Lou Berghmans en zijn overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

Je moet echt eens op Lou Berghmans zijn imdb kijken.  Je mond valt open : heeft hij dat ook gedraaid?  Jaja, ook ‘Het eiland’, ‘De Parelvissers’, ‘De Ronde’ en ‘Van Vlees en Bloed’.  Heel veel kwaliteitsfictie voor tv trouwens.  En de meeste films die hij heeft gedraaid, konden pers en publiek bekoren : ‘Marina’, ‘Ben X’, ‘Groenten uit Balen’ en ‘De Hel van Tanger’.  Om er maar enkele te noemen.  Recentelijk kwam hij dan weer in de aandacht doordat hij er in slaagde ‘De 16’ grotendeels met iPhones te draaien.  Dat ook dit huzarenstukje lukte, kon ons niet meer meer verbazen. We wisten al langer dat de man kan toveren. Maar de antwoorden op onze vragen tikte hij gewoon in.

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

 

Ik kijk vooral terug op een intense draaiperiode van 100 draaidagen voor de opvolger van ‘Salamander’. De eerste reeks hield twaalf weken lang gemiddeld zo’n 1,4 miljoen kijkers aan het scherm gekluisterd, en ook in het buitenland wist de reeks te scoren. Zo werd de reeks uitgezonden door BBC Four, RTL Crime en NPO1 en werd ze verkocht aan een dertigtal landen. Netflix USA kocht de reeks als eerste Vlaamse reeks en het Amerikaanse ABC kocht dit jaar de rechten voor een remake. De ploeg van de tweede reeks bleef grotendeels dezelfde, met Ward Hulselmans als scenarist en Frank Van Mechelen als regisseur. En in de cast keren behalve Filip Peeters ook onder meer Leah Thys, Wim Opbrouck, Koen Van Impe en Tine Reymer terug. Er staat nog één maand opnames gepland in maart 2017 en ’Salamander 2′ wordt verwacht in 2018 op één. Begin 2016 begaf ik mij, met de opnamen voor de fictie-reeks “de16” zwaar buiten mijn comfortzone. Een reeks in opdracht van Canvas en geschreven/geregisseerd door Willem Wallyn. en waarvan de opnames voor 85% op iPhone werden gedraaid. Een uitdaging. Alles moest onderzocht#uitgetest worden en niemand wist waar we zouden eindigen. Niettemin, een fantastisch beeld-avontuur waar nogmaals mijn eeuwige stelregel werd bevestigd. Een goed verhaal krijg je niet stuk welke opname-tools je hiervoor ook gebruikt. Met ‘La muerte de Cupido’ draaide ik het korfilmdebuut van Aza Declercq. Een korte ode aan de “film noir” dat beloond werd met verschillende selecties in het circuit van de internationale kortfilmfestivals. Wat betreft de Belgische film in het algemeen moet ik jammer genoeg vast stellen dat ondanks de vele releases, de globale filmbezoeker niet altijd voor het Belgisch aanbod koos. ‘Belgica’, een film die mij visueel sterk is bijgebleven was hier jammer genoeg hier een voorbeeld van en ik vrees dat de lijst nog langer was…

2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?

 

Na het verder afwerken van Salamander 2 staat de agenda voorlopig even op rust. Welgekomen na drie jaar continu-opnamen en vier achtereenvolgende TV-fictiereeksen.:-) Ik kijk vooral uit hoe de kijker gaat reageren op de serie ‘Tytgat Chocolat’. Te zien op één in het najaar. Een roadmovie#love story over een groep inpakkers bij het chocoladebedrijf Tytgat Chocola en waarvan de hoofdcast voor 75% wordt ingevuld door acteurs uit het theatergezelschap Stap. De reeks werd geschreven en geregisseerd door Marc Bryssinck, artistiek directeur van Theater STAP, en Filip Lenaerts.

 

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

 

Robin Pront heeft me met zijn ‘D’Ardennen’ van de sokken geblazen. Alles klopte, het verhaal, de regie, de acteurs (wat ik heb genoten van Kevin Janssens en Jan Bijvoet) en als cameraman heb ik met veel bewondering gekeken naar het werk van DOP collega Robrecht Heyvaert. Ander masterpiece vond ik de documentaire van Jan-Pieter de Pue, ‘The Land of the Enlightened’. Wereldklasse. Daarom ook een extra pluim voor Bart Van Langendonck, die beide projecten produceerde. De man heeft duidelijk een neus voor sterke verhalen. En na mijn zoveelste project onder de regie van vriend Frank Van Mechelen blijf ik alsmaar meer opkijken naar de vakkennis van de man.

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

 

Ik ben ervan overtuigd dat DOP-collega Anton Mertens ons allen zwaar gaat verassen. Van wat ik al mocht meepikken van ‘Beau séjour’ en de gehoorde geruchten over ‘Facades’ krijgen we andermaal de bevestiging dat Belgïe weer een unieke DOP rijker is. Ik kijk verder uit naar internationale projecten gefotografeerd door Rik Zang & Christophe Nuyens en vervolgens ben ik zeer benieuwd naar de eerste langspeelfilm van DOP en 2punt8 collega Diego Dezuttere, ‘Allemaal familie’.Ooit nog gestart bij mij als focuspuller en iemand die mij reeds meermaals zeer aangenaam wist te verrassen met het betere fictiewerk op televisie (oa ‘Marsman’) Tenslotte heeft de trailer die hoort bij de komende release van ‘Dode Hoek’ in een regie van Nabil Ben Yadir en met Peter Van den Begin in de hoofdrol, mij ook zwaar weten te teasen.

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?

 

Zal het ooit lukken om 17 jaar na de release van ‘Film 1’ samen met Willem Wallyn, een ‘Film 2’ in de zaal te krijgen?

Antwoord: de aanhouder wint altijd, en je mag ze me desnoods in 2018 terug stellen 🙂

6) Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien? Zo ja, welke?

 

Een vraag niet zozeer, maar wel en oproep aan alle collega’s, scholen, en alle aanverwanten die het magische “cinema-beeld” koesteren. Al een paar jaar promoot het filmfestival van Oostende bij hoofde van Peter Craeymeersch en zijn ploeg, het “beeld” en de “production design” als hoofdtopics doorheen de programmatie van hun festival. Dit in al zijn facetten. Door gerenomeerde buitenlandse DOP’s/Art Directors uit te nodigen, hen te laten zetelen in de jury, een prijs voor de beste cinematografie (zie ook de Ensors) uit te reiken, de prijs voor het beste DOP-debuut toe te kennen (in samenwerking met SBC) en workshops, “meet & greetz” te organiseren enz.. Het kan de talrijke vaklui in deze branche van onze filmsector alleen maar vooruit helpen en het biedt niet alleen de gevestigde maar ook de nieuwe, jonge ongekende “beeldjagers” de kans om zich zowel nationaal als internationaal te tonen aan een breder publiek. Dus aan al mijn collega’s, heb je input, ideeën or “whatever” om het festival nog boeiender en voor jou interessanter te maken, neem dan contact op met de mensen in Oostende.

Zie ook : 

Anderen die onze nieuwjaarsvragen beantwoordden

 

Foto’s : Vincent Custers

Check Also

Vlaamse documentaires in de prijzen in Nyon!

Op het internationale documentairefestival Visions du Réel in het Zwitserse Nyon zijn gisteren de prijzen …