Marc Bussens wil dat het UFK op alle filmfestivals een persprijs uitreikt

Ieder filmfestival reikt prijzen uit, en daar horen ook persprijzen bij. Die worden steevast uitgereikt door mensen van de filmpers. Mensen die beroepsmatig naar films kijken, erover nadenken en er hun gegronde mening trachten te geven.  Regisseurs die een persprijs ontvangen, weten dat hun film geapprecieerd wordt door mensen die een filmbagage hebben. In België zijn er twee filmpersorganen.  Er is enerzijds het UFK, de Unie van de Filmkritiek en aan de andere kant is er de UBFP, de Unie van de Belgische Filmpers. Soms zetelen leden van beide bonden samen in een jury, soms doen ze het apart.  Op het Filmfestival van Oostende kwamen we de voorzitter van het UFK aan en stelden hem enkele vragen over het hoe, wat en waarom van die filmpersprijzen.

 

De prijs van Bussens (foto Pieter Clicteur)

* Worden er op elk Belgisch filmfestival persprijzen uitgereikt?

Niet op elk Belgisch filmfestival, maar wel op de meeste gaande van kortfilm-, documentaire-, animatie- als langspeelfilmfestivals en dit  zowel in het Vlaamstalig – als het Franssprekend Belgisch landgebied. De weinige  filmfestivals waar we er tot op heden nog niet in zijn geslaagd om via een UFK-UCC-persjury films te bekronen met persprijzen, proberen we systematisch en zo snel mogelijk voet aan de grond te krijgen. Over enkele jaren kan ik hopelijk op je vraag antwoorden dat we op ‘elk’ filmfestival UFK-UCC-persprijzen uitreiken.  Ik ben op dit vlak optimistisch.

* Ben jij daar zelf altijd bij aanwezig, of ziet die persjury er iedere keer anders uit?

Nee, ik ben daar zelf niet altijd bij aanwezig. Ik probeer de persjury’s telkens zo gevarieerd mogelijk samen te stellen . Ik geef aan ieder lid van onze vereniging, per filmfestival, telkens de kans via een open en democratische rondvraag, om te participeren in diverse jury’s. Pas op, alle potentiële leden doen dit puur voor onze vereniging en uit liefde voor de film want UFK-UCC-juryleden krijgen hiervoor geen enkele financiële vergoeding of tussenkomst op geen enkel vlak, dus ook hun verplaatsingskosten worden niet terugbetaald. Het principe is, wie eerst is, wordt afgevaardigd, maar er wordt telkens beslist rekening gehouden met de locatie van het festival gelinkt aan de woonplaats van het lid, de spreektaal, de persoonlijke interesse en dito motivatie. Omdat de meeste collega’s allemaal nog bijzonder druk professioneel bezig zijn, is het niet altijd makkelijk om leden af te vaardigen naar talrijke persjury’s en als het écht nodig is, dan spring ik daar wel vaak zelf in. Sommige filmfestivals zijn blijkbaar populairder bij de leden dan andere want er zijn leden die me verzoeken om hun zitje in bepaalde persjury’s  al – soms wel één à twee jaar op voorhand –  te reserveren.

* Er zijn twee persbonden in België? Wat is het verschil? 

Het verschil is dat UFK-UCC (wij dus) bestaan sinds 1954 en de andere bond (UPCB-UBFP) (her)-bestaat sinds 2006 en dat wij tweetalig zijn zowel op het vlak van ons  leden als van voertaal en dat de andere bond inderdaad meer (om niet te zeggen bijna volledig) en enkel Franstalig is. Een gelijkenis is dat beide bonden ieder jaar een Grote Prijs kiezen. De andere bond kiest jaarlijks ook nog een Humanus-prijs en de UFK-UCC kent jaarlijks ook een André Cavens-prijs toe aan de voor ons Beste Belgische (en dat kan zowel een Vlaamse als een Franstalige film zijn). Deze prijs bestaat sinds 1976.

* Werken jullie soms samen in bepaalde jury’s?

Jawel, op een groot aantal Filmfestivals zetelen we samen (afgevaardigden van elke bond) in de persjury’s en reiken we onder onze beide afkortingen telkens een gezamenlijk prijs uit voor de Beste Film en daar is altijd een soort diploma aan verbonden met onze beide afkortingen op, de titel van de film en de regisseurs en ook het filmfestivals en deze wordt door leden van beide jury’s ondertekend en overhandigd aan de winnaar. Deze samenwerking verloopt al jaren heel vlot. Daarnaast heeft de UFK-UCC ook enkele filmfestivals waar ze niet samen met de andere bond in de persjury zetelen: het beste voorbeeld daarvan is FFO. De andere bond heeft zo ook zijn eigen organisaties op dit vlak, zonder ons.

Bijkomend detail: volgend jaar bestaat de UFK-UCC 65-jaar en zullen er (wellicht toch – hopelijk dus -, we zijn volop bezig en aan het onderhandelen met bioscoopuitbaters  en festivalorganisatoren om dit op punt te zetten) een aantal feestelijkheden doorgaan om dit jubileum in de verf te zetten (we denken onder meer aan een totaalprogramma van vertoningen van een aantal films die ooit de UFK-UCC-Grote Prijs hebben gewonnen en die dan zullen worden ingeleid door onze leden).

* Trekt de filmpersbond zelf geldbedragen voor die prijzen, of zijn die prijzen louter symbolisch?

De twee, dat hangt af van festival tot festival  en of de kassa van onze vereniging  al dan niet voldoende is gespijsd. Meestal wordt de aard van de prijs op voorhand afgesproken met de festivalorganisatoren.

* Ook op het Festival van Oostende hebben jullie onlangs prijzen uitgereikt.

Absoluut. De UFK-UCC-persjury reikte op het FFO dit jaar twee prijzen uit gespreid over de twee competities (LOOK! en Taste Of Europe). We moesten  in totaliteit 16 films bekijken. De filmkwaliteit was dit jaar opvallend sterk waardoor het wel moeilijk beslissen was welke films er met de persprijzen aan de haal zouden gaan. Doch de pers-jury-leden zijn enerzijds onderling goed op elkaar ingespeeld en anderzijds hebben ik een systeem uitgewerkt waardoor aan de hand van sterquoteringen per film en per jurylid, de beste films ‘winnen’. Daarenboven hangt op het FF Oostende een heerlijke sfeer, krijgen we als jury heel veel steun, opvang en mogelijkheden van de organisatoren zodat het er voor de UFK-UCC-jury telkens leuk jureren is.

* Welk Belgisch festival dat nog niet zo bekend is bij de massa raad jij de filmliefhebber aan?

Nog niet zo bekend bij de massa dan moet ik uiteraard FF Gent, FF Oostende en het  BIFFF (festival Fantastische Film ) in Brussel ter zijde laten en dan kom ik beslist uit bij ANIMA, hét festival  voor de liefhebbers van animatiefilm in Brussel en het  FIFF, het filmfestival van Namen. Twee toffe, gezellige, professionele en goed  georganiseerde filmfestivals waar filmliefhebbers absoluut hun honger afdoende kunnen stillen. En ook het ‘Japan Square – Filmfestival’ dat jaarlijks half maart in Studio-Skoop Gent plaatsvindt. Het festival is bijzonder sfeervol, het biedt de mogelijkheid om talrijke minder bekende Japanse culturele gewoonten (inclusief drank en eten) en boeiende activiteiten te ontdekken en presenteert ook jaarlijks een pakket aan bijzonder interessante films bijna allemaal in avant-première voor België.

Check Also

Eurydice Gysel over ‘Skunk’!

Eurydice Gysel is de stille kracht achter ‘Skunk’, de nieuwste film van Koen Mortier. We …