Na Berlijn komt ‘Hellhole’ ook bij ons in de zalen

Vanaf woensdag 30 maart is ‘Hellhole’ van Bas Devos te zien in enkele arthouse filmzalen in België. Terwijl hij het scenario schreef, gebeurden de aanslagen in Brussel en noemde president Trump diezelfde stad een ‘hellhole’. De aanslagen verwerkte Bas Devos in datzelfde scenario en de titel voor zijn tweede langspeelfilm kreeg hij zodoende op een presenteerblaadje aangeboden.

Zondag 17 maart kende de film, na de wereldpremière op het filmfestival van Berlijn, ook zijn Belgische avant-première in cinema Palace op de Anspachlaan te Brussel. Samen met cameraman Nicolas Karakatsanis (‘De Loft’, ‘Engel’, The Drop’, ‘Rundskop’) creëerde Bas Devos (‘Violet’) ook voor zijn tweede langspeelfilm een visuele trip doorheen Brussel. We volgen daarbij enkele mensen en zien hoe zij met hun emoties omgaan, de draad na de aanslagen weer trachten op te pikken. Huisarts Wannes ontmoet tijdens zijn huisbezoeken verschillende mensen. Een van zijn patiënten, de jonge Marokkaan Mehdi, herinnert hem aan zijn eigen zoon Joris, een F16-piloot op missie in het Midden-Oosten. De Italiaanse Alba, tolk bij het Europese Parlement, zoekt een uitweg voor haar eenzaamheid en lusteloosheid in drugs en one-night stands.

Tomas Leyers, een van de producenten, was ook aanwezig op de avant-première .

Voor een volle zaal heette Annabelle Van Nieuwenhuyse (‘Ketnet’, ‘Couleur Café’) het Brusselse publiek perfect tweetalig van harte welkom.

Enkele dagen eerder, tijdens de nacht van 14 op 15 maart, blikte Bas Devos zijn derde langspeelfilm, ‘Night Palace’,  in. Vijftien nachten filmde hij met zijn filmploeg wederom in Brussel. Daarover later meer in een ander artikel. We troffen hem rond middernacht, terwijl hij aangaf waar de volgende camerabeweging stilaan voorbereid kon worden. Toch had hij de tijd voor een kort gesprek en om over zijn film ‘Hellhole’ te praten, die toen drie dagen later in avant-première zou gaan. Op de set ging Bas Devos op zo’n serene en bescheiden manier te werk, dat we polsten naar zijn buikgevoel bij het idee dat zijn andere film, ‘Hellhole’, die ondertussen alweer in 2017 werd gedraaid, binnen enkele dagen op het grote publiek ging worden losgelaten.

Wanneer Bas Devos over film praat, druipt de passie er vanaf. Met ‘Hellhole’ wilde hij een paar vraagstukken op tafel leggen en de mensen uitnodigen om er rond te gaan zitten. ‘Omdat films niet altijd eenrichtingsverkeer moeten zijn,’ voegt hij daaraan toe, ‘de regisseur die iets aan zijn publiek te vertellen heeft. ‘Hellhole’ is gemaakt vanuit verwarrring en twijfel, en dat vind ik zijn kracht. Maar ik kan begrijpen dat hij voor sommige mensen net daarom moeilijk is.’

Check Also

Film Fest Gent opent 46ste editie met ‘Les Misérables’!

Dinsdag 8 oktober 2019 opent de 46e editie van Film Fest Gent met de vertoning …