Nicolas Provost met kortfilm en langspeelfilm op het Festival van Venetië

Nicolas Provost mocht vorig jaar met zijn korte film ‘Stardust’ al eens proeven van de sfeer op het gerenommeerde Festival van Venetië.  Blijkbaar viel zijn werk wel in de smaak bij het kunstzinnige Venetië en dit jaar programmeert het Festival 2 van zijn films, waaronder zijn langverwachte speelfilmdebuut The Invader’ (L’envahisseur’).

 

In ‘The Invader’ komt een Afrikaan in zijn zoektocht naar een betere plek in de wereld terecht in Brussel. Door zijn confrontatie met de harde maatschappij, wordt hij langzaam maar zeker een spiegel van onze ergste angsten, een monster dat we zelf creëerden.

 

In de film zien we o.a. Issaka Sawadogo en de Italiaanse actrice Stefania Rocca (The Talented Mr. Ripley, Love’s Labour’s Lost, Heaven, …). The Invader’ is een coproductie tussen Versus Production en Prime Time van Antonino Lombardo (producent van o.a. de films van Fien Troch).

 

Provost en Sawadogo werkten intussen al meerdere keren samen.  Ze leerden mekaar kennen toen ze beiden in Oslo woonden en beiden het gevoel hadden buiten de maatschappij te staan.  Sawadogo komt uit Burkina Fasso, maar door zijn aanwezigheid in ‘Exoticore’ van Provost, ontdekten andere Vlaamse regisseurs de heel getalenteerde acteur en kwam hij in onder meer terecht in ‘Si le Vent Soulève les Sables’ van Marion Hänsel en onlangs ook nog ‘Swooni’ van Kaat Beels (dat geselecteerd is voor het Festival van Toronto, klik hier voor meer info over ‘Swooni’)

 

In zijn nieuwste kortfilm, ‘Moving Stories’, die ook als onderdeel van het Orizzontiprogramma wordt vertoond, doet hij wat hij zo vaak heeft gedaan in zijn eerdere kortfilms : de filmgrammatica in vraag stellen.  De kortfilm duurt 20 minuten, heel wat langer dan veel van zijn installaties die vaak niet meer dan een paar minuten lang zijn.  Al moet er meteen aan toegevoegd worden dat ‘Exoticore’ dan weer 28 minuten lang was.  Maar veel van de films die Provost tot hiertoe draaide, waren intellectuele beschouwingen, studies, beelden die vaak als installatie op een scherm in een museum geprojecteerd werden.  ‘Moving Stories’ is in tegenstelling tot ‘The Invader’ ook zo’n installatie. Uitgangspunt van de film is de mysterieuze toekomst van twee jonge passagiers. Uitsluitend vertrekkende vanuit archiefbeelden ontwikkelt hij een spel met traditionele filmcodes. Volgens de regisseur is het de bedoeling om met een beperkt aantal verhaallijnen de filmische verbeelding van de toeschouwer te maximaliseren.

 

 

Zowel The Invader als Moving Stories nemen deel aan de competitie van het Orizzontiprogramma.

 

Het Filmfestival van Venetië is het oudste festival ter wereld en is samen met Berlijn en Cannes één van de drie grote Europese filmfestivals. Het Festival beschouwt het als zijn missie om aan alle aspecten en vormen van internationale cinema een platform te bieden. Binnen het filmfestival is het Orizzontiprogramma de plek waar nieuwe tendensen in wereldcinema aan bod komen, en films, ongeacht hun lengte of vorm, de definitie van cinema binnen het volledige gamma aan hedendaagse visuele uitingen, continu kunnen herdefiniëren. Venetië-baas Marco Müller en zijn team zijn voor deze laatste sectie vooral op zoek naar vernieuwend filmtalent.

 

Nicolas Provost is van origine van Ronse, waar hij in 1969 geboren werd, studeerde aan de Kunstakademie van Gent, maar vertoefde in de jaren na zijn studies een decennium lang in Noorwegen.  Provost is een filmmaker en beeldend kunstenaar, die het voorbije decennium vooral zijn weg vond in kunstgalerijen en van daar uit ook naar filmfestivals evolueerde.  Eerdere korte films van Provost zoals ‘Exoticore’ (ook met Issaka Sawadogo in de hoofdrol) en Long Live the New Flesh’ werden o.a. vertoond op de festivals van Berlijn, Rotterdam en Sundance, waar hij een paar keer in de prijzen viel.

Doordat zijn roots meer in de kunst dan in de film lagen, zag Provost  zichzelf lange tijd meer als kunstenaar dan als filmmaker.  Hij stelde het filmmedium in vraag met zijn werk.  Eigenlijk waren zijn films min of meer analyses van de filmgrammatica. Waardoor hij het medium op de duur haast beter begon te kennen dan degenen die er beroepsmatig mee bezig waren.  Het was dan ook niet echt een verrassing dat hij uiteindelijk zelf een langspeelfilm ging maken.

 

De Moving Stories installatie van Nicolas Provost is vanaf 3 augustus tem. 11 september te zien in de hal van het Centraal Station te Brussel. Dit als onderdeel van het ‘Moving Stories’ wandelparcours op de Kunstberg in Brussel. Het parcours presenteert zes hedendaagse verhalen via bewegend beeld. Naast Provost, die België vertegenwoordigt, toont het parcours werk van o.a. Rainer Gamsjäger (Oostenrijk), Mihai Grecu (Roemenië), Pawel Janicki (Polen), MASBEDO (Italië) en Candice Breitz (Zuid-Afrika). ‘Moving Stories’ is een initiatief van vzw Kunstberg en Contour Mechelen.

 

Check Also

Titus De Voogdt en Hans Buyse over ‘Zodiac’!

Recent staken Titus De Voogdt (‘King of the Belgians’, ‘The Barefoot Emperor’) en Hans Buyse …