‘Le Jeune Ahmed en ‘Nuestras Madres’ bekroond in Cannes!

Ook dit jaar wordt de Caméra d’Or  aan een Belgische productie toegekend. Na Girl in 2018, is het de beurt aan  Nuestras Madres van César Diaz, geproduceerd door Need Productions. Een prachtige beloning voor deze aangrijpende film over de stigma’s van de burgeroorlog in Guatemala. De gebroeders Dardenne wisten dan weer een 7de prijs in de Officiële Selectie op het festival in Cannes in de wacht te slepen met Le Jeune Ahmed.

Caméra d’Or voor César Diaz

‘Voor zijn kracht, zijn nederigheid en zijn waardigheid.’ Dit waren de woorden van Rithy Panh, voorzitter van de jury die de prijs unaniem toekende aan Nuestras Madres, een van de 26 films in competitie.

Het verhaal speelt zich af in Guatemala in 2013. Vele militaire leiders die verantwoordelijk waren voor de burgeroorlog worden er berecht. Slachtoffers wachten hun beurt af om te getuigen. Ernesto, een jonge anthropoloog aan het forensisch anthropolische instituut, helpt bij het opsporen van vermisten. Op een dag ontdekt hij in de verklaring van een oude vrouw een aanwijzing die hem zou kunnen helpen bij het opsporen van zijn vader, een guerillastrijder die ook tijdens de oorlog is verdwenen. Ondanks het verzet van zijn moeder, gaat hij toch op onderzoek uit. Hij zal de waarheid aan het lichten brengen

Met Nuestras Madres won César Diaz ook al de SACD prijs in de competite van La Semaine de la Critique en de Rail d’Or.

7de prijs voor Jean-Pierre en Luc Dardenne

Voor de 8ste keer werden ze in de Officiële Selectie van het festival in Cannes opgenomen, met een 7de prijs – Beste Regie dit keer – als bekroning op hun ontzagwekkende parcours.

‘We wilden een ode aan het leven brengen,’ zegt Luc Dardenne door emoties gegrepen, wanneer hij en zijn broer de prijs in ontvangst nemen.

Le Jeune Ahmed speelt zich af in het hedendaagse België, waar het lot van de 13-jarige Ahmed slingert tussen de absolute idealen van zijn imam en de verlokkingen van het leven. Daarmee waagden de gebroeders zich aan een complex onderwerp, de Islamistische radicalisatie, met dezelfde directe stijl die hun oeuvre kenmerkt, zowel menselijk als bescheiden, maar zonder toegevingen te doen.

Atlantique en Les Misérables

Tenslotte werd de Prijs van de Jury toegekend aan Les Misérables van Ladj Ny. Hij schreef het scenario samen met Giordano Gederlini, die zelf volop bezig is met de voorbereidingen van zijn eerste langspeelfilm. Begin 2020 starten de opnames en Frakas Productions produceert. De Grand Prix ging naar Atlantique, het debuut van Mati Diop, ook een Belgische coproductie met Frakas Productions, dat de wind in de zeilen lijkt te hebben.

Check Also

Titus De Voogdt en Hans Buyse over ‘Zodiac’!

Recent staken Titus De Voogdt (‘King of the Belgians’, ‘The Barefoot Emperor’) en Hans Buyse …