Home / Nieuws / Varia / Michel Sabbe en zijn Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

Michel Sabbe en zijn Overpeinzingen bij de Overgang van ’17 naar ’18

Bert Haemelinck van Caviar, die vanuit Los Angeles het Belgisch-Amerikaanse filmbedrijf leidt, heeft intussen wel wat bijgeleerd over het filmmaken, daar in het zonnige Californië. En hij vindt dat Vlaanderen vooral in scenaristen moet gaan investeren.  Michel Sabbe  van de Scenaristengilde, zal je niet horen mopperen.  Ook al omdat hij daar geen tijd voor heeft.  Nadat hij voor ‘Dode hoek’ al zijn beste Frans mocht aanspreken, bleeft hij dat doen voor ‘Ennemi Public’.  Maar onze vraagjes beantwoordde hij wel in het Nederlands.  

1. Waar hoop jij in 2018 op filmvlak mee bezig te kunnen zijn?

De romantische komedie staat reeds op papier, nu nog de centjes vinden om ze te draaien. Gelukkig hebben we daar een producer voor! Voor de rest staat er flink wat suspense en een vleugje horror op de agenda.  En ik blijf na ‘Dode Hoek’ en ‘Ennemi Public’ samenwerken met onze Franstalige collega’s. Er gebeuren flink wat interessante dingen over de taalgrens!

2. Welke zijn de Belgische films waar jij naar uitkijkt?

Patser’! De trailer doet je goesting krijgen. Promotie is vaak een pijnpunt bij Vlaamse films,  zowel in het commerciële als in het arthouse circuit. Niet zo bij Adil en Bilall (no last names required!) Zij weten dat je een film niet alleen moet maken maar hem ook moet verkopen. Alles klopt aan die campagne. Ik hoop dat het hen lukt shitloads volk naar de zalen te lokken. Dan kunnen we misschien ook ophouden met de weinig aantrekkelijke zelfgeseling – ‘Vlaamse film trekt geen volk meer’ – waaraan de sector zich momenteel (na inderdaad een paar mindere jaren) bezondigt.

3. Is er een Vlaamse filmmaker, acteur, actrice, D.O.P., setdesigner, of iemand anders uit de branche, die we speciaal in de gaten moeten houden?

Ik gok op ‘Muil’ een kortfilm van Jasper Vrancken, twee jaar geleden één van de winnaars van de pitch award op IKL en dit jaar eindelijk in productie. Het concept is zo wild en provocerend – nee, geen spoilers hier, gaat dat zien in 2018!

4. Wie breekt er nationaal en internationaal door?

De ‘smart money’ gokt op Matteo Simoni!

5. Pierre Drouot zal vermoedelijk nog lang niet stoppen met werken, maar zijn taak als directeur-intendant van het VAF zit erop. Wat heeft hij volgens jou als directeur-intendant betekend voor de Vlaamse film?

Hij en z’n team hebben van het VAF een onmisbare partner gemaakt voor de Vlaamse film en tv-industrie. En hij vormde de brug tussen sector en beleid. Het feit dat het VAF Mediafonds in zijn laatste jaar als intendant financieel versterkt werd, kan overigens tellen als finaal eresaluut.

6. Heb jij tips voor de nieuwe directeur-intendant van het VAF?

Samen met de Scenaristengilde pleit ik voor meer aandacht voor en investeren in de ontwikkelingsfase van series en films. Kort samengevat: geef scenaristen de tijd, de middelen en vooral ook de begeleiding om aan hun scenarios te werken. Maar ik denk niet dat ik Erwin Provoost daar nog van moet overtuigen. Hij ligt mee aan de basis van de huidige Vlaamse film en tv-sector en kent het belang van een sterk scenario/basisconcept voor een film/serie maar al te goed.

7. Wie mag van jou de nieuwe master worden van het Filmfestival van Oostende?

Waarom eens geen scenarist? Mag ook wel eens na al die jaren! We hebben er zelfs een paar in de aanbieding die postergewijs best fotogeniek zijn! (Zet bij dat laatste voor alle zekerheid maar (lacht))

 

Zie ook :

Michel Sabbe dacht er vorig jaar ook al het zijne van

Michel Sabbe dacht er twee jaar geleden ook al het zijne van

Michel Sabbe dacht er drie jaar geleden ook al het zijne van

Michel Sabbe dacht er vier jaar geleden ook al het zijne van

Bekijk ook

Bekijk hier de trailer van ‘TRIO’, de film van Matteo Simoni, Ruth Beeckmans en Bruno Vanden Broucke

Enkele weken kopten we al dat Ruth Beeckmans, Matteo Simoni en Bruno Vanden Broucke samen …