Jo Voets en zijn overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

Jo Voets. U kent zijn werk ongetwijfeld, ook al beseft u het niet.  Als u gewoon in film geïnteresseerd bent en af en toe een artikel leest, dan zult u zijn foto’s vast en zeker al gezien hebben.  Jo Voets zorgt er als setfotograaf al jaren voor dat we stilstaande beelden te zien krijgen van de films die ons zo in beweging brengen.  Beelden die in uw geheugen gegrift staan, van recente films als ‘A Quiet Passion’, ‘Le Ciel Flamand’, maar helemaal teruggaand tot ‘Manneke Pis’ en ‘Iedereen Beroemd’.  Vaak zijn het die beelden die langer bij blijven dan de rest van de film.  Omdat het vaak net die iconische beelden zijn.   ‘L’essentiel est invisible pour les yeux’ is het motto waar hij op zijn site mee uitpakt. Een flard uit ‘Le petit prince’ van Saint-Exupéry : On ne voit bien qu’avec le coeur. L’ essentiel est invisible pour les yeux, zo gaat het.  Als je zijn beelden ziet, dan kan je niet anders stellen dan dat Jo Voets ook met het hart ziet.

 

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)
‘Le passé devant nous’, ‘Le Ciel Flamand’, ‘De 16’, ‘La Trêve’, ‘Land of the Enlightened’, prestigieuze co-producties als ‘The Missing’ (BBC), ‘Brussel’ (KPN), … Need I say more?
Ik heb nooit eerder zoveel dagen op de set gestaan, met crews en acteurs/trices uit de noordelijke en de zuidelijke provincies van België, met Brusseleirs, met Nederlandse, Franse, Spaanse, Duitse, Engelse en Roemeense collega’s: voor mij was 2016 tot nu toe het beste filmjaar ooit.

2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?
Geen flauw idee van, als setfotograaf word je meestal op het allerlaatste moment geboekt.
Op héél korte termijn hoop ik dat Nabil mij uitnodigt voor de première van ‘Dode Hoek’, binnen 3 weken. Voor de rest hoop ik zo snel mogelijk weer aan de bak te zijn, en dat mag best nog wat meer zijn dan het voorbije jaar.

 

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

 

De mannekes van A-Team Productions, Hendrik Verthé en Kobe Van Steenberge, die samen met regisseur Peter Ghesquière en de acteurs/trices van Theater Stap het mooie ‘Downside Up’ maakten.
Koen Firlefijn en de grippers van CQN die me dit jaar het schoonste kerst-cadeau ooit gaven, een gepersonalizeerde cube-chef.

 

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

 

Lukas Dhondt, zonder twijfel.
Ik ben héél erg benieuwd naar ‘Generatie B’, het ongetwijfeld hilarisch resultaat van de samenwerking tussen Pieter Van Hees en Joost Vandecasteele.
Van Kenneth Mercken die indruk maakte met ‘Sad for the Bunny’ hoop ik ook meer te zien.

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?

“Bonzo, wilde gij mijne nieuwe film doen?” waarop ik zou antwoorden “Gast, schijt een beer in het bos?”.

6) Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien? Zo ja, welke?

 

Eerder dit jaar hoorde ik van een vriend dat die een incasso-bureau op z’n rug had gekregen omdat de producent -al langer bekend bij het gerecht- de facturen niet betaalde. Als runner had hij zelf het contract met het auto-verhuurbedrijf moeten tekenen.
Aan die meneer uit A. dus de volgende vraag: ken jij dan werkelijk geen schaamte, sekkeloàre?

Zie ook :

Anderen die onze nieuwjaarsvragen beantwoordden

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …