Karen Vanparys en haar overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

Toen ze enkele jaren geleden de hoofdrol speelde in ’82 Dagen in April’ konden we vaststellen dat ze niets van haar kracht, haar uitstraling, haar intensiteit verloren had.  Een mooie comeback, dachten we toen.  Maar zoals de laatste tijd wel vaker gebeurt met Vlaamse films, vond de film van Bart Van den Bempt nauwelijks een scherm om op te draaien. Gevolg was dat veel te weinigen konden zien dat Karen Vanparys nog altijd blijft beklijven, ondanks de oprukkende grijze haren.  Wij willen haar vaker op het grote scherm zien.  Als onze vraagjes bij de overgang kunnen helpen om haar even bij onze filmmakers in herinnering te brengen, dan hebben we een goeie zaak gedaan. En los daarvan zijn we altijd blij enkele gedachten van de actrice met u te kunnen delen.

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

 
Voor mij zelf niet bepaald, het is al weer even geleden dat ik nog gevraagd werd voor een filmproject. Een kleine rol hier en daar voor televisie zat er nog wel in. Voor de Belgische film wel natuurlijk , als je kijkt naar wat er allemaal uitkomt. Hoewel niet al wat de moeite waard is de grote zalen blijkt te halen. Dat is erg jammer. Ook vanuit de openbare omroep wordt er naar mijn gevoel te weinig de kaart van de Belgische cinema getrokken en dan bedoel ik dat er te weinig aandacht en publiciteit is voor de niet-commerciële projecten.

2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?

Zoals ik al zei: geen voor zover ik weet

 

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)?

 

Fien Troch, Ann Willems, Cecilia Verheyden, Nathalie Basteyns, Kaat Beels, ….

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Er zijn heel veel erg goeie acteurs in het theater aan het werk die soms niet voldoende opgemerkt worden door filmmakers. Ook veel jonge acteurs/makers die een heel eigen stem hebben. Hier zitten mensen tussen die het verdienen om meer in het oog gehouden te worden dan nu het geval is. Kruisbestuiving gebeurt nog te weinig, vind ik, met als uitvlucht dat film technisch is en een grote machinerie waar geen plaats is voor experiment.

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?

Elk aanbod voor een rol in een film of reeks waarbij ik niet gecast word vanwege het stereotiepe beeld dat men van mij heeft, lijkt me de moeite om grondig te bekijken.

6) Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien? Zo ja, welke?

Minder een vraag, meer een tip voor iedereen die met het vak bezig is: ga kijken naar de master en bachelorproeven van de jonge acteurs/makers aan onze theaterscholen, ga naar de kleine theaterfestivals waar veel talent aanwezig is.

 

Zie ook :

Anderen die onze nieuwjaarsvragen beantwoordden

Karen Vanparys over ’82 dagen in april’

Bekijk ook

Opnames gestart voor Noise!

De opnames van Netflix’ nieuwe psychologische thriller Noise zijn gestart. De Belgisch-Nederlandse film is geschreven door …