Home / Nieuws / Koen Mortier trok naar Senegal om er zijn nieuwe langspeler voor te bereiden : zijn relaas

Koen Mortier trok naar Senegal om er zijn nieuwe langspeler voor te bereiden : zijn relaas

Koen Mortier was nog maar goed en wel geland uit Dakar, of speciaal voor Cinevox goot hij zijn impressie van de voorbije week in Senegal in een tekst. Voorzien van prachtige foto’s.  De regisseur van ‘Ex Drummer’ en ’22 mei’, producent ook van ‘Coureur’, de langspeler die Kenneth Mercken momenteel aan het inblikken is, gaat in het najaar zijn nieuwe film opnemen in het land waar wielrenner Frank Vandenbroucke enkele jaren geleden geheel onverwacht om het leven kwam.

Over dat voorval schreef Dimitri Verhulst, de auteur van ‘De helaasheid der dingen’, een novelle, ‘Monoloog van iemand die het gewoon was tegen zichzelf te praten’. Intussen is de novelle een script en dat script wordt binnenkort een film.  Koen vertoefde de voorbije week dus in Senegal om locaties te scouten en acteurs te zoeken voor die film. ‘Het was me wel een trip,’ zo begon Koen zijn relaas. Lees de tekst, bekijk de foto’s en net als wij zal je nog veel meer verlangen dan al het geval was om de film te zien waarin Jérémie Renier, nu nog schitterend in ‘L’amant double’, de mannelijke hoofdrol zal spelen. Eerder was Jérémie Renieral te zien in ‘Waste Land’, een film die Koen Mortier samen met zijn zakenpartner en echtgenote Eurydice Gysel produceerde onder de vlag van hun productiefirma Epidemic.

Ik ben deze ochtend teruggekomen vanuit Dakar en het was me wel een trip

“Ik ben deze ochtend teruggekomen vanuit Dakar en het was me wel een trip. Ik ben een zestal dagen geleden vertrokken vanuit Brussel naar Senegal om te scouten voor mijn derde film ‘Engel’. Ik was er een drietal jaar geleden al eens geweest op het moment dat ik in de schrijffase zat van het script en ik wat wou rondtrekken om mijn schrijfsels te testen aan de realiteit. Ik deed dit samen met Servaas Van Belle (een fotograaf die daar een achttal jaar gewoond heeft) en Stephan Vanfleteren, die Senegal ging rondtrekken om portretten te fotograferen. Tijdens deze eerste sparring ronde vond ik een aantal plekken die ik in het script wou verwerken en ook de sfeer die ik zocht voor de film.

Maar deze week was het echt menens, want nu trok ik met producer Koen Fransen, DOP Nicolas Karakatsanis en Set Designer Geert Paredis richting Senegal. De plaatselijke producent vonden we via de vrouwelijke hoofdrol: Aïssa Maïga die ons de filmproducent Cinekap aanraadde. Zij waren ook betrokken met de film ‘Félicité’ van Alain Gomis en worden gezien als één van de enige professionele producenten in Senegal.

Het is absoluut belangrijk dat je de toelating krijgt van de overheid om er te filmen, want anders is het onbegonnen werk om daar enigszins iets aan te vangen. Maar de plaatselijke productie had alles reeds geregeld zodat we via een voorlopige “toelatingsbrief” op locatie zoektocht mochten trekken. Daarbij kregen we de volledige medewerking van allerlei instanties, zoals de politie, Douane, luchthaven beheer en noem maar op.

De chaos grijpt je bij de keel zodra je landt

De chaos grijpt je bij de keel zodra je landt. Je beseft niet alleen onmiddellijk dat je in een compleet ander werelddeel terechtgekomen bent, maar dat deze wereld ook haaks staat op onze Westerse. Het verschil kan niet groter zijn en deze kloof is net wat ik als filmmaker hoopte te vinden. Het verhaal gaat net over die kloof en hoe twee personages ondanks dit gigantisch verschil op elkaars liefde hopen en een overbrugging wagen.

Ook het verschil tussen het luxe-resort, waar toeristen twee weekjes liggen te bakken aan de rand van het zwembad, en de huizen van de plaatselijke bevolking, die op een paar honderd meter afstand liggen is gigantisch. En toch zijn er amper toeristen die eens een kijkje nemen, eens toetsen hoe de werkelijkheid in elkaar steekt.

Ik zag plekken die ik moet in het script schrijven, omdat ze zo overweldigend waren en ons allen bij de keel grepen. We bezochten gebouwen en straten die zo uit “onze” context waren dat ze bleven spoken op ons netvlies, maar we zagen ook een wroetende, sterke en vooral vriendelijke bevolking.

Tijdens mijn verblijf ontmoette ik ook een aantal acteurs die ik na de videocasting gekozen had en waarvan ik nu de bevestiging zocht en vond om één van de rollen te vertolken. Het waren steeds hartelijke momenten, ondanks dat ze reeds uren geen druppel water gedronken hadden, laat staan een hap gegeten.

Na een week onder te dompelen in een vreemd bad kom je terug met de meest diverse impressies en vooral met heel veel inspiratie… Hop naar eind October, want dan gaan we voor echt naar Senegal.

Groetjes

Koen”

Voor hij aan de opnamen van ‘Engel’ begint, gaat Koen Mortier, over de hele wereld een grote naam in de wereld van de reclamefilm, vooral dan als deel van het duo Lionel Goldstein waarvan Joe Vanhoutteghem de andere helft vormt, een segment draaien van de internationale speelfilm ‘Rotterdam, I Love You’ regisseren. Naast Mortier zijn ook Atom Egoyan, Paula van der Oest en Shariff Nasr al bevestigd als regisseurs. Het deel dat Mortier draait, is gesitueerd in de Chinese subcultuur van Rotterdam.

Bekijk ook

Deze Vlamingen hebben een nominatie te pakken voor Les Magritte du Cinéma

Vrijdag werden in Brussel door de Académie André Delvaux de nominaties bekendgemaakt voor de negende …