Dat was voor mij mijn allereerste auditie ooit en dan meteen dat!  Ik kende het personage toen nog niet.  Ik wou in de eerste plaats samen kunnen spelen met Koen De Graeve en Geert Van Rampelberg, naar wie ik toen toch nog wel heel erg opkeek.  Nu veel minder (lacht). Mocht ik een acteur zijn en kunnen kiezen, ik zou toch wel hun parcours willen afleggen.  Dat was de voornaamste reden om dat te willen doen.”

 

 

“Maar eigenlijk zat ik vanaf die auditie in die rol.  Want ik denk niet dat ik in het echt een Speck ben. In de film is hij iemand die toch enige afstand bewaart.  Ik denk dat ik toch nog meer betrokken zou zijn.  Alhoewel, ik weet het niet. Ik ben nog nooit geconfronteerd geweest met een zieke in mijn vriendenkring.”

KNIPPEN = KEUZEN MAKEN

Wat denk jij dat de film zal doen? Veel mensen zijn erg aangegrepen, maar er zijn er die dit soort films willen schuwen.

 

Iwein Segers : “Ik vind hem niet zo zwaar eigenlijk. Ik vind hem bijna meer over vriendschap gaan dan over ziekte. Dat afscheid is zwaar, maar ook niet.  Louterend.  Hoopgevend ook. Die zwaarte zie ik niet. Ik merkte wel dat de zaal aangedaan is.  Maar er zijn ook luchtige momenten.”

 

Maar in die luchtige momenten zit altijd die ondertoon van verdriet.

 

Iwein Segers : “Ja, dat kregen wij ook altijd mee in het spelen.  Ik probeerde dat toch nog onderuit te halen en dan werd er gezegd : ‘Nee, het blijft wel daarover gaan.’ “

 

Ik had het gevoel dat er hier en daar wat luchtige momenten waren weggeknipt.

 

Iwein Segers : “Veel zelfs.”

 

Dat voel je.  Iedere scène die in de film zit, is onmisbaar.  Maar er zitten weinig verloren momenten in, waar mensen gewoon zijn omdat ze zijn.  Er is alleen nog de ziekte.

 

Iwein Segers : “Mocht ik zelf minder betrokken zijn en minder weten hoe het gegaan zijn, zou ik die kritiek ook hebben.  Maar ik snap de keuze die Nic gemaakt heeft.”

 

Je voelt dat hij vroeger journalist was.  Hij wil vooral de informatie meegeven die van belang is geweest om die euthanasiewet goedgekeurd te krijgen.  Hij wil inhoud brengen, overal inhoud.

 

Iwein Segers : “Maar ook in de inhoud en in de zwaarte heeft hij geknipt.  Je moet nu eenmaal keuzes maken.  En dat er veel lichtere scènes gesneuveld zijn, is in die optiek nogal logisch.  En als ik zeg ‘lichtere scènes’, dan kan je het al raden, dat zijn scènes waar Ben Segers en ik meer in zaten.  Met meer van die lichte scènes zou hij zeker een andere film hebben gehad. Daarom niet per se een slechtere film, wel een andere.  Dat is echt een keuze van de regisseur. Maar ze klopt.”

 

In het begin gaat het wel heel snel…

 

Iwein Segers : “Die indruk had ik ook.  Maar daar voel je de drang van de regisseur om het verhaal te vertellen.  Er moet zoveel gezegd worden en hij moet vooruit.  Die hele intro duurt maximum tien minuten.”

 

 

“TRAUMLAND”

Jij bent ook nog bezig met een andere film, ‘Traumland’.

 

Iwein Segers : “De opnamen zijn nu helemaal achter de rug.  We hebben nog een reshoot gedaan, extra-opnamen.  Maar dat is wel een heel ander soort film.”

 

Wat is dat dan?

 

Iwein Segers : “Dat is een film van Daniël Lamberts ofte Lambo.  Die heeft me op een dag aangesproken in Brussel. Hij zei : ’Ik ga een film draaien en ik wil jou in de hoofdrol.’ Ja, dat was een heel aparte ervaring.  Dat was in feite de eerste film die ik heb gedaan.  Die kwam twee maanden voor ‘Tot Altijd’. Ik weet niet wanneer die film gaat uitkomen.  Ze zijn hem nog volop aan het monteren.  Hij is gedraaid op de boot van Jan Dellaerts, de cameraman.  Ik denk dat dat wordt omschreven als een arthouse-film.”

 

 

“Maar het uiteindelijke verhaal is dat van Dominique, mijn personage, die op een boot woont maar niet met een boot kan varen.  Hij is documentairemaker en maakt documentaires over Afrika, maar is nog nooit in Afrika geweest.  Hij maakt documentaires over de kindheksen daar.  Kinderen waarvan wordt gezegd dat ze heksen zijn.  En op een dag komt er uit het niets een zwarte op zijn boot terecht.  Eerst verzorgt hij die man, want hij is gewond.  En als de man hersteld is, zet hij hem in als hulpje : hij mag de documentaire vertalen, want hij spreekt Lingala, en hij helpt ook de boot herstellen.  En toch wil Dominique hem zo snel mogelijk van boord.  En ook weer niet.  Dat is het ongeveer.”

 

 

Het zal meer zijn dan dat.  Want in onze vooruitblik op 2012 (die je hier nog kunt vinden) wordt er door tal van kenners enorm naar dat werk van Daniel Lambo uitgekeken.  Het is een kerel die we in de gaten moeten houden.

 

Iwein Segers : “Die is wel veel aan het doen.  Ook veel andere dingen.  Misschien heeft het daar mee te maken (lacht).  Ik weet dat hij nog een langspeelfilm gaat draaien.”

 

Ja, zo’n Faits Divers-film van VTM en het VAF.

 

Iwein Segers : “Ja. ‘Los Flamencos’. Daar zit ik niet in.  Maar het is commerciëler, hoor ik.  ‘Traumland’ is een mysterie. Ik denk wel dat het een mooie film zal zijn.”

ACTEUR VAN BEROEP

Dus twee films na mekaar?  Dan ben je nu officieel acteur.

 

Iwein Segers : “Ja en eigenlijk was dat mijn droom.  Ik ga niet zeggen dat muziek en stand-up comedy slechts de weg waren naar… Maar mijn allereerste aspiratie, als kind en later ook als jongeling, was om te acteren.  Gaandeweg is dat fout gelopen.  Ook omdat ik het heel moeilijk vond om met andere mensen samen te werken. Doordat ik het in mijn eentje moest zien te redden, ben ik in de comedy verzeild geraakt. Maar als je in een ploeg als deze van ‘Tot Altijd’ terecht komt, is het niet moeilijk om met andere mensen te werken.  Je moet natuurlijk je mannetje kunnen staan.  Mannen als Koen, Geert en Ben zijn geen grote ego’s, maar het zijn wel persoonlijkheden. En tel daar dan Lotte Pinoy en Ann Miller bij en je weet waar je tegenover staat.  Maar ik heb ook wel het gevoel dat het gelukt is .  En het smaakt naar meer. Niet dat ik me nu veel illusies maak.  Het blijft natuurlijk Vlaanderen.  Er zijn hier voor mij geen drie films per jaar weggelegd. Hoewel, ik heb naast ‘Traumland’ en ‘Tot Altijd’ ook een stem in ‘The Muppets’ gedaan, die van Fozzie Bear.  Ben ik het meest trots op eigenlijk. Dat was echt een droom.”

 

En wie deed daar dan de stemmenregie?

 

Iwein Segers : “Dieter Troubleyn. Jaja, die mens moet ook werken hé.  En Peter Van den Begin is Kermit en Walter Baele is Miss Piggy.”

 

Maar om het nog even over ‘Tot Altijd’ te hebben.  Was het een vriendenbende op de set?

 

Iwein Segers : “Ja, ik kende de mannen een beetje, van op café tegen te komen.  En dat klikte heel goed.  Ik heb effectief twee oudere broers die even oud zijn als Koen en Geert.  En wij zijn van dezelfde streek. Dus dat voelde een beetje hetzelfde aan als thuis eigenlijk (lacht). En ik ben thuis ook de jongste.  Ik was het dus al langer gewoon om geplaagd te worden.”

 

Heb je nu bepaalde verwachtingen voor die film?  Wat is het droomparcours?

 

Iwein Segers : “Ik hoop vooral dat de mensen hem goed zullen vinden.”

 

Om echt te kunnen scoren moet hij eerst en vooral ook de jeugd aanspreken.  Daar is ‘Hasta La Vista’ bijvoorbeeld in geslaagd.

 

Iwein Segers : “Ja, maar dat vond ik wel één van de strafste films die ik in lang heb gezien.  Ik weet niet of je jongeren naar ‘Tot Altijd’ krijgt.  Terwijl ik er wel van overtuigd ben dat hij binnen dit en twee jaar in de scholen vertoond wordt. ‘Hasta La Vista’ ook, denk ik.”

 

‘Tot Altijd’ zal in de eerste plaats de zachte sector aanspreken. Als de verpleegsters en de sociale groeperingen er massaal naartoe gaan en de mond-tot-mondreclame doet haar werk…

 

Iwein Segers : “Het is wel zo dat het werkt hé.  Want met een goeie bespreking in de juiste publicaties red je het niet.  Hoewel, ‘Rundskop’ heeft het wel op die manier gekund.  Maar ja, die film stond wel elke dag in de krant.  En ik vind dan anderzijds weer dat de campagne van ‘Hasta La Vista’ te vlug is gestopt. Ik vond trouwens ook dat die film naar de Oscars had moeten gaan. ‘Rundskop’ is ook keigoed, maar ‘Hasta La Vista’ is internationaler.”

 

En volgend jaar ‘Tot Altijd’ hé.

 

Iwein Segers : “Dat zou heel leuk zijn.”`

 

 

 

CO²-LOZE FILM

Hoeveel draaidagen had jij?

 

Iwein Segers : “Ik had er 18.  En er waren er 31.  Maar ik zeg het : er is veel gesneuveld.  Op mijn eerste draaidag moest ik meteen die grote speech doen, de moeilijkste scène die ik had. Mijn eerste draaidag ooit.  Met al die gevestigde acteurs rond mij.  Ann Miller kende ik helemaal niet. Viviane Demuynck en Michel Van Dousselaere kende ik niet. En iedereen zat daar rond die tafel, mij aan te staren.  Ik was de enige die moest spreken in die hele scène. Waarschijnlijk heeft Nic die opzettelijk het eerst gezet, bij wijze van test.  Zo van : we gaan eens zien of hij dan nog een grote klep opzet. Al die acteurs! Twee camera’s op mij gericht. We hebben drie takes gedaan.  En mijn tweede draaidag had ik een scène waar ik moest rijden met de auto. Dat was om vier uur in Brussel. Nic wou een milieuvriendelijke film maken, een CO²-loze film. Ik denk dat ik die daar al om zeep geholpen heb.  Maar dat waren de moeilijkste dagen.  Alles wat daarna kwam, was een fluitje van een cent.”

 

Is dat nu moeilijk acteren?

 

Iwein Segers : “Neen.  Intussen ken ik de truc : loslaten.  En soms ook niet.  Soms is het je best doen;  Wat ik veel te horen kreeg van Nic was ‘minder’.  Maar ik had dan al het gevoel dat ik niets deed.  Ik doe sowieso heel veel met mijn gezicht zonder dat ik me er bewust van ben. In ‘Traumland’ was het ook voortdurend van dat : minder.  En ik zei : ‘Maar ik doe niets.’ Ja, het is eigenlijk wel moeilijk.  Het is cliché, maar je moet in die rol geraken”

 

Om ernaar te kijken is het emotioneel een zware film.  Hoe was om erin mee te spelen?

 

Iwein Segers : “De Koen zag er zo slecht uit dat je meteen in de film zat.  Hij zat ook de hele tijd in zijn rol.  Het was niet dat hij meedeed met de lolbroekerij.  Een stuk dat ze eruit hebben gehaald was waar we allemaal nog eens afscheid nemen als hij in bed ligt.  En dan zeiden ze : zullen we klassieke muziek opzetten?  Wij allemaal : dat is niet nodig, het is al erg genoeg.  Het was eerder nodig in de lichtere scènes om te zeggen : minder.  De emoties waren soms te uitgesproken. Ja, soms was het zwaar.  Maar altijd leuk.  Ik zou het zo willen overdoen.”

Zie ook :

– de making-of van ‘Tot Altijd’ door Alexander Decommere

– gefilmde interviews op de set

– gesprek met Nic Balthazar

– gesprek met Geert Van Rampelberg

Bekijk ook

Cato Catteeuw over Zwerm en Waar het barst!

Eind april vond de 25ste editie van het Brussels Short Film Festival plaats, waar Zwerm …