Michael Van Ostade : Niemand maakt films zoals hij en niemand kijkt naar film zoals hij

We gaan ons hier op de redactie van Cinevox, waar we met de volle bemanning van welgeteld één man zitten, nog lang schuldig voelen over het feit dat we Michael Van Ostade niet een beetje steun gaven toen hij zijn ‘Songs from the Outside’  lanceerde op het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven.  Gelukkig stond de jonge filmbuff annex beeldtovenaar er niet alleen voor en kon hij ook rekenen op de steun van zijn muzikale broer Andrew.  Maar ze maakten het zichzelf niet makkelijk door een film te maken die niet alleen ongewoon is van toon, maar ook van lengte.  Hij viel nogal lang uit.  Niet in de breedte, maar in de lengte dus.  En daarom zagen Michael en Andrew hun film in Leuven niet geselecteerd voor de competitie, maar werd de film buiten competitie vertoond.  En daarom ook zal ‘Songs from the Outside’ het wellicht niet altijd even makkelijk hebben om her en der geselecteerd te worden.  Maar wij gaan er zeker nog één en ander over brengen.  Ook al omdat Michael zelve niet twijfelde toen wij hem vroegen om onze nieuwjaarsvraagjes te beantwoorden.

 

1) Er zijn in 2013 vrij veel Vlaamse films uitgekomen.  Welke vond u persoonlijk de beste? 

 

Dat we een soort rennaissance van de Vlaamse film meemaken is intussen wel duidelijk, maar met kwantiteit komen we er niet alleen. Daarom prijs ik films als ‘Behind the Redwood Curtain’ en ‘Borgman’ de lucht in, voor hun gedurfde, andere aanpak. Hoewel ‘Borgman’ niet volledig een Vlaamse productie is, was ik enorm hard onder de indruk. Met momenten haatte ik de film, andere momenten nam hij me mee naar plekken waar ik nog nooit was geweest en vooral, waar anderen niet durven gaan! Het is lang geleden dat ik zo met genot heb kunnen discussiëren met peers over een half-Vlaamse productie. ‘Behind the Redwood Curtain’ heb ik ook maar in zeer toevallige omstandigheden gezien, toen mijn geluidsman me vertelde dat er een screening was in Antwerpen. Ik was van seconde 1 mee. De mooie opening en tussensequenties van Emma De Swaef, de bijna anderwereldlijke rust dat die bossen uitstralen en vooral de zeer genuanceerde en gebalanceerde onderwerpen die worden aangehaald katapulteren deze film naar mijn eindejaarslijstje. ‘Kid’ van Fien Troch, zou dit lijstje ook mogen versieren, gezien de film pas in januari bij ons in de bioscoop zat.

 

2) Wie is voor u de Vlaamse filmfiguur van het jaar ?

 

Ik denk dat Tom Van Avermaet, ook al was 2013 bijna even succesvol, genoeg prijzen heeft gepakt om een brug naar Hollywood te bouwen. Hou je voor ons ook nog wat over Tom?

 

3) Waar hoopt u in 2014 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

 

 

Het komende jaar wordt een druk jaar. We gaan op festivaltour met onze laatste film ‘Songs from the Outside’. Ook begin ik aan de voorbereidingen van mijn wildcard project. Als kers op de taart ga ik samen met mijn broer; Andrew Van Ostade, een fictiereeks ontwikkelen. Het wordt iets dat je niet snel op onze beeldbuis zou verwachten. ‘Ghostbusters’ meets ‘Het gezin van Pamel’. Wat? Yep…

 

4) Welke zijn de Belgische en eventueel internationale films waar u naar uitkijkt?

 

Op Belgisch vlak ben ik altijd nieuwsgierig naar de producties waarover je in de wandelgangen wel eens iets hoort vallen. Ik denk dat Welp erg hoog op het lijstje staat, maar dat is ook omwille van de nieuwsgierigheid naar die combo horror/avontuur. Ook ben ik nieuwsgierig naar de langspelers die gedraaid zijn met Wildcard geld, zoals bijvoorbeeld Emilie Verhamme haar langspeelproject. Op internationaal vlak zijn er nog teveel films die wegens distributie ons Belgenlandje pas volgend jaar bereiken zoals Gilliam zijn nieuwe ‘The Zero Theorem’, dat terug grijpt naar het geweldige ‘Brazil’. Ook ‘Her’ van Spike Jonze, ‘Nymphomaniac’ van Von Trier, ‘12 years a slave’ van McQueen, … stuk voor stuk films die we eigenlijk al moeten hebben gezien, maar helaas…. Films waarnaar ik dan weer wel uitkijk die een ‘normale’ release kennen zijn ‘Inherent Vice’ van de beste, levende regisseur die nu rondloopt P.T Anderson. Ik hou mijn hart ook vast voor Aranofsky’s nieuwe ‘Noah’, want de trailer zag er alvast wansmakelijk slecht uit, but never judge a movie by its trailer.

 

5) Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?

 

 

Er zijn twee kerels die je alvast in’t oog moet houden, Wout Somers & Hans Van Boxem van Spacecat Three. Het zijn twee compleet geschifte figuren die de zotste practical effects waarmaken. In een tijd van digitale beeldmanipulatie ben ik blij dat er een team als hen bestaat. Je stelt hen de meest geschifte vraag; Ik wil monsters met speakers als lichaam en bedrading als ledematen ; en enkele dagen later komen die beesten voor je ogen tot leven. Het is een uitstervende stiel, maar hopelijk gaan practical effects, zeker in de Vlaamse film, ook een renaissance meemaken. Ook ben ik als beginnende filmmaker natuurlijk actief binnen het kortfilm circuit en helaas zie je dan heel vaak dezelfde grijze pap herkauwt op duizend verschillende manieren. Dan is het altijd zo aangenaam om weer zo’n kortfilm te mogen meepikken die compleet tegen die stroming van de grijze pap ingaat en dat is ‘De Honger’, van Benoit De Clerck. Van zijn vorige film was ik ook al helemaal weg, dus laat die jongen is dringend een langspeler draaien!

 

6) Wie breekt er nationaal en internationaal door?

 

De mannen van het productiehuis Geronimo, Jasper Moeyaert en Emanuel Vanderjeugd, gaan zeer zekers internationaal doorbreken dit jaar. Eerder mochten ze al een Internationale Emmy-nominatie in de wacht slepen, maar in de fictie gaan ze ook ver geraken. Het zijn echte go-getters met een no bullshit mentaliteit. Mark my words, die gasten gaan ver geraken.

 

Zie ook :

De teaser van ‘Songs from the Outside’

Michael Van Ostade over 2013

 

TERUG NAAR DE LIJST

Bekijk ook

Jonas Hollevoet over Arme jongen zo ver van huis!

Arme jongen zo ver van huis maakte onlangs nog deel uit van de Competitie voor …