‘Les Géants’ : gigantisch goed en nu uit in de bioscoop

Het is niet alleen omdat onze Franstalige redacteur Philippe Pierquin het blijft zeggen en herhalen, maar ook omdat de prijzen het bewijzen : ‘Les Géants’ van Bouli Lanners is een film die iedere zichzelf respecterende filmliefhebber moet gezien hebben.  Een verhaal van drie jongetjes die door omstandigheden opeens helemaal op zichzelf aangewezen zijn. Hier alvast 10 redenen waarom u de film absoluut gezien moet hebben :

1) Omdat Philippe Pierquin zegt dat u de film niet mag missen.

2) In korte tijd heeft Bouli Lanners een eigen oeuvre weten op te bouwen dat heel Vlaams, surrealistisch en grappig aandoet.  En hij groeit film na film.  Na ‘Ultranova’ en ‘Eldorado’ is ‘Les Géants’ een gigantische stap voorwaarts in een richting die altijd al de goeie was.  Lanners is trouwens ook goed bezig als acteur.  Hij heeft net de opnamen achter de rug van de nieuwe Franse blockbuster‘Astrid etAstérix’ en staat momenteel samen met Matthias Schoenaerts en Marion Cotillard voor de camera’s van Jacques Audiard in ‘Un Goût de Rouille et d’Os.

3) Bouli Lanners heeft in drie films tijd een hoogst eigen stijl gevonden die vol schilderachtige beelden zit, rauwe verhalen en kurkdroge en vaak pijnlijke humor.  Zijn portretten zijn ook menselijk en dat is misschien wel de kwaliteit die nog het meest opvalt in de melancholische en grappige film over twee broers die al licht depressief worden van het idee dat ze weer eens een grote vakantie zullen moeten uitzitten die zich als oervelend aankondigt.  Maar dan leren ze Danny kennen, een jongen uit de buurt met wie ze zich aan allerlei deugnieterij bezondigen.

 

4) Op het recente Filmfestival van Namen won een Bayard nog een prijs voor het Beste Mannelijke Acteur en voor de Beste Fotografie.  De prijs voor de Beste Acteur moest wel gedeeld door drie jonge acteurs: Zacharie Chasseriaud, Martin Nissen en Paul Bartel. Samen zijn ze nog niet even oud als veel andere volwassen acteurs in hun eentje  , de fotografie is van de hand van Jean-Paul De Zaeytijd.  Vraag ons niet waarom die prijzen ‘Bayard’ heten.  In een Vlaams communiqué van het FIFF (het Festival du Film Francophone de Namur) werd er gesproken van de Beyaerts.  Bayard is ook een voornaam in het Franssprekend gedeelte van de wereld.  Het woord heeft ook een betekenis : rood bruin haar.

5) De film maakt iets in u wakker wat u lang dood waande : de hunker naar avontuur, gevaar, passie, verlangen, zottigheid die synoniem staat met de jeugd.  Er gaat een gevoel uit van de film dat ook werd opgewekt door die andere klassieker waar het allemaal draaide rond de aanlokkelijke en gevaarlijke kwaliteiten van de jeugdigheid : ‘Stand by Me’.  Om u een idee te geven van de sfeer, willen we u zeker de woordeloze, maar zeer muzikale making off niet onthouden die u kunt bekijken via deze link : making of

6) Bouli Lanners maakt films die tegelijk heel Belgisch aandoen, maar ook Amerikaans.  Een vreemde mix die super goed werkt.  Als u een woordje Frans begrijpt, moet u zeker luisteren naar wat hij daarover vertelde aan Philippe Pierquin :  Bouli Lanners in ’t Frans

7) omdat de formidabele, fantastische en fenomenale muziek van het niveau is van de rest van de film.  Die muziek zit over de hele film en komt van Bram Vanparys ofte ‘The Bony King of Nowhere’.  Met Koen Gisen heeft hij  dezelfde producer als Ann Pierlé, die meewerkte aan de score voor ‘Eldorado’.

Bekijk hier een clip met muziek van The Bony King of Nowhere op beelden uit de muziek

CLIP

En als u er ook maar niet genoeg van kunt krijgen, hier nog een voorraad muziek uit de film :

FILMMUZIEK ‘LES GéANTS’

8) U hebt niet het excuus dat de film niet in Vlaamse zalen draait. Want naast in tal van zalen in Brussel staat hij ook op de affiche van de Studio Skoop in Gent, de Rialto in Oostende, de UGC in Antwerpen en de Kinepolis in Leuven.  En met een beetje geduld krijgen Brugge, Kortrijk, Hasselt en andere steden de prent ook wel te zien.

9) de film van Bouli Lanners mocht ook al de Semaine de La Critique, zowat de belangrijkste nevensectie van het Festival, afsluiten en won ook meteen twee prijzen: Le Prix SACD (Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques) en Le Prix des Salles Art & Essaie, een prijs die garandeert dat de film over heel Europa een uitstekende verdeling zal krijgen.

10) Bernard Van De Popeliere, notoir filmrecensent van P-Magazine en andere bladen voor mannen met veel verstand die van vrouwen met weinig kleren houden, noemde ‘Les Géants’ de mooiste Belgische film van het jaar, na de avant-première in Gent waar hij de film met een Orval had doorgespoeld en ook nog het live-concert van The Bony King of Nowhere over zich had laten gieten.  Misschien moeten zijn woorden wel met een korreltje zout genomen worden, want hij zei vorige week nog min of meer hetzelfde  van ‘Het Varken van Madonna’, maar toen had hij minder gedronken en had hij ‘Les Géants’ nog niet gezien.

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …