NAF, het Nieuwe Antwerpse Filmmakersfestival start vrijdag met Bülent Öztürk

Antwerpen heeft heel wat talent in huis, ook op cinematografisch vlak. Tijdens het driedaagse filmfestival ‘Nieuwe Antwerpse Filmmakers’ ontdekt u tientallen films en documentaires, gemaakt of gekozen door een nieuwe lichting filmmakers. Net zoals Antwerpen vandaag, is diversiteit hun grootste, bindende factor.

Cinema Zuid presenteert een nieuwe generatie filmmakers die klaar staat om de wereld te veroveren. Laat u verrassen door hun hoogstpersoonlijke filmselectie, hun beste werk en boeiende gesprekken. Filmhuis Klappei presenteert een mooie selectie films en documentaires, gemaakt door Antwerpenaars of over Antwerpenaars met vreemde roots. Vrijdag start het filmfeest met Bülent Öztürk.

De eerste filmmaker die in het weekend aan bod komt is Bülent Öztürk.  U kunt tijdens het NAF op vrijdag enkele van zijn films bekijken en ’s avonds toont hij een film die voor hem een heel speciale betekenis heeft.  Voorafgegaan door een gesprek.

°1975, Baglarbasi, Turkije en in Antwerpen sinds 1995, afgestudeerd als regisseur aan RITS in 2011.

Bülent Öztürk maakte tijdens zijn studie enkele kortfilms waaronder ‘Tien Voor Negen’, ‘Uitgesteld Afscheid’, ‘Dageraad’ en de docufilm ‘Zaman Zaman, Talking Stones of Bakacik’. Daarna draaide hij de documentaire ‘Beklemek/Waiting’ en meest recent de kortfilm ‘Houses With Small Windows’ (beste Europese kortfilm filmfestival van Venetië).

De mensen van het Filmfestival stelden hem zelf drie vragen, zodat mensen die geen idee hebben wie Bülent Özturk is, hem een beetje kunnen situeren.

VRAAG & ANTWOORD

Zijn er films of filmmakers die een inspiratiebron zijn voor jou?

Het is moeilijk om slechts enkele namen te noemen. Ik word op verschillende manieren ge- inspireerd door uiteenlopende films en filmmakers. Om toch enkele meesters te noemen:

Rainer Werner Fassbinder ‘Ali: Fear Eats the Soul’ (1973), Yilmaz Güney ‘Hope’ (1970), Pier Paolo Pasolini ‘Salò, or the 120 days of Sodom’ (1975), Michael Haneke ‘The White Ribbon’ (2009), Ingmar Bergman ‘Shame’ (1968) en Carlos Reygadas ‘Silent Light’ (2007).

Welke Vlaamse regisseur(s) moeten we zeker volgen?

Vlaanderen kent veel talent. Ik denk bijvoorbeeld aan: Peter Brosens, Fien Troch, Felix Van Groeningen en Maaike Neuville.

Aan welk filmproject ben je dit jaar bezig?

Dit jaar werk ik aan mijn eerste langspeelfilm ‘Blue Silence’. De voorbereidingen voor deze film duren inmiddels drie jaar. Als we de productiesteun van VAF krijgen begin april, zal de film nog dit jaar in oktober gedraaid worden. (zie clip)

 

 

Vrijdag worden in Cinema Zuid eerst enkele van zijn films getoond, vanaf 17u30, daarna is er een pauze.  En later ’s avonds (om 20 uur)

 

vrijdag 9 mei 2014, vanaf 17u30 in Cinema Zuid : vertoning van de films van Bülent Öztürk

‘Zaman Zaman, Talking Stones of Bakacik’ (2009, 30 minuten) prijs voor 2de beste docu filmfestival van TRT in Istanbul

Een oude man keert jaren later terug naar zijn verwoeste, Koerdische dorp en haalt herinneringen op aan de tijd die hij daar met zijn familie doorbracht.

‘Beklemek/Waiting’ (2011, 51 minuten) beste film op de TRT Docu Awards in Istanbul

Een intieme blik op het leven van Siddik, Atilla en Eso. Zij proberen de gevolgen van de aardbeving in het oosten van Turkije (oktober 2011) het hoofd te bieden.

‘Houses With Small Windows’ (2013, 16 minuten) nominatie beste kortfilm European Film Awards, prijs voor beste Europese kortfilm filmfestival van Venetië met Mizgin Müjde Arslan

Het portret van een eremoord in Koerdisch Turkije en van oude tradities die blijven voorbestaan in een gesloten gemeenschap.

 

20.15 uur Openingsfilm: De keuze van Bülent Öztürk

€ 5 | € 3 (kortingstarief)

‘The Herd’ van Yilmaz Güney en Zeki Ökten

(originele titel: ’Sürü’) (Turkije, 1979, 129 minuten)

Bekroond op verschillende internationale filmfestivals zoals de Berlinale, won een prijs in Antwerpen in 1979 en grote Prijs van de Belgische Filmkritiek in 1981.

Een boerenfamilie trekt naar Ankara om haar kudde schapen te verkopen. Hun treinreis loopt niet zoals gepland en de vrouw en zoon worden ernstig ziek.

 

Zie ook :

Bülent Öztürk over ’Houses with Small Windows’

Bülent Öztürk over 2014

Check Also

Luc Vrydaghs over ‘Thank God For The Gift’!

In zijn documentairefilm ‘Thank God For The Gift’ gunt Luc Vrydaghs ons via een geweldige …