Karen Vanparys over ’82 Dagen in April’

De 53-jarige Karen Vanparys (aan mekaar en met y) draait al een tijdje mee in de Vlaamse film-en toneelwereld. Haar eerste fimrol was de titelrol in de televisiefilm ‘Maria Danneels of het leven dat we droomden’ , naar het boek van Maurits Gilliams in een regie van Robbe De Hert (1981) Verder speelde ze de blinde Amelie in ‘Boerenpsalm’ van Roland Verhavert (1988), de moeder in ‘Crazy Love’ van Dominique Deruddere en Frederique in ‘Eline Vere’ van Harry Kümel (1990). Maar bij het brede publiek is ze wellicht nog het meest bekend van de tv-serie ‘Kongo’ (1997) waarin ze in een regie van Vincent Rouffaer de rol van Hélène Vermaercke voor haar rekening nam.  Als ons vermoeden bewaarheid wordt, dan wordt 2013 het jaar van haar grote comeback.  Want in ’82 Dagen in April’, het langspeelfilmdebuut van regisseur Bart Van den Bempt speelt ze de vrouwelijke hoofdrol.  En wij hadden met haar een uitgebreid gesprek over die film en haar rol erin.

De film vertelt het verhaal van Herman en Marie die door het overlijden van hun zoon een reis afleggen door een stuk van de wereld dat zij niet kennen, zijnde Turkije, en dat is een rituele reis die hen dichter bij mekaar brengt

Karen Vanparys is momenteel geen grote naam meer. Maar dat kan opnieuw komen.  Maar regisseur Van Den Bempt wou voor zijn  ’82 Dagen in April’ liever geen al te grote namen.  Het is immers een film die niet mikt op de mensen die voor de namen naar de bioscoop komen. Het is een film over mensen. Of zoiets. Maar Karen vertelt het uiteraard veel beter. Kijk en luister maar.

Karen Van Parijs, de grote naam van een kleine film

Waar kunnen we Karen Vanparys tegenwoordig bezig zien?

Waarom vond Karen het script van de film zo overtuigend?

Waarom werken met een man die zijn langspeelfilmdebuut maakt?

Hoe moeilijk was het filmen in een ander land?

Was de film ook voor jullie een ontdekkingsreis?

In welk genre moeten we de film onderbrengen?

Hoe verliep de samenwerking tussen Marc Peeters en Karen Vanparys?

Zie ook :

Bart Van den Bempt, een oude debutant

Karen Vanparys over 2013

Bart Van den Bempt over 2013

Bart Van den Bempt vanuit Turkije over ’82 Dagen in April’

 

 

 

Bekijk ook

Cannes throwback: Johan Heldenbergh over The worst ones!

Enkele weken geleden viel Les Pires met Johan Heldenbergh in de prijzen op het filmfestival …