Joachim Lafosse : ‘Ik wilde vooral een toegankelijke film maken’.

Als u de film ‘A Perdre La Raison’ nog niet gezien heeft, moet u daar absoluut iets aan doen.  Laat u vooral niet afschrikken door het onderwerp.  Ja, de film is gebaseerd op de Affaire Geneviève Lhermitte, de vrouw die haar 5 kinderen vermoordde, maar de prent is helemaal niet zo afgrijselijk als u zou gaan denken.  Ook niet op sensatie belust en evenmin een ordinaire tranentrekker.  Het is een film die je als kijker laat begrijpen.  Een film die je inzicht geeft in de gevoelens en gedachten van mensen van wie je aanvankelijk zou denken dat je ze niet zou kunnen volgen.

Wij spraken met Joachim Lafosse, de regisseur van de film.  In het Frans. — DE ANTWOORDEN STAAN VOLLEDIG UITGETIKT IN HET NEDERLANDS ONDER DE FILMPJES — Hij is dan wel met een Vlaamse vrouw uit Leuven getrouwd, en hij belooft ons bij elke ontmoeting dat hij het volgende keer zeker in het Vlaams zal uitleggen, hij blijft het in het Frans doen. Geen probleem.  We hebben liever dat hij goeie films blijft maken, zoals eerder ook al ‘Nue Propriété’ en ‘Elève Libre’, dan dat hij zijn energie in taallessen stopt.  Dit interview zal de komende dagen groeien.  Met andere woorden, u krijgt de volgende dagen de antwoorden van Joachim Lafosse op andere vragen.  Als u hem één keer hebt bezig gehoord, dan wilt u zeker nog meer van hem horen.

U kreeg eerder al een eerste fragment uit het interview te zien, dat hieronder te vinden is.  Maar we hebben een aantal nieuwe fragmenten voor u klaar.  De eerste twee gaan over Emilie Dequenne, die een ongelooflijke prestatie neerzet in ‘A Perdre La Raison’.  Iedereen dacht dat Tahar Rahim en Niels Arestrup haar in de vernieling zouden spelen, maar niets was minder waar.  De film was in Cannes geselecteerd voor de selectie van ‘Un Certain Regard’ en daardoor kwam Emilie Dequenne niet in aanmerking voor de Gouden Palm voor Beste Actrice, een prijs die ze eerder won voor haar vertolking in ‘Rosetta’.  Maar de jury van ‘Un Certain Regard’ creëerde een speciale prijs voor haar, voor haar vertolking, die inderdaad verbluffend is.  Waardoor je meteen aan het antwoord van Joachim Lafosse kunt horen dat het gesprek is opgenomen voor het Festival van Cannes plaatsvond.  Enkele dagen ervoor slechts, maar in ieder geval wist Lafosse toen niet wat hij niet weet.  Hij was net zo onder de indruk van haar als wij.  Dat vertelt hij in volgend fragment : KLIK HIER (de vertaling staat volledig in het vakje onder het filmpje)

Eigenlijk doet Emilie Dequenne voor ‘A Perdre La Raison’ wat Matthias Schoenaerts voor ‘Rundskop’ doet, zo zeiden we tegen Lafosse. En hij was het daar volledig mee eens. En was blij met de vergelijking.  Kijk zelf maar naar zijn antwoord. KLIK HIER

Joachim Lafosse heeft het ook nog eens over de hardheid van de film.  Een antwoord op de vraag of hij niet vreesde dat veel mensen niet naar de film zullen durven gaan.  Terwijl het inderdaad niet eens zo’n onmenselijk harde film is. Het is vooral een zeer ontroerende prent.  En kijk hier wat hij antwoordde : KLIK HIER

 

Het is vaak de eerste vraag die je aan een regisseur stelt die net een film heeft gemaakt, maar in dit geval was het nog een meer gepaste openingsvraag dan anders.  Want waarom maak je zo’n film over een vrouw die haar kinderen vermoordt?   Joachim Lafosse heeft uiteraard een boeiende uitleg.   De vertaling van zijn hele uitleg staat onder het filmpje, niet op de beelden dus.  Maar lees en luister zeker naar wat hij te zeggen heeft. KLIK HIER

Check Also

Thibaud Dooms over zijn hoofdrol in ‘Skunk’!

Niet alleen werd ‘Skunk’, met Thibaud Dooms in de hoofdrol, na de première op Filmfestival …