Matthias Schoenaerts getipt voor de Oscars, Tim Mielants en Patrice Toye voor Cannes!

Als we Rolling Stone Magazine mogen geloven, dan komt Matthias Schoenaerts in 2020 in aanmerking voor een Oscar. En volgens Screen International dingen de films van Tim Mielants en Patrice Toye dan weer mogelijk mee naar de Palme d’Or in Cannes volgend jaar. 

Sinds vrijdag is ‘The Mustang’ met Matthias Schoenaerts in de hoofdrol te zien in de VS. Laure de Clermont-Tonnere, een Française en verre achternicht van Louis XIV, co-schreef het scenario en tekende voor de regie. Het is meteen ook haar langspeelfilmdebuut. Ruben Impens, de vaste cameraman van Felix van Groeningen, nam de cinematografie voor zijn rekening. Na ‘Beautiful Boy‘ zijn tweede film op Amerikaans grondgebied. De opnames van ‘The Mustang‘ kenden een moeilijke start en moesten net voor aanvang een week worden uitgesteld, vanwege de brand in Matthias Schoenaerts’ appartement in zijn thuisstad Antwerpen. Toch bestempelt Rolling Stone Magazine de film als een sensationeel en gevoelig drama en beschrijft het spel van Schoenaerts als onvergetelijk en hartverscheurend. Of misschien net daarom? Misschien heeft Schoenaerts de emoties van het ene drama in het andere verwerkt? Voor deze prent kruipt hij in ieder geval  in de huid van ene Roman Coleman, een gewelddadige gevangene, die deelneemt aan een therapeutisch revalidatieprogramma. Dat programma is gebaseerd op het africhten van wilde paarden. Het meest gelezen tijdschrift over popcultuur in de VS is danig onder de indruk van Schoenaerts’ prestatie, dat ze hem tippen voor de Oscar-race van 2020.

Screen International tipt dan weer twee Vlaamse films als kansmakers voor Cannes. Enerzijds ‘Tench’ van Patrice

Patrice Toye (©Cinevox)

Toye, gebaseerd op het bekroonde boek ‘Muidhond’ van Inge Schilperoord, over de vriendschap tussen Jonathan, een zachtaardige jongeman die bij gebrek aan bewijsmateriaal wordt vrijgelaten uit de gevangenis, en zijn tienjarig buurmeisje. Zijn voornemen om een ander, beter mens te worden, stelt zij al snel op de proef. Daarmee is Patrice Toye niet aan haar proefstuk toe. Naast enkele tv- en kortfilms wordt dit haar vierde langspeelfilm. Ze debuteerde in 1998 met het veelbekroonde ‘Rosie’. Ze wist John Parish toen te strikken voor de soundtrack. We kennen hem vooral van PJ Harvey maar hij werkte ook samen met Eels, Tracy Chapman, Giant Sand en Sparklehorse. Sindsdien is hij haar vaste componist. Verder vertrouwde ze opnieuw op Richard Van Oosterhout voor het camerawerk, ook in het echte leven haar steun en toeverlaat. Wanneer we Patrice Toye haar laatste creatie in de zalen mogen verwachten, is nog onbekend.

En anderzijds tipt Screen International ‘De Patrick’ van Tim Mielants. Daarin herkennen we mits enige inspanning

Kevin Janssens en Hannah Hoekstra in ‘de Patrick’ – © Charlie De Keersmaecker/Savage Film

Kevin Janssens als de klusjesman van een nudistencamping, want voor deze rol kwam hij maar liefst zeventien kilo bij. Tim Mielants regisseerde reeds series als ‘Peaky Blinders’, ‘Legion’ en ‘The Terror’ en toch wordt dit zijn langspeelfilmdebuut. Meer dan dertig jaar liep hij rond met het idee voor ‘De Patrick’. Hij zag zijn project op de lang baan geschoven worden door onder meer voorstellen vanuit het buitenland die hij onmogelijk kon weigeren. Toen hield het productiehuis waar hij al die tijd mee in zee was gegaan plots op te bestaan. Zo kwam hij uiteindelijk bij Savage Film en producent Bart Van Langendonck terecht. Intussen is de film ingeblikt en bijna klaar. Wanneer we hem echter in de zalen kunnen verwachten, is ook nog steeds onbekend.

 

Check Also

Ontdek de trailer van ‘Il Pleut Dans La Maison’!

‘Il Pleut Dans La Maison’ is de alom gelauwerde debuutfilm van de Belgische cineaste Paloma …