Marc Punt zet recht wat krom was

‘Frits en Freddy’ op derde plaats in de top-10 van meest bekeken Vlaamse films sinds 2000 *

 

Woensdag 12 december 2012

VLAAMSE FILMS EN BEZOEKERSAANTALLEN

 

Gisteren stuurde distributeur Kinepolis Film Distribution (KFD) een triomfantelijk persbericht uit waarin gemeld werd dat ‘ The Broken Circle Breakdown was toegetreden tot de Top-10 van best bekeken Vlaamse films ooit’.

Wat verder in het bericht wordt al genuanceerd dat de film met 317.351 bezoekers de Top-10 had bereikt van best bekeken Vlaamse films die uitkwamen sinds het jaar 2000, maar soit.

Wij liepen er niet in en wij beklemtoonden wel duidelijk dat het ging om de films die pas vanaf 2000 uitkwamen.  En ter relativering voegden we eraan toe dat de film in de lijst van ‘De Meest Bekeken Vlaamse Films sinds 1934’ nog lang niet in de top-10 voorkwam.  Men kan inderdaad lijstjes blijven maken.

Maar het werkt wel.  Veel kranten maken geen bedenkingen en vandaag pakten verschillende dagbladen met de titel uit dat ‘The Broken Circle Breakdown’ inderdaad in ‘de Top-10 van de best bekeken Vlaamse films ooit’ stond.

 

Maar dat is niet het enige probleem met zo’n lijstje.  Marc Punt, producent en scenarist van ‘Frits en Freddy’ en ook regisseur, producent en scenarist van het vervolg, ‘Frits en Franky’, trekt de juistheid van de cijfers die KFD in het bericht (dat u hier nog kunt bekijken) verspreidde in twijfel. Want volgens Punt maakt filmdistributeur Kinepolis Film Distribution bij het berekenen van de cijfers bij de films die het distributiehuis zelf uitbracht heel bewust geen onderscheid tussen betalende en niet betalende toeschouwers, terwijl er voor de door andere distributeurs uitgebrachte Vlaamse films een gokje wordt gedaan.

Zo staat de film ‘Frits en Freddy’ in de lijst die gisteren door KFD werd verspreid en door alle media klakkeloos werd overgenomen (ook wij pleiten schuldig), vermeld met 440.009. toeschouwers.  Fout, zo zegt Punt.  Want volgens hem lokte zijn film 475.220 toeschouwers en niet 440.009 naar de bioscoop, waarmee de film dus eigenlijk op de derde plaats thuishoort en niet op de zesde. Het gaat hier daarenboven om 475.220 betalende toeschouwers.  Hij spreekt dus nog niet eens over de vrienden en kennissen van bioscoopuitbaters overal te lande die gratis binnen mochten, zonder dat Punt er weet van had.

Punt beklemtoont dat er voor ‘Frits & Freddy’ geen media-acties gedaan waarin tienduizenden gratis toegangskaarten werden weggegeven bij een dag- of weekblad. Een duidelijke verwijzing naar de acties van Humo, dat destijds bij iedere Humo een gratis ticket voor ‘De Helaasheid der Dingen’ weggaf, en De Standaard, dat in ieder exemplaar van het Standaard Weekblad recent nog een kaart stopte voor een gratis bezoekje aan de vertoning van ‘The Broken Circle Breakdown’.

Verder hamert Punt er ook nog eens op dat ‘Frits en Freddy’ de enige niet door het Vlaams Audiovisueel Fonds ondersteunde film is in die Top-10, die er dus volgens hem als volgt zou moeten uitzien:

 

1. ‘Loft’ (2008) van Erik Van Looy (1.194.434)
2. ‘De Zaak Alzheimer’ (2003) van Erik Van Looy (755.559)

3. ‘Frits en Freddy’ (2010) van Guy Goossens (475.220)


4. ‘Rundskop’ (2011) van Michaël R. Roskam (468.335)
5. ‘De Helaasheid der Dingen’ (2009) van Felix van Groeningen (454.435)
6. ‘Zot van A.’ (2010) van Jan Verheyen (447.026)
7. ‘Dossier K.’ (2009) van Jan Verheyen (414.826)
8. ‘Team Spirit 2’ (2003) van Jan Verheyen (354.920)
9. ‘Team Spirit 1’ (2000) van Jan Verheyen (337.033)
10. ‘The Broken Circle Breakdown’ (2012) van Felix van Groeningen (317.351)

 

 

‘Muggenzifterij ? Misschien, maar de waarheid heeft ook haar rechten,’ zo besluit Marc Punt.  En hij voegt er nog aan toe : ‘Uiteraard hopen we dat er wellicht nog heel veel mensen naar ‘The Broken Circle Breakdown’ gaan kijken.’  Maar wellicht hoopt hij dat er nog veel meer gaan kijken naar ‘Frits & Franky’, de sequel van ‘Frits & Freddy’, met Peter Van den Begin en Sven De Ridder, die uitkomt op 6 februari 2013.

 

* mits rechtzetting door andere distributeur of producent

 

Check Also

Jasper Nijsmans benoemd tot Hoofd Promotie Vlaams Audiovisueel Fonds!

Het bestuur van het Vlaams Audiovisueel Fonds heeft de aanstelling goedgekeurd van de nieuwe leidinggevende …