Home / Nieuws / Lumière bouwt stadsbioscoop in Mechelen en kreunt onder piraterij

Lumière bouwt stadsbioscoop in Mechelen en kreunt onder piraterij

In een open brief klaagt Jan De Clercq, de grote baas bij de Lumière Groep, het feit aan dat de Belgische en Europese regering te weinig ondernemen tegen het illegaal downloaden. Daardoor ziet de Lumière groep als distributeur van films voor bioscopen, dvd, video on demand en tv, te veel inkomsten verloren gaan en is de groep gedwongen om hervormingen door te voeren.  De distributie-activiteiten zullen teruggeschroefd worden, maar Lumière gaat zich verder engageren als exploitant en producent.

De Lumière groep is actief als bioscoopexploitant (Cinema Lumière en Cartoons), als distributeur van zowel films en series (‘Boyhood’, ‘Shaun The Sheep’, ‘Borgen’, ‘The Killing’, ‘The Bridge’) en als producent van films (‘Offline’), series (‘The Team’) en animatie (‘Phantom Boy’).

“Vandaag zijn wij genoodzaakt om ons aan te passen aan een zeer snel veranderende markt waardoor wij met de Lumière Groep een andere koers gaan varen en onze distributieactiviteiten grondig gaan reorganiseren,” zo stelt De Clercq die vooral de explosie van het illegale downloaden aanklaagt.  Eerder dit jaar haalde zijn collega-CEO bij Lumière, Alexander Vandeputte, in De Morgen fel uit naar o.a. Popcorn Time dat de laatste jaren met zijn illegale activiteiten ongestraft de DVD-en VOD-markt om zeep helpt.

Alexander Vandeputte en Jan De Clercq van Lumière bij Thomas Bidégain, regisseur en scenarist van ‘Cowboys’, een productie waarin Lumière als verdeler ook productiegeld had ingestopt. (foto KVdm – Cinevox)

“Illegaal downloaden is diefstal, die in België en Nederland niet wordt bestraft” beklemtoont De Clercq nog eens.  En hij betreurt zijn bedrijf door het ‘de facto’ gedoogbeleid dat daaromtrent door de overheden, zowel nationaal als Europees wordt gevoerd, de distributieactiviteiten in Nederland en België deels moet inperken.

Anderzijds vallen de bioscoopexploitatie en de film- en serieproductie buiten de reorganisatie. Terwijl je zou denken dat ook daar de gevolgen van de piraterij te voelen zijn. Maar De Clercq en zijn Lumière blijven ambitieus en ondernemend.

In Brugge krijgt Cinema Lumière er in september een vierde bioscoopzaal bij. En in Mechelen plant Lumière een stadsbioscoop met drie zalen.  En het blijft daar niet bij.  In de komende jaren wil de groep de infrastructuur van stadsbioscopen in Vlaanderen verder uitbouwen.

Daarnaast blijft de groep ook investeren in productie van film en series. Met drie Vlaamse langspeelfilms in voorbereiding, drie internationale serie coproducties, 4 korte animatiefilms, 1 animatiefilm serie en 1 lange animatiefilm in productie is de pijplijn bijzonder goed gevuld. Verder is de “in-house” 2D animatiestudio alsmaar actiever. Kortfilms, ontwikkeling animatieserie en coproductie animatiefilms zorgen voor een bloeiende tak. Lumière, die marktleider is in de distributie van Scandinavische series, gaat de laatste tijd als producent ook alsmaar vaker  samenwerkingsakkoorden aan met de leidinggevende producenten uit het hoge noorden. En ook in Nederland worden de productieactiviteiten verder ontwikkeld. Lumière draait deze zomer in Amsterdam een grote co-productie met een Franse producent.

Als producent is Lumière onder meer verantwoordelijk voor ‘Offline’ van Peter Monsaert en ook voor diens nieuwste ‘Le Ciel Flamand’ (foto KVdm – Cinevox)

Niettemin blijft De Clercq erop hameren dat de piraterij op termijn een bedreiging vormt voor de ganse Europese filmindustrie, want zo stelt hij “onafhankelijke distributeurs zoals Lumière, spelen naast de filmfondsen, televisiezenders en economische fondsen een cruciale rol in de totstandkoming van films door voorfinanciering op basis van geschatte distributie-inkomsten. Zo is een netwerk van Europese onafhankelijke distributeurs samen vaak goed voor 20 à 50% van het totale productiebudget van een film. Zonder de financiële engagementen van deze distributeurs zouden mensen als Audiard, Almodovar, Vinterberg, de gebroeders Dardenne hun films niet in comfortabele omstandigheden kunnen maken. Bovendien is elke filmproductie een belangrijk werkgever met gemakkelijk 50 tot 100 personen op de payroll.”

Hij besluit met de mededeling dat, hoewel het legale filmaanbod groter en diverser is dan ooit (bioscoop, retail, VOD, SVOD, PAY TV) de piraterij 30 à 50% van de omzet blijft inpikken. De overheid moet volgens De Clercq, zowel op nationaal als op Europees vlak, dringend handelen om het illegale aanbod te stoppen.

“Het Duitse systeem, waarbij consumenten wèl aansprakelijk kunnen worden gesteld voor online diefstal toont aan dat het zeker geen onmogelijk zaak is om er iets aan te doen,” is zijn conclusie.  Nu maar hopen dat de politici meelezen.

Jan De Clercq samen met partner en producer Annemie Degryse en Thomas Bidégain, scenarist van Jacques Audiard, in wiens films Lumière al jaren investeert als producent en distributeur. (foto KVdm – Cinevox)

Bekijk ook

Na honderd jaar wordt de regelgeving filmkeuring vernieuwd.

Vrijdag 15 januari heeft de Vlaamse Regering op voorstel van minister Sven Gatz haar goedkeuring …