June Beeckmans en haar overpeinzingen bij de jaarwisseling (2019 – 2020)!

June Beeckmans © Bart Eycken

June Beeckmans is een selfmade woman. Halfweg de jaren negentig start ze haar carrière als stagiaire bij het filmcollectief Fugitive Cinema, mede opgericht door Robbe De Hert. Onder supervisie van ervaren mensen neemt ze er de productie van Elixir d’Anvers, een project waarbij verschillende jonge regisseurs de kans krijgen om een kortfilm te draaien die samen zullen worden uitgebracht als één film, voor haar rekening. Daarna gaat ze aan de slag als script supervisor en vervolgens als key second assistent op de reeksen Wittekerke en Sara. Ze werkt er nauw samen met de scenaristen en gaat uiteindelijk ook zelf schrijven voor de serie Thuis, hetgeen ze combineert met het producen van kleinschaligere non-fictie-projecten. Later, wanneer haar kinderen groter worden, laat ze zich door haar mentor, Bart Eycken, overhalen om de stap naar het grotere werk te zetten: de steeds grotere buitenlandse fictie-projecten die dankzij de tax shelter maatregel naar België worden gelokt. Ze start als assistent production manager, om uiteindelijk op te klimmen tot line producer op projecten als Spider In The Web.

Wat was het meest onvergetelijke moment van 2019?
Premiere van Spider in the Web, op het Filmfestval van Oostende. Mooi resultaat van een heerlijk project om te doen, en weerzien met een fantastisch team.

June Beeckmans

Wat was volgens jou de beste Belgische film van het jaar?
Muidhond van Patrice Toye.

Wie waren voor jou de figuren van het jaar op filmvlak?
Het hele team voor en achter de schermen van wtfock.be Hoe met bijzonder weinig middelen zo een relevante en kwalitatieve televisie kan gemaakt worden die een niet meer aan de beeldbuis maar eerder aan de andere schermen gekluisterde generatie kon bereiken. Chapeau voor productiehuis Sputnik.

Wie moeten we volgens jou in 2020 in de gaten houden?
Cecilia Verheyden en Tom Goris. Beiden heel anders, beiden heel getalenteerd.

Wat zijn je filmplannen voor 2020?
Afwerken Televisieserie The Window voor ZDF, Fuji television en VTM, arena is het Engelse high-end voetbalmilieu. Starten met reeds lang aangekondigde oorlogsfilm A War of Their Own, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van twee vrouwelijke ambulanciers die mensenlevens redden aan het Belgische Front tijdens WOI. En tussendoor hopelijk het eerste langspeelfilmproject van het jonge productiehuis Dingie mee opstarten.

Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld zou willen stellen? Zo ja, welke?
Aan mensen die hierover beslissen: mag het vak producen ook ajb een titel worden gebaseerd op het aanbrengen van talent en know how zoals in het buitenland en niet enkel op het aanbrengen van geld. En kunnen we aan de andere kant de titel niet meer fout geven aan jonge mensen met een laag loon om hen te paaien, maar omdat hij werkelijk voor iets staat.

Wat is je nieuwjaarswens?
(Nog) meer vrouwen met lef en visie in onze sector.  In het algemeen meer diversiteit, ook in de verdeling van mannen en vrouwen in functies op set.

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …