Matthias Schoenaerts en de broers Dardenne kunnen nu al maar beter een kamer reserveren in Cannes.

Op de gezaghebbende Amerikaanse site IndieWire staat een lange lijst van mogelijke films die op het Festival van Cannes kunnen verwacht worden.  Daarin staan tot hiertoe geen Vlaamse films. Er zijn er wel een paar waarop we een beetje hopen.  Het zou mooi zijn, mocht Pieter Van Hees er zijn ‘Wasteland’ kunnen voorstellen. Met Jérémie Renier beschikt hij over een stevige troef. Renier is één van de fetisjacteurs van Cannes-lievelingen Luc en Jean-Pierre Dardenne. En ook ‘Welp’ van Jonas Govaerts en ‘Lucifer’ van Gust Van den Berghe zouden er niet misstaan.  Wie weet, zelfs ‘Booster’ van Daniël Lambo.  Maar daarover dus nog geen nieuws.  In de vooruitblik komen andere Belgen ter sprake die op ’s werelds grootste filmfeest hopelijk in de kijker zullen komen te staan. Matthias Schoenaerts en de gebroeders Dardenne kunnen nu al maar beter een kamer reserveren aan de Côte d’Azur.  

 

foto Marion Cotillard @christine plenus

Eerst en vooral zijn er de broers Luc en Jean-Pierre Dardenne, wiens ‘Deux Jours, Une Nuit’ nu al als een zekerheid kan worden beschouwd.  Zeker nu Frankrijks meest geliefde actrice, Marion Cotillard, de hoofdrol speelt. Zij was twee jaar geleden nog in Cannes met ‘De Rouille et d’Os’, waarin ze schitterde aan de zijde van Matthias Schoenaerts. En vorig jaar was ze er met ‘Blood Ties’ van haar echtgenoot Guillaume Canet.  Een film waarin onder meer Matthias Schoenaerts te zien was.

 

Geen wonder dat de naam van Matthias Schoenaerts ook verschillende keren voorkomt op de lijstjes van mogelijke kanshebbers voor een selectie voor het Filmfestival van Cannes.  IndieWire noemt drie films met Schoenaerts die wel eens in Cannes te zien zouden kunnen zijn :

 

‘Far from the Madding Crowd’ van Thomas Vinterberg met Matthias Schoenaerts en Carey Mulligan zou best kunnen.  Vinterberg won al de Prijs van de Jury met ‘Festen’ in 1998 en kwam terug met ‘Jagten’, dat goed was voor de Oecumenische Prijs en de Prijs voor de Beste Acteur voor Mads Mikkelsen.  En met Schoenaerts die in Frankrijk na ‘De Rouille et d’Os’ en zijn campagne voor Louis Vuitton een echte grote naam is, zou een selectie voor de competitie ons niet verrassen.

 

‘Suite Francaise’ is een film van Saul Dibb (‘The Duchess’) en een bewerking van een roman van Irene Nemirovsky over een jonge vrouw die in Nazi-bezet Frankrijk een romance beleeft met een Duitse officier.  Schoenaerts is dus de Duitser.  Terwijl Michelle Williams de jonge Française is.  Haar moeder wordt vertolkt door Kristin Scott Thomas en ook Sam Riley, Ruth Wilson (‘Anna Karenina’), Margot Robbie (‘The Wolf of Wall Street’), Alexandra Maria Lara (‘Youth Without Youth’) en de Franse acteur Lambert Wilson zijn in de film te zien.  De muziek is van Alexandre Desplat.

Matthias Schoenaerts en Michelle Williams in ’Suite Française’

 

‘The Drop’ is de film van Michael Roskam die aanvankelijk ‘Animal Rescue’ heette en recent herdoopt werd.  De aanwezigheid van Matthias Schoenaerts die natuurlijk schitterde in ‘Rundskop’, is slechts één van de vele argumenten die ervoor pleiten om deze film te selecteren voor Cannes. Het scenario is van Dennis Lehane (‘Shutter Island’ en ‘Mystic River’) , James Gandolfini (‘The Sopranos’) zet zijn allerlaatste rol neer in de film en de hoofdrol wordt vertolkt door Tom Hardy (‘Inception’, ‘The Dark Knight Rises’).  En met Noomi Rapace (‘The Girl With the Dragon Tattoo’) kan je natuurlijk ook een rode loper opkomen.

 

Ook mogelijkheden :

 

‘La Rançon de la Gloire’ van Xavier Beauvois met Benoît Poelvoorde, Roschdy Zem en Peter Coyote.  De maker van ‘Des Hommes et des Dieux’, die in 2010 met de Grand Prix du Jury aan de haal ging, pakt nu uit met een donkere komedie die zich situeert in het Zwitserland  van 1977, waar twee boeven het snode plan smeden om de lijkkist van Charlie Chaplin te stelen en er losgeld voor te vragen.

 

‘How to Catch a Monster’ van Ryan Gosling, heeft ook een Belgische inbreng.  Het camerawerk is van onze landgenoot Benoit Debie, die na ‘Spring Breakers’ ook ‘Everything Will Be Fine’ draaide van Wim Wenders, met Rachel McAdams, James Franco en Charlotte Gainsbourg.  En wie weet is ook ‘Colt 45’, een andere film die hij draaide, voor onze landgenoot Fabrice Du Welz (‘Vinyan’ en ‘Calvaire’), een mogelijkheid.

 

U ziet het, er is hoop voor de Belgen. En wellicht zijn er dan nog tal van titels die we vergeten.  Dus misschien toch al maar boeken voor Cannes.  En neem die vlaggen mee.

Check Also

Jasper Nijsmans benoemd tot Hoofd Promotie Vlaams Audiovisueel Fonds!

Het bestuur van het Vlaams Audiovisueel Fonds heeft de aanstelling goedgekeurd van de nieuwe leidinggevende …