Nicolas Daenens over ‘Take Good Care of My Baby’

Nicolas Daenens is zo’n figuur die je op tal van filmsets aantreft, in tal van hoedanigheden.  Recent nog op de set van ‘Cargo’, een film waarin hij een groot aandeel in de casting had.  Iedere kop die echt naar vis rook, die echt van de zee doordrongen was, daar zat hij voor iets tussen. Zijn roots liggen daar. En het is dan ook niet te verwonderen dat zijn nieuwste kortfilm al evenzeer van Oostende doordrongen is.  Zagen we in zijn vorige kortfilms, die zeer hip en jong aanvoelden, nog bekende namen als Sam Louwyck, Johan Heldenbergh, Titus De Voogdt en Rilke Eyckermans aan het werk, dit keer doet hij het met onbekend volk en zoekt hij de Ken Loach in zichzelf op.  Nicolas stuurde ons volgende antwoorden op onze vragen.

1)    Waarom heb je deze kortfilm gemaakt?  Wat wilde je vertellen?

We wilden een film maken met bewoners uit de Nieuwe Stad, een bijzondere wijk in Oostende. Het scenario heb ik samen met An De Gruyter geschreven en is gebaseerd op talrijke verhalen die we van de mensen gehoord hebben. Het  gaat in de eerste plaat over de liefde van een moeder voor haar kinderen, maar het schetst ook een beeld van de alledaagse, verborgen armoede en het belang van solidariteit hierbij.

 

2)    Wat is de synopsis/pitch van je film?

De film is een portret van een alleenstaande moeder met drie kinderen die werkloos is en kampt met schulden. Ondanks haar situatie helpt ze de mensen in de wijk en zorgt ze ervoor dat haar kinderen niets te kort komen.

3)  Waarom moeten mensen je film zien? 

Ik denk dat de film een realistisch beeld toont van de verdoken armoede die alom tegenwoordig is en het doet je als kijker even stilstaan bij het feit dat veel mensen dagelijks moeten vechten om het hoofd boven water te houden. Toch is het geen deprimerende film geworden, maar eerder een warme, hoopvolle film die toont hoe belangrijk solidariteit kan zijn.

 

4)    Hoe heb je cast en crew gevonden?

De mensen in de film zijn allemaal bewoners uit de wijk De Nieuwe Stad in Oostende.

 

5)    Hoe ben je erin geslaagd jouw film te financieren? 

De film is o.a. gemaakt met steun van de Vlaamse Overheid, het Streekfonds, de Provincie West-Vlaanderen, de stad Oostende en de Koning Boudewijnstichting. Caviar zorgde voor Tax Shelter steun en er is ook wat crowdfunding bij te pas gekomen.

 

6)    Waar heb je gedraaid?

Oostende

7)    Wat betekent voor jou de selectie voor het IKL en is er eerder een film van jou voor het festival geselecteerd?

Ik ben heel trots dat de film geselecteerd is, vooral omdat ik deze keer met non-professionele acteurs gewerkt heb en dat was een hele uitdaging.  Mijn eerder kortfilms ‘A Day in a Life’ en ‘27’ waren ook geselecteerd voor de competitie en dat was telkens een heel fijne ervaring.

 

8) Wat is voor jou het droomparcours voor je film?  Waar wil je hem nog vertoond zien?

Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen de kortfilm te zien zullen krijgen, zowel op filmfestivals als op sociaalartistieke evenementen, maar ook in scholen en ontmoetingscentra. Een uitzending op Canvas zou ook heel fijn zijn.

10) Is er een site of een facebookpagina gewijd aan je film en/of je werk?

http://www.kleinverhaal.be/takegoodcare

Zie ook : 

Check Also

Vlaamse documentaires bekroond op CPH:DOX!

Tijdens de prijsuitreiking van het internationale documentaire-festival CPH:DOX zijn twee Vlaamse films gelauwerd. ‘Grand Me’ …