(foto KVdm - Cinevox)

Kristof Hoornaert over ‘Resurrection’

Sinds enkele weken staat in DE Studio in Antwerpen op maandagavond steevast ‘Because we are visual’ op het programma.  ‘Because we are visual’ is een jong cinemaplatform dat beeldcultuur in Antwerpen wil stimuleren en dat doet door Belgische films te tonen die weinig of te weinig zijn gezien. Regisseur Simon Patoor en actrice Line Pillet vertonen elke week Belgische fictie van gevestigde en jonge filmmakers in DE Studio. Deze week is dat ‘Resurrection’ van Kristof Hoornaert, een opmerkelijke prent die intussen een mooi festivalparcours achter de rug heeft. En ook de kortfilm ‘The Fall’ van dezelfde regisseur wordt getoond. Regisseur Kristof Hoornaert wordt vanavond na de vertoning van zijn film ook geïnterviewd.  Wij deden dat eerder in Gent en laten daar enkele fragmenten van zien.

Vertoningen ‘Resurrection’ in DE Studio :

Maandag 12/3 20:00: Resurrection + Talk w/ Kristof Hoornaert
Dinsdag   13/3 14:00: Resurrection

Trailer ‘Resurrection’

 

Kristof Hoornaert is een heel eigenzinnige regisseur die tussen het filmen door fabrieksarbeid verricht om de kost te verdienen. Zijn koppig vasthouden aan een heel traag ritme en vaste, lange shots zorgen ervoor dat weinig producenten staan te trappelen om met hem te werken.  Want zijn stijl is weinig commercieel. Toch waren Mariano Vanhoof en Geoffrey Enthoven van Fobic Films bereid om de productie op zich te nemen. ‘Resurrection’ is een prikkelende poëtische parabel over wreedheid en beschaving. En de kritieken waren lovend : ‘Fascinerende debuutfilm is nieuwerwetse auteurscinema’ titelde Filmmagie.  En in De Morgen had men het over een ‘debuut met ballen en bravoure’.  En Humo pakte uit met ‘Vlaamse cinema die we tot de laatste snik blijven verdedigen’.  De Wereld Morgen sprak dan weer van ‘ijzersterke artistieke auteurscinema’.

Het verhaal : een oude kluizenaar die zich jarenlang heeft afgezonderd van de beschaving neemt uit medelijden een jongeman in huis die hij halfnaakt heeft aangetroffen in de natuur. De jongeman weigert echter te spreken. Toch ontstaat er een band tussen hen. Als op een dag de politie aanklopt, komt de oude man te weten dat de jongeman iemand heeft vermoord. De oude man staat voor een hartverscheurende keuze: wat doet hij met de moordenaar in zijn huis?

 

Kristof Hoornaert was al heel lang op de film aan het werken en wist onder meer daardoor inmiddels wel heel goed wat hij wou, zo vertelde hij ons eerder.

Hoornaert wist voor de hoofdrollen twee schitterende acteurs te pakken : Johan Leysen en Gilles De Schryver. Hoe dat zo gekomen is, verklapte hij ons ook.

Voor de vertoning van ‘Resurrection’ kan je eerst ook nog naar ‘The Fall’ kijken in Antwerpen, een eerdere kortfilm van Hoornaert die destijds het Filmfestival van Oostende mocht openen. Een film met Geert Van Rampelberg en Natali Broods in de hoofdrollen.

De kortfilm ‘The Fall’ formuleert een antwoord op de vraag: “Als je een kind aanrijdt en niemand heeft het gezien, heb je het dan daadwerkelijk aangereden?”
Op een verlaten bosweg rijdt een koppel een kind aan met dramatische afloop. In hun poging sporen te wissen loopt de druk zo op dat alle pretenties vervallen en ze hun ware gelaat tonen. De camera is een objectieve toeschouwer die de kijker niet stuurt en onverstoord het tafereel in weinig takes registreert. Het paar loopt in en uit het beeld en gaat van zinsverbijstering naar hysterie.

 

Zie ook : 

Kristof Hoornaert over ‘The Fall’

Gilles De Schryver over ‘Resurrection’

Johan Leysen over ‘Resurrection’

Kristof Hoornaert en zijn overpeinzingen bij de overgang van ’17 naar ’18

Meer data van vertoningen ‘Resurrection’

Bekijk ook

Lukas Dhont naar de Oscars!!

Close van Lukas Dhont is genomineerd voor de Oscar voor Beste Internationale Speelfilm. Dat maakte …