Home / Nieuws / Jury European Film Awards 2019 geeft eerste acht winnaars vrij!

Jury European Film Awards 2019 geeft eerste acht winnaars vrij!

De European Film Academy en de EFA Productions kondigen met trots de eerste winnaars aan van de European Film Awards. Een speciale achtkoppige jury, die in Berlijn samenkwam, besliste wie van de EFA Feature Film Selectie de winnaar was in de categorie cinematografie, montage, production design, costume design, hair & make-up, originele score, sound and visual effects. De grote winnaar is The Favourite van Yorgos Lanthimos, die zijn titel alle eer aan doet en maar liefst met vier van de acht prijzen aan de haal gaat!

De jury bestond uit:

Nadia Ben Rachid, monteur, Frankrijk
Vanja Černul, D.O.P, Kroatië
Annette Focks, composer, Duitsland
Gerda Koekoek, hair & make-up artist, Nederland
Eimer Ní Mhaoldomhnaigh, costume designer, Ierland
Artur Pinheiro, production designer, Portugal
Gisle Tveito, sound designer, Noorwegen
István Vajda, visual effects, Hongarije

EUROPEAN CINEMATOGRAPHY 2019:
Robbie Ryan voor The Favourite
De vernieuwende en creatieve beelden van The Favourite zijn ongetwijfeld het werk van deze uitzonderlijke cameraman maar ze tonen ook een duidelijke, nauwe samenwerking met de regisseur aan. De filmmakers waren vastberaden om zo ver mogelijk weg te blijven van de stereotype fotografische conventies van een typisch kostuumdrama. Het gebruik van natuurlijk licht en kaarslicht herinneren aan Kubrick’s masterpiece Barry Lyndon, terwijl het gebruik van extreme brede lenzen hun aparte benadering naar een hele nieuwe dimensie brengt. Hun sterke beeldvorming en duidelijke cinematografische keuzes doen het  drama niet te niet maar versterken ze en dat is uiterst inspirerend.

EUROPEAN EDITING 2019:
Yorgos Mavropsaridis voor The Favourite
De montage van The Favourite door Yorgos Mavropsaridis is slim, vernieuwend en orgineel met een geweldig eindresultaat, waardoor de film een simpele en natuurlijke flow krijgt en alle puzzelstukjes in elkaar vallen.

EUROPEAN PRODUCTION DESIGN 2019:
Antxon Gómez voor Pain And Glory
Met de nodige durf in zijn keuze van kleur en design, creëerde Antxon Gómez het universum van  Almodóvar’s karakters. Eclectisch en gedurfd maar zoals altijd perfect in balans. Dank zij zijn know-how, neemt de production designer ons mee naar de subtext, namelijk de verwarde innerlijk state – of – mind van de hoofdrolspeler ofnog, de dromerige herinneringen uit zijn jeugd.

EUROPEAN COSTUME DESIGN 2019:
Sandy Powell voor The Favourite
De kostuums van Sandy Powell in The Favourite wijzen allemaal in de richting van een heus kostuumdrama, maar dan wel eentje dat uiteindelijk even verfrissend aanvoelt als een punk – rockopera. Terwijl de historische details alom aanwezig zijn, is er toch een duidelijk onderliggende hedendaags ritme, waardoor het lijkt of we samen met Queen Anne en haar courtisanen al dansend door het slagveld walsen.

EUROPEAN HAIR & MAKE-UP 2019:
Nadia Stacey voor The Favourite
Op talentvolle wijze combineert Nadia Stacey de no make-up – look van de ladies met hun driekwart – haarstuk, waardoor hun look nog natuurlijker wordt. Deze contrasteert enorm met de extreme pruiken en schreeuwerige make-up van de mannelijke personages, die bewust heel amateuristisch  werden aangebracht. Zelfs de “badger” look van Queen Anne is bij tijden hilarisch maar draagt ook een groot gevoel van tristesse met zich mee.

EUROPEAN ORIGINAL SCORE 2019:
John Gürtler voor System Crasher
De muziek in System Crasher is modern, virtuoos, impulsief en verrassend. John Gürtler heeft het onuitspreekbare ongevormd tot muziek. Wanneer er geen woorden meer zijn, slaagt zijn filmmuziek er in om te fungeren als een niet-verbale taal, die de kijker meeneemt naar het karakter van de protagonist.

EUROPEAN SOUND 2019:
Eduardo Esquide, Nacho Royo-Villanova & Laurent Chassaigne voor A Twelve-Year Night
Het grote deel van de sound van de film gaat niet over wat we zien, maar over wat we niet kunnen zien wanneer we opgesloten zitten in een kleine donkere ruimte. Op een levendige en tastbare manier, laat het geluid het doelpubliek voelen hoe het is om een gevangene te zijn. Het voortdurende off –screen geluid  versterkt het cinematografische karakter en geeft een duidelijk begrip van de verschillende locaties en hoe deze invloed hebben op de psyche van de gevangene een gans jaar lang.

EUROPEAN VISUAL EFFECTS 2019:
Martin Ziebell, Sebastian Kaltmeyer, Néha Hirve, Jesper Brodersen & Torgeir Busch voor About Endlessness
In plaats van te verdwijnen op de achtergrond, versterken deze visual effects de film en creëeren ze daarbij een speciale sfeer die aansluit bij de visie van de regisseur. Dank zij deze moedige beslissing van Martin Ziebell en Sebastian Kaltmeyer, krijgt de VFX meer ruimte waardoor ze niet alleen de boodschap en visuele identiteit van de film benadrukt, maar de film ook naar een hoger artistiek level brengt.

Bekijk ook

Eerste Vlaamse Webserie voor kinderen!

Deze zomer springt iedereen op de fiets. In Cyclomax bedenken twee kinderen een game om …