JEF onthult thema voor 34e editie!

Van 19 februari tot en met 6 maart 2022 vindt in Vlaanderen de 34ste editie plaats van het JEF festival, het festival voor jeugdfilm en nieuwe media.

Vandaag onthult JEF festival met trots het thema voor zijn 35ste editie: wetenschap. Deze focus zal niet alleen aanwezig zijn in de uitgebreide filmprogrammatie, maar biedt ook ruimte voor experiment met een XL medialab vol digitale en technologische installaties die de extra touch aan het filmfestival geven. Zo kan jong en oud, van 2 tot 99 jaar, komende editie terecht in het Zuiderpershuis (Antwerpen) voor o.a. Virtual Reality games, A.I. workshops, de nieuwste videogames etc. De volledige filmprogrammatie wordt op 12 januari bekend gemaakt.

“Wetenschap is kennis verzamelen: nieuwe dingen leren en te weten komen. Bij JEF doen we niet liever, om al spelend met film en nieuwe media allerlei moois en ontroerends ontdekken. Een klassiek filmfestival zijn we al lang niet meer. We hechten enorm veel belang aan het interactieve en het immersieve aspect van film. Ons medialab is daarom dit jaar uitgegroeid tot een extra grote digitale speeltuin met nog meer zotte audiovisuele uitspattingen en experimenten”, aldus Iris Verhoeven, algemeen coördinator bij JEF.

Grafisch ontwerper Lieven Haneca en illustrator Meneer Heirman ontwierpen maar liefst zes campagnebeelden, die volop teasen wat het publiek kan verwachten.

XL medialab met vier aparte audiovisuele ruimtes
In vier grote audiovisuele ruimtes in het Zuiderpershuis in Antwerpen staan o.a. de nieuwste video games, projecties, een levensgrote green key installatie, een ‘artificiële intelligentie’ workshop, en zelfs een virtual reality cinema opgesteld. Voor die laatste wordt een volledige ruimte ingericht, waar de bezoeker kan kiezen uit een aantal virtual reality films, waaronder ook de Belgische première van Laika van Asif Kapadia (regisseur van Amy en Diego Maradona).

De installaties zijn een selectie van zowel Belgische als internationale kunstenaars en organisaties. Je vindt er o.a. The Da Vinci Effect, een multi user VR beleving gemaakt door VRT, WeMakeVr en Digi.Ba en mede-gefinancierd door Creative Europe, waar kinderen en jongeren zich verdiepen in de wereld van kunstenaar-uitvinder Leonardo Da Vinci.

Daarnaast kunnen bezoekers spelen met artificiële intelligentie, in het gloednieuw spel Next Level ontwikkeld door Technopolis, More Than Building, ADEB-VBA en Balloon inc. In de levensgrote green key installatie Cinetopia, ontwikkeld door zes Europese kinderfilmfestivals (met de steun van Creative Europe), maak je kennis met de geschiedenis van de film en ga je aan de slag met special effects. In het Zuiderpershuis is ook een apart medialab speciaal op maat van peuters en kleuters.

Het festivalcentrum in Stad Antwerpen wordt komende krokusvakantie ideaal voor een dagje uit. Ook op de andere festivallocaties in Vlaanderen zullen kinderen en jongeren kunnen experimenteren met de nieuwste digitale tools in tal van diverse masterclasses en workshops. Met de steun van Stad Antwerpen, VAF, Creative Europe Media, Stad Gent, Stad Brugge Vlaamse overheid en vele andere partners

Het JEF festival gaat door van 19 februari t.e.m. 6 maart 2022 in Antwerpen, Brugge, Gent, Kortrijk, Roeselare, Leuven, Hamme én online. Op 12 januari wordt het volledige programma bekendgemaakt. Dan gaat ook de ticketverkoop van start op JEF festival.be.

Bekijk ook

Opnames gestart voor Noise!

De opnames van Netflix’ nieuwe psychologische thriller Noise zijn gestart. De Belgisch-Nederlandse film is geschreven door …