Home / Nieuws / Over de taalgrens / ‘Deux jours, une nuit’ van de gebroeders Dardenne Belgische inzending voor de Oscars

‘Deux jours, une nuit’ van de gebroeders Dardenne Belgische inzending voor de Oscars

‘Deux jours, une nuit’ mag ons land vertegenwoordigen bij de uitreiking van de Oscars. Dit werd vandaag door de speciale Oscarcommissie beslist. Die commissie was zoals elk jaar samengesteld uit 5 Nederlandstalige en 5 Franstalige Belgen uit de filmsector. Het zijn de ministers van Cultuur van beide gemeenschappen die hun gezanten de verantwoordelijkheid geven om 5 mensen aan te duiden die zich over de Belgische inzending moeten uitspreken. Sommige jaren zijn er felle discussies over welke film mag meedingen naar een nominatie, maar dit jaar lijkt die stemming vrij unaniem gebeurd te zijn. Nadat eerder was bekend gemaakt dat de film van de gebroeders Dardenne ook één van de 46 films op de longlist voor The European Film Awards was, leek het niet meer dan logisch dat diezelfde film ook ons land zou vertegenwoordigen op de Oscars.

Toen vorig jaar ‘The Broken Circle Breakdown’ naast die eerste Oscar voor een Belgische film pakte, zei Pierre Drouot van het VAF het zelf al : “De gebroeders Dardenne zullen de eersten zijn die een Oscar voor ons land zullen winnen. Zeker nu ze met een actrice werken die de Amerikanen kennen, en die eerder al een Oscar voor beste actrice gewonnen heeft.” Hij had het uiteraard over Marion Cotillard.  Maar wat er gerust bij mag verteld worden, is dat de Dardennes nu misschien ook de vruchten kunnen plukken van het mooie werk dat het VAF met de twee recent genomineerde Vlaamse films heeft verricht. Hopen en duimen.

De commissie die over de Oscarnominatie moet beslissen bestaat ieder jaar uit 5 Nederlandstalige en 5 Franstalige leden, maar de voorzittersfunctie is een alternerende rol. Het ene jaar wordt de commissie voorgezeten door een Franstalige, het volgende jaar door een Nederlandstalige Belg. De impact van die functie is groot. Want als de stemmen gelijk zijn, heeft de voorzitter dubbel stemrecht en is hij met andere woorden degene die de knoop doorhakt. Nogal vaak gaat een Franstalige film naar de Oscars als de voorzitter Franstalig is, en is het de beurt aan een Vlaamse film als de voorzitter Vlaams is.  Daardoor hebben sommigen weleens het gevoel dat het alternerend systeem gewild of ongewild communautair gekleurd is. Maar gelukkig zijn er ook uitzonderingen op die regel. Dit jaar was de voorzitter Franstalig.

 VIERDE KEER GOEIE KEER?

Voor de Dardenne’s is het de vierde keer dat ze ons land vertegenwoordigen.  In 2011 werden ze niet gekozen.  Toen was het wel een heel spannend jaar. Want toen moesten ze het met hun ‘Le Gamin au Vélo’ opnemen tegen Vlaamse films als ‘Hasta La Vista’ en ‘Rundskop’.  De vorige drie keren sleepten ze geen nominatie in de wacht.

Er waren dit jaar alleen al aan Vlaamse zijde een tiental films die meedongen naar het nominatieticket. Dat zijn allemaal films die zoals het Oscarreglement het voorschrijft minstens één week hebben gedraaid in een commerciële zaal in ons land in de periode na 1 oktober 2013 en 30 september 2014.

Aan beide kanten van de taalgrens begonnen de leden van de commissie met het nomineren van twee films uit dewelke ze uiteindelijk moesten kiezen.  Aan Vlaamse kant koos met verrassenderwijs niet voor ‘Het Vonnis’ en ook niet voor ‘De Behandeling’.  Wel voor ‘Marina’ en… ’82 Dagen in April’, de film van Bart Van den Bempt die eigenlijk niet eens een fatsoenlijke verdeling kreeg in eigen land.

Aan Franstalige kant ging het tussen ‘Deux jours, une nuit’ en ‘Pas son genre’ van Lucas Belvaux. Dat de keuze uiteindelijk op de film van de gebroeders Dardenne viel, lijkt ons enigszins logisch.  Uiteindelijk zijn zij onze meest internationale filmmakers en moeten de leden van the Academy vroeg of laat eens inzien dat de naam van de Dardennes nog op hun lijstjes ontbreekt. En met een Marion Cotillard aan boord is de kans echt wel stukken groter dat de Academy-members ook daadwerkelijk zullen te zien krijgen.

DE BELGISCHE NOMINATIES UIT HET VERLEDEN

Het feit dat een film wordt ingezonden, betekent nog lang niet dat hij wordt genomineerd. Hij staat daarmee zelfs nog niet op de long-list van een tien films die in januari bekend worden gemaakt.  Sinds 1970 zijn er slechts zeven Belgische films geweest die een nominatie versierden. In 1970 was dat ‘Paix sur les Champs’ van Jacques Boigelot, in 1988 was het de beurt aan ‘Le Maître de Musique’ van Gérard Corbiau, in ’92 ‘Daens’ van Stijn Coninx, in ’94 ‘Farinelli’, alweer van Corbiau en in 2000 ‘Iedereen Beroemd’ van Dominique Deruddere. In 2011 was het de beurt aan ‘Rundskop’ van Michaël R. Roskam en vorig jaar waren we er heel dicht bij met ‘The Broken Circle Breakdown’ van Felix Van Groeningen. Nooit won een Belgische langspeelfilm een Oscar. Maar alle gezonde ambitie begint met dromen.

De ceremonie van de Oscars heeft plaats op 22 februari 2015 in het Dolby Theatre in Los Angeles, de nominaties worden bekend gemaakt op 15 januari.

Zie ook :

Bioscoopjournaal met de gebroeders Dardenne

Interview Bart Van den Bempt over ’82 dagen in april’

Interview Karen Vanparys over ’82 dagen in april’

Alles over ‘Marina’

‘Marina’ favoriet voor de Ensors

Bekijk ook

En de winnaars voor beste regisseur en scenarist zijn…

Op donderdag 15 oktober werden op het Film Fest Gent door Sabam for Culture prijzen uitgereikt …