Michel Bisceglia en zijn overpeinzingen bij de overgang (2016 – 2017)

De componist van de muziek van ‘Marina’ had al een heel leven als muzikant achter de rug, onder meer met zijn eigen jazztrio, het Michel Bisceglia Trio, voor hij zijn weg vond in  de filmwereld, waar hij niet alleen muziekscores verzorgt, maar ook als dirigent en arrangeur aan de slag is.  En ook het buitenland begint hem nu te ontdekken als filmcomponist.  Blij dat iemand met zoveel noten op zijn balken ook nog de tijd kan maken om onze nieuwjaarsvragen te beantwoorden.

 

1) Was 2016 een goed filmjaar voor u en voor de Belgische film en waarom of waarom niet? (hoogtepunten, laagtepunten…)

Ik denk wel dat het een goed jaar was voor de Belgische film met enkele uitschieters zoals ‘D’Ardennen’, ‘Belgica’, ‘Achter de Wolken’, ‘King of the Belgians’, ‘Home’… Maar ook de knappe kort film van Aza Declercq ‘La Muerte De Cupido’. Jammer is wel dat ‘D’Ardennen’ niet verder in de race is voor een oscar. We hebben in België echt wel nood aan een stevige doorbraak. Dit zou een boost kunnen geven aan de Belgische filmindustrie op internationaal vlak.

Voor mij was 2016 wel een druk film jaar. Zo was het super fijn samenwerken met Bülent Öztürk voor zijn nieuwste film ‘Blue Silence’. We hadden nooit eerder samen gewerkt maar al snel voelden we mekaar heel goed aan. Ik had ook redelijk wat muziek geschreven vooraleer ik de eerste beelden kon zien. Interessante ervaring! In dezelfde periode was ik ook aan het werken voor ‘Light Thereafter’, de nieuwste internationale film van Konstantin Bojanov, regisseur uit Bulgarije. Een mooi verhaal en een sterke cast met o.a. Barry Keoghan (binnenkort ook te zien in ‘Dunkirk’ van Christopher Nolan). Tussendoor heb ik nog voor de kortfilm ‘Hampi’ van Pim Algoed afgewerkt.

2) Wat zijn uw filmplannen voor 2017?

Kijk ernaar uit om ‘Sprakeloos’ te zien van Hilde Van Mieghem, de trailer ziet er al veel belovend uit! En zeker de nieuwste van Nabil Ben Yadir ‘Dode Hoek’, met Peter Van den Begin.

Zelf ben ik net begonnen met de composities voor de film ‘The Whale’, de regie is in handen van Italiaans-Amerikaanse regisseur Andrea Pallaoro met Charlotte Rampling in de hoofdrol. Verder werk ik aan andere film als orchestrator en arrangeur in opdracht voor enkele andere componisten.

3) Wie waren voor u de figuren van het jaar op filmvlak (Vlaanderen, België…)? (dat kunnen acteurs, producers, regisseurs, scenaristen, D.O.P’s, gaffers of om het even wie zijn uit de filmwereld)

Robin Pront, Fien Troch, Veerle Baetens, Bart Van Langendonck, David Verdurme, Jeroen Perceval.

4) Wie worden voor u de figuren van volgend jaar? Wie moeten we in de gaten houden?

Bülent Öztürk, Michael Roskam, Nabil Ben Yadir

5) Welke vraag zou u zelf gesteld willen krijgen aan het eind van 2016 en/of het begin van 2017 en wat zou u er op antwoorden?

Wat vond je het beste TV moment van 2016? De getuigenis van Mohamed El Bachiri op 22 Dec in ‘De Afspraak’! Ik was écht onder de indruk en had een krop in mijn keel. Geen enkele politieker of Koning heb ik het volk ooit horen toespreken met zo’n kracht en inpact! Voor mij mogen ze alle Kerstboodschappen meteen schrappen en vervangen door een jaarlijks heruitzending van deze getuigenis op 25 december. Voor altijd!

6) Is er een vraag die je aan iemand uit de Vlaamse filmwereld gesteld zou willen zien? Zo ja, welke?

Nee, gelukkig nieuwjaar! 😉

 

Zie ook :

Anderen die onze nieuwjaarsvraagjes beantwoordden

 

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …