Home / Nieuws / Varia / Lieven Corthouts en zijn ‘Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18’

Lieven Corthouts en zijn ‘Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18’

Lieven Corthouts is een wereldverbeteraar. En dat bedoelen we positief.  Hij toont wat er mank loopt in de wereld, registreert, zet ons aan het denken en denkt tegelijkertijd mee wat hij kan doen.  Zijn documentaires gaan over kinderen of jongeren zijn die knokken voor een beter leven. En uiteindelijk helpt Lieven knokken. Zo ontwikkelde hij na ‘Find me in Kakuma’ een app die bewoners van het gigantische vluchtelingenkamp in Kenia waar de docu zich afspeelt in staat stelt om hun familieleden op te sporen. Intussen zit Corthouts weer in Afrika voor een volgende avontuur, maar hij vond er de tijd en de verbinding om onze vragen te beantwoorden. Wij blij. 

 

Waar hoop jij in 2018 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

In maart komt ‘Reset’ op de beeldbuis, meer bepaald op Canvas. Een reeks over mensen die getroffen worden door het noodlot, die ik samen met Sien Versteyhe, Tim De Keersmaecker, Steve Thielemans en Sofie Meelberghs gemaakt heb en dit met Lionheart Productions & De Wereldvrede als producent. Hiernaast werken we ook aan een interactief luik, verbonden aan de reeks. Zeer interessant. Net zoals ‘Find Me In Kakuma’ bewandelen we nieuwe paden. Ik denk dat het ook noodzakelijk is dat we dit doen. Niet enkel om mensen te bereiken, maar vooral omdat onderwerpen en verhalen erom vragen.

Verder heb ik net van het VAF scenario steun gekregen, voor een film over coureurs in Eritrea. Waarvoor dank. Ik kijk uit naar een nieuwe samenwerking met producente Emmy Oost. Sorry Emmy, maar het zal waarschijnlijk weer een heel avontuur worden. Ik hoop er in april naartoe te gaan. We zien dan wel hoe lang we blijven.

Daarnaast ben ik ook met Sien Versteyhe een nieuwe reeks aan het schrijven. Later meer hierover.

Terwijl ik dacht dat ik niet meer zo vaak terug ging gaan, ben ik intussen weer in Kakuma, een keigroot vluchtelingenkamp in Noord-Kenia op de grens met Zuid-Soedan, Ethiopië en Oeganda. Niet dat ik opnieuw een nieuwe film ga draaien in Kakuma, maar ik heb samen met Nyakong, een personage in www.findmeinkakuma.com besloten om verder haar verhaal uit te diepen tot we geen zin meer hebben om te draaien. Het was sowieso het doel om haar af en toe te bezoeken, je kan dan maar beter verder filmen zei ze. Maar verwacht geen film over Nyakong binnen de eerste 7 jaar.

2. Welke zijn de Belgische films waar jij naar uitkijkt?

Vorig jaar heb ik aan Gilles Coulier gevraagd of de Afrikaanse premiere van ‘Cargo’ in het vluchtelingenkamp Kakuma zou kunnen. Doordat ik zo vaak in Kakuma was, heb ik niet veel Belgische films gezien. ‘Cargo’ heb ik daardoor gemist. Bij deze, volgende keer dat ik naar Kakuma ga, neem ik ‘Cargo’ mee. Of beter, in april, ‘Cargo’ in Eritrea op het strand. Altijd welkom. 

‘Coureur’ van Kenneth Mercken. Kenneth kent het koers wereldje van binnen en buiten. Rijzig.

Een andere koersfilm, al zal het minder met koers te maken hebben, maar ‘Un Ange’ ziet er wel neig cool uit. Vooral de eerste stills van Nicolas Karakatsanis zien er de max uit!

Cleo’, Eva en haar lief de Maarten zijn toffe mensen.

Tim De Keersmaecker zijn nieuw film idee kan er wel eens boenk op zijn. Maar dat zal eerder voor volgend jaar zijn.

Het is weliswaar geen film maar het vervolg op de open brief van de Dardennes : Waarom nemen we als filmmakers, artiesten, whatever niet meer het voortouw in het sociaal debat?

3. Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?

Producente Emmy Oost en producent Wouter Sap.

4. Wie breekt er nationaal en internationaal door?

Internationaal, het is al gebeurd, maar Nicolas Karakatsanis zal verder blijven doorgroeien. 

Amira Douadi met haar posters.

Niet dit jaar, maar als hun nieuwe films af geraken, Pieter-Jan De Pue en Tim De Keersmaecker.

En Riema Reybrouck van Postbills. 

5. Pierre Drouot zal vermoedelijk nog lang niet stoppen met werken, maar zijn taak als directeur-intendant van het VAF zit erop.  Wat heeft hij volgens jou als directeur-intendant betekend voor de Vlaamse film?

Pierre en de mensen van het VAF hebben ervoor gezorgd dat er een industrie op poten staat. De filmindustrie kent de nodige groeipijnen maar er staat iets. Iets goeds. Waarop we moeten verder bouwen. Er is 0ok overleg over de grenzen van het vakgebied, geen idee of dat de verdienste is van het VAF, maar het lijkt me wel. Ik heb niets anders gekend dan Pierre en het VAF en ben dan ook dankbaar voor de kansen die ze mij en anderen gegeven hebben.

6. Heb jij tips voor de nieuwe directeur-intendant van het VAF?

Verder bouwen op het bestaande model, oog voor vernieuwende films en vertrouwen hebben in een ander idee dan louter cinema. Durf risico’s nemen, niet alleen met nieuwe makers en makers die nieuwe dingen uitproberen, maar ook met nieuwe en uitdagende onderwerpen. En vergeet documentaire niet. De wereld bestaat niet louter uit verhalen die gebeuren onder onze Vlaamse kerktoren.

Er is dringend behoefte aan een nieuw distributiemodel. Met overleg vanuit alle hoeken van de filmwereld. Het is ergens logisch dat mensen minder naar de cinema gaan. Dus ook minder naar Belgische films. Ik snap ook niet zo goed dat mensen daar zo hysterisch over doen. Anderzijds hebben mensen nog nooit meer naar film, documentaires of series gekeken dan nu. Cinema is ook geen ervaring meer. Je loopt binnen, kijkt en loopt buiten.  Misschien moeten we meer aandacht schenken aan het hele gebeuren op zich. De makers kunnen meer naar vertoningen gaan,  meer debatten na de film. Thema-avonden. Het publiek lijkt dit wel interessant te vinden. Het vraagt wel een extra inspanning. Maar het is zeker de moeite waard. Denk dat het VAF in samenspraak met de sector verder moet denken dan enkel festivals, cinema en DVD of ITunes. Mijn inziens is elke window of de maanden tussen festivals, cinema-release en wanneer de film online komt veel te lang. En dan is de film meestal enkel nog beschikbaar in Belgie. Als je een film maakt wil je toch dat mensen naar je film kijken en niet enkel Belgen die 10 euro betalen om naar de cinema te gaan.

7. Wie mag van jou de nieuwe master worden van het Filmfestival van Oostende?

Emmy Oost of Fien Troch. Of anders samen. 

 

Zie ook : 

Anderen die vooruitkijken

Bekijk ook

Bekijk hier de trailer van ‘TRIO’, de film van Matteo Simoni, Ruth Beeckmans en Bruno Vanden Broucke

Enkele weken kopten we al dat Ruth Beeckmans, Matteo Simoni en Bruno Vanden Broucke samen …