Home / Nieuws / Interviews / Maarten Moerkerke over Lockdown!

Maarten Moerkerke over Lockdown!

Vanaf 4 januari kan je elke week naar een nieuwe fictiereeks kijken op één, gemaakt in 2020. We moeten eens praten, LEEF, Lockdown en De Shaq staan volledig op zichzelf. Maarten Moerkerke is één van de bedenkers van de coronabestendige Lockdown-reeks.

Ik heb het concept met Gilles Coulier bedacht en wij produceerden het ook, met De Wereldvrede en Lecter Scripted Media. Het is ontstaan in quarantaine, op een moment dat alles een beetje uitzichtloos was.

We dachten: er moet toch iets zijn dat je kan draaien? Toen kwam het idee om twee acteurs elk aan één kant van een venster te zetten, zo kan je ze coronaproof dichter bij elkaar brengen en toch verhalen vertellen.

Het zijn twaalf kortfilms van tien minuten geworden, die worden per drie uitgezonden. Telkens een half uur, gedurende vier avonden. Het was een idee dat blijkbaar op de juist moment kwam voor velen, ook voor de VRT en het VAF.

VRT heeft nog drie andere coronabestendige projecten opengesteld, wij doen één week van de vier. Een aantal productiehuizen zijn mee op die kar gesprongen, onder een andere vorm wel.

Is er een lijn tussen de kortfilms?

De enige lijn is het decor, een bezoekerscentrum van een gevangenis. We hebben gevraagd aan verschillende regisseurs: welk verhaal zou jij daarin willen en kunnen vertellen? We hebben er meer aangeschreven dan we nodig hadden, om zeker te zijn dat we genoeg variatie hadden in de verhalen. Iedereen had totale vrijheid en dan we hebben we er een aantal voorstellen uitgekozen.

Iedereen kon zelf zijn scenarist kiezen, of zelf schrijven. Maar voor alle duidelijkheid: ze gaan niet over die lockdown. Het idee was dat het verhalen zouden zijn die ook binnen twee jaar nog altijd relevant zijn, die niet gelinkt zijn aan corona.

Vervolgens konden ze ook kiezen met welke DOP en monteur ze werkten, de stijlen zullen dus ook heel erg variëren. Er zijn alleen budgettaire contouren afgesproken, waar iedereen zich een beetje aan moest proberen te houden.

Het was een equal pay system, daar werd wel heel duidelijk over gecommuniceerd. Of dat dat nu Flo Van Deuren en Kato De Boeck waren, Jan Eelen of Roskam, dat maakte niet uit. Je hebt natuurlijk wel automatisch dat een film niet evenveel kost, iemand wil tien figuranten en een ander wil er geen. In principe vertrek je gelijk aan de start en dan kan je zien hoe je het invult.

Ze kregen ook maar één draaidag en voor elke draaidag was er ook een dag voorbereiding, met de acteurs en de DOP in het decor. Ik had de indruk dat het iedereen een soort bevrijdend gevoel gaf, het zorgde voor een enorm enthousiasme. Je wil er het beste uit halen, binnen de beperking van het format.

En de beperking van corona.

Ja, maar door corona konden we dan wel weer veel mensen samen krijgen, die in normale omstandigheden niet beschikbaar zouden geweest zijn. Één draaidag weegt ook niet zoveel op een agenda, je moet niemand vragen om een maand vrij te houden. Door het feit dat het zo’n korte sprint was, was het blijkbaar goed te doen voor velen.

Daardoor zijn er wel wat grote namen bij, zoals Veerle Baetens en Matthias Schoenaerts, maar we willen niet dat alle aandacht daarnaar wordt gezogen. Langs de ene kant is dat heel goed voor het project natuurlijk, het is heel tof voor de uitstraling, maar het is een breed project.

Flo en Kato hebben nog maar een paar kortfilms gemaakt, maar hebben dat heel goed gedaan. Dat was ook de bedoeling in onze selectie, we wilden genderevenwichtig zijn en verschillende generaties aan het werk zien. Zowel heel jonge mensen als de oudere, zoals ik.

Hoor jij al bij de ouderen? Gecondoleerd.

Ik ben de oudste denk ik, van de twaalf. Het is verschrikkelijk, maar het is waar. Het is echt een goede mix, ook qua ervaring. Christina Vandekerckhove had daarvoor een documentaire gemaakt en juist voor de quarantaine een kortfilm, dus die heeft eigenlijk nog niet veel fictie-ervaring.  Maar dat was wel een heel leuk verhaal, met Dominique van Malder en Peter van den Begin.

We hebben er dus een beetje voor gezorgd dat we niet enkel vaste waarden namen, we moesten ook selecteren op de verhalen. We konden ons niet permiteren om bijvoorbeeld drie keer een vader/zoon- drama te hebben.

Nu zit er een beetje van alles in: horror, thriller, drama, comedy, …. elk op z’n eigen manier. Gilles en ik hebben het aangestoken, maar elke regisseur was volledig vrij. Ik passeerde af en toe een keer op de set, maar was er zeker niet altijd bij. Als dat loopt, loopt dat.

We stelden ons ter beschikking, als mensen dat wilden lazen we iets. We gaven feedback, maar we moeiden ons niet of dwongen zeker niets af. Waarom zouden we dat ook doen? Ze zijn allemaal oud en wijs genoeg.

Mij doet het wat denken aan een uit de hand gelopen studentenoefening eigenlijk. Je krijgt een decor en een ploeg, kiest je acteurs en je vertelt een verhaal. Het is heel fijn om te zien welke dynamieken er dan ontstaan, zelfs al in de voorbereiding. Het was helemaal anders dan ik  gewoon ben, normaal ben je altijd bezig met je eigen ding en nu zie je dat het bij iedereen leeft.

Je hebt er zelf ook eentje gedraaid?

Gilles en ik draaiden er elk eentje en dan hebben we tien regisseurs uitgenodigd, vijf mannen en vijf vrouwen. Flo & Kato zijn begonnen, Gilles is geëindigd.

De mijne is gebaseerd op een kortverhaal van Josse de Pauw, hij heeft ook het scenario geschreven. Het is een interpretatie van een kortverhaal dat hij ooit heeft geschreven in Werk, één van zijn boeken. Bij mij spelen Bart hollanders en Kim Snauwaert.

Naast Moerkerke en Coulier, namen ook regisseurs Kaat Beels, Wouter Bouvijn, Jan Eelen, Jonas Govaerts, Frederike Migom, Robin Pront, Michaël Roskam, Dorothée Van den Berghe, Christina Vandekerckhove, Flo Van Deuren en Kato De Boeck een verhaal voor hun rekening. 

Lockdown wordt vanaf maandag 18 januari uitgezonden op één, elke dag een andere aflevering met drie korte films. Vanaf 4 januari begint het ‘gemaakt in 2020’-concept met We moeten eens praten, info over de andere reeksen vind je hier.

Bekijk ook

Adil & Bilall ontvangen Ensor voor Beste Internationale Doorbraak!

Van 18 tot en met 22 januari wordt er elke dag een Ensor uitgereikt tijdens …