Home / Nieuws / Binnenkort / Maaike Neuville, meer dan een straffe actrice
Maaike Neuville maakt deel uit van de cast van 'Elke derde donderdag' (foto KVdm - Cinevox)

Maaike Neuville, meer dan een straffe actrice

Het grote publiek kent Maaike Neuville als actrice in ‘Van Vlees en Bloed’ of ‘Weekend aan Zee’, maar daarnaast is ze ook regisseur, wereldverbeteraar en scenarist in spe. Het Kortfilmfestival van Leuven zet haar in de bloemen met vier bijzondere kortfilms, wij geven alvast een voorproefje.

Maaike Neuville is alomtegenwoordig. Begin vorige maand rondde ze de opnames van ‘All of Us‘ af, de nieuwe film van Willem Wallyn waarin ze de hoofdrol speelt. Nog geen maand later stortte ze zich alweer op ‘Yummy‘, een film van een totaal ander kaliber waarin ze opnieuw bovenaan op de affiche staat. Op televisie zien we haar binnenkort dan weer in het langverwachte ‘De dag’, en tussendoor schrijft ze verwoed aan een eerste langspeelfilm. En dan is er dus nog het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven, waar ze het onderwerp wordt van een speciale selectie ‘Artist in focus: Maaike Neuville’. Een kleine bloemlezing van wat daar zoal de moeite aan is.

Mama van Glas

De eerste kortfilm op dat programma is ‘Mama van Glas’ (Susan Tanghe), een psychologische filering van een getroebleerde moeder (Marijke Pinoy) en haar breekbare dochter (Neuville), die steeds meer verzinkt in haar eigen wereldje.

Piepjong is Neuville nog op dat moment: de film werd uitgebracht in 2005, het jaar dat Neuville afstudeerde als actrice aan Herman Teirlinck. Op het grote scherm was ze nog nooit verschenen, wel speelde ze tijdens haar studies al bij theater Thespikon, BRONKS en kreeg ze een bijrolletje in de politieserie ‘Rupel’. Voor Neuville zelf was het geen gemakkelijke periode: net als vele medeleerlingen kwam ze behoorlijk gebroken uit de opleiding, met veel twijfels over zichzelf en haar toekomstplannen.

Ou Quoi

Die hadden gelukkig al wat meer vorm gekregen toen ze in ‘Ou Quoi’ (Cecilia Verheyden) meespeelde, een kortfilm die in 2007 op het Internationaal Kortfilmfestival in première ging, en nu opnieuw wordt getoond. Op dat moment brak Neuville al potten met haar eerste hoofdrol in ‘De Indringer’, en was ze veel te zien in het theater.

De kortfilm in kwestie werd trouwens een succes: de film werd in Leuven bekroond tot Beste Debuut, en kaapte ook internationaal enkele prijzen weg. Naast Maaike Neuville zet ook Gilles De Schryver zijn eerste acteursstapjes in ‘Ou Quoi’, en is opnieuw Marijke Pinoy te zien. Alledrie bewegen ze zich in een schrijnend decor van een armoedig Vlaanderen, in dezelfde sociaal-realistische stijl die ook de broers Dardennes hanteren.

Sonnet 81

Hoewel Neuville met verve een personage het leven inblaast, heeft de (allerminst domme) blondine ook zelf een en ander te vertellen. “Ik ben nu al een tijdje bezig als actrice en vind dat geweldig, die vrijheid om een rol te interpreteren en mij woorden eigen te maken die niet van mij zijn, maar ik had toch altijd het verlangen om mijn eigen verhaal te brengen”, vertelde de actrice ons eerder. “Dat is alleen maar groter geworden met de jaren. Zo ben ik uit het niets begonnen met experimenteren met schrijven en regisseren.”

Het leidt tot haar eerste kortfilm ‘Terug weg’ (2010), waarvoor ze niemand minder dan Katelijne Damen en Frank Vercruyssen als hoofdrolspelers wist te strikken. Het levert Neuville plotsklaps een VAF Wildcard op, waarmee ze twee jaar later alweer een volgende hoogvlieger ter wereld brengt: ‘Sonnet 81’, op zijn beurt de debuutprijs op het Internationaal Kortfilmfestival Leuven waard.

 

Net als in haar eerste kortfilm onderzoekt Neuville op een tedere manier de intermenselijke relaties, en hoe onmogelijk die soms zijn. Zo gaat ‘Sonnet 81’ over een groep vrienden die tien jaar na de dood van een gemeenschappelijke vriendin weer samenkomt voor een etentje. Met veel smalltalk proberen ze de leegte weer op te vullen, maar  die komt onmiskenbaar toch terug opzetten in ongemakkelijke zinnetjes, beladen stiltes en de eenzame tocht terug naar huis van elk personage (waaronder trouwens ook regisseur Bas Devos, partner van Neuville).

De film werd geprezen om de ongelooflijke naturel in het acteerwerk – enerzijds wordt je meegezogen in erg herkenbare taferelen (de begroeting met typische zinnetjes als ‘lang geleden’, ‘hoeveel kussen?’ of het tonen van die eerste babyfoto’s), anderzijds blijft er onder de oppervlakte constant een tristesse sluimeren. Pas halverwege de film komt de camera dicht op de gezichten van de personages, maar nog steeds op een observerende, bijna nonchalante manier. Het maakt de film bedachtzaam, en de emoties meer existentieel dan wilde tranen of grote woorden ooit zouden kunnen overbrengen.

 

Perfect Darkness

De laatste film die het Kortfilmfestival van Leuven vertoont, is meteen ook de meest recente kortfilm die Neuville maakte – tot nu toe dan. Het gaat om ‘Perfect Darkness’, een kortfilm die ze in 2017 draaide en datzelfde jaar zelfs genomineerd werd voor een Ensor.  Daarin maken we kennis met een jonge vrouw die zwanger is, en een man die haar partner blijkt te zijn. Tijdens een nachtelijke wandeling naar een idyllische plek aan zee, doet de vrouw een bekentenis (waarover we helaas nog niets kunnen verklappen). Wat volgt, is een beproeving van hun liefde, waarmee Neuville ook zelf een ode aan de liefde lijkt te brengen – niet voor niets was het grillige, soms woeste maar altijd wondermooie landschap van Kreta de draailocatie.

Extra bijzonder is dat de film in één shot werd opgenomen, ondanks de stevige lengte van meer dan 23 minuten.  Voor Neuville was ‘Perfect Darkness’ een soort oefening in minimalisme: bewust wilde ze maar twee mensen voor de camera, en meer uitgesproken emoties dan in ‘Sonnet 81’. De inspiratie voor het verhaal was naar verluidt de muziek van ‘Verklärte Nacht’ van Arnold Schönberg, en het gelijknamige gedicht van Richard Dehmel. Opnieuw werd de film erg goed onthaald, en werd Neuville prompt uitgenodigd om te zetelen in de jury van Film Fest Gent.

“Er komt veel samen van wat ik tot nu toe heb gedaan. Ik kan mijn ervaring als speler gebruiken om met mijn acteurs om te gaan, een interessante set op te zetten. Maar ik heb geen masterplan of zo. Als de ideeën komen, dan zoek ik er een passende vorm voor”, vertelde Neuville zelf nog over ‘Perfect Darkness’.

 

En verder…

Na ‘Perfect Darkness’ schreef en regisseerde Neuville nog een experimentele film ‘Rouwdagboek’, over het plotse verlies van haar mama. De film werd tot nu toe nog niet uitgebracht, al zou dat binnenkort wel nog kunnen gebeuren. In elk geval is het inmiddels bijna een wiskundige zekerheid dat er na die korte meesterwerken ook een langspeelfilm zit aan te komen met het label ‘Neuville’.

Momenteel werkt het multitalent tussen de acteerklussen door aan een scenario, dat voor het eerst het kortverhaal zal overstijgen. Veel kan ze er nog niet over kwijt, maar naar alle waarschijnlijkheid zullen we alweer een nieuwe Neuville leren kennen: nadat ze eerder haar gevoelige en sensitieve kant uitspeelde, gaat ze nu de activistische tour op met een echte #metoo-film. Een plot is nog niet bekend, maar wel zullen er vooral vrouwen meespelen en deed ze onder andere op de radio al een oproep voor “sterke vrouwen, die eindelijk eens hun stem willen laten horen in films.”

Dat engagement komt trouwens niet uit de lucht gevallen – wie Neuville een beetje op sociale media volgt, kent haar als een rasechte activist. Ze was een voortrekker van Mei Plasticvrij, deelt massaal filmpjes van Greenpeace op Facebook en laat zich regelmatig horen over mensenrechten. En zelfs als kind al leek ze een zesde zintuig te hebben voor de gevoelens van mens en dier – op de toppen van haar tenen liep ze over het gras, om geen mieren te raken. Om maar te zeggen: als Neuville zich aan #metoo waagt, is dat niet met de oppervlakkigheid die het buzzwoord inmiddels veelal oproept. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Lees ook:

Yummy doet het met Maaike Neuville

Maaike Neuville over het concept van ‘Sonnet 81’ 

Maaike Neuville over haar drang om te regisseren

Maaike Neuville over de stilte die bijzonder goed werkt in ‘Sonnet 81’

Maaike is beetje per beetje een eigen stijl aan het ontdekken

Maaike is blij dat haar regiecarrière met die VAF Wildcard nu echt gelanceerd is

Maaike maakt geen keuze : ze is actrice én regisseur

Maaike Neuville speelt de hoofdrol in ‘All of Us’

Bekijk ook

Tom Vermeir is de ‘Mossel Familias’!

Kom hier dat ik u kus ging in première op Film Fest Gent en werd daar …