Home / Nieuws / Varia / Noord-Amerika is wild van ‘Violet’

Noord-Amerika is wild van ‘Violet’

Terwijl regisseur Bas Devos in zijn eigen Brussel zijn volgende langspeler ‘Ascension’ aan het voorbereiden is, draait zijn eerste langspeler ‘Violet’ momenteel in tal van Amerikaanse en Canadese steden.  Drie jaar nadat de film op het Filmfestival van Berlijn de grote prijs won in de Generation 14 Plus competitie. Beter te wachten op de juiste gelegenheid en dan een kans te geven aan een kleine, tedere film die mensen van over de hele wereld kan aangrijpen.  En dat ze niet onbewogen blijven, blijkt ook uit enkele van de ronduit uitbundige perscommentaren die ons via virtuele wegen bereikten.

Destijds was het Amerikaanse filmvakblad The Hollywood Reporter al ten zeerste onder de indruk van het camerawerk van Nicolas Karakatsanis en de veelgelaagde vertolking van de jonge hoofdrolspeler Cesar De Sutter en was dat andere toonaangevende Amerikaanse filmvakblad Variety mogelijks nog uitbundiger.  ‘Intens gestileerd, hoogst origineel en een ronduit hypnotiserende ervaring’, zo zei men toen.  En datzelfde Variety voegde er toen aan toe de film arthousebezoekers over de hele wereld kon verbluffen. En dat blijkt dus wel degelijk zo te zijn.

Zoals ook blijkt uit de volle vijf sterren en een lyrische en zeer goed geschreven recensie van Greg Klymkiv van The Film Corner uit Toronto. Een quotering die is voorbehouden aan wat op TFC als ‘classic’ bestempeld staat. :”Violet is vertelkunst in beelden op de meest krachtige en suggestieve manier,” is maar één van de quotes uit die lange lofrede.

Ziehier de Noord-Amerikaanse trailer :

Ter vergelijking : KLIK HIER voor de Belgische trailer

Now Magazine is al even uitbundig en titelt ”Violet’ is een schitterende debuutfilm van een zelfverzekerde regisseur.’ De Toronto Star geeft 3 1/2 ster op 4 en spreekt van ‘een film vol subtiele kracht’. NPR heeft enige reserves bij de toon van de film, maar heeft vooral lof voor de hoe dankzij het werk van DOP Nicolas Karakatsanis de film bijna sensorisch kan beleefd worden.

Wylie Writes heeft dan alleen maar weer lof : “Bas Devos’ debuutfilm ‘Violet’ is een onvergetelijke film. Er is zoveel aan te bewonderen : de fotografie, het geduld en Cesar De Sutters uitstekende verinnerlijkte vertolking. Maar de grootste krachttoer komt van Devos zelf, met zijn gedurfde ambitie om de innerlijke conflicten met heel beperkte dialogen in beeld te brengen.”  Vast leuk om One Week Only Podcast helemaal te beluisteren, maar wij tekenden vooral dat ene woord op dat we op 36’20” hoorden uitspreken : ‘Unmissable’ ofte ‘Onmisbaar’. We denken er niet anders over. Bij Cinema-crazed hebben ze de film ook ten zeerste kunnen smaken.  Wat daar het meest bijblijft is de ‘fantastische vertolking van De Sutter die de kijker echt naar de strot grijpt.”

The Globe and Mail wijst zoals tal van recensenten op de gelijkenissen met het werk van Gus Van Sant, maar recensent Barry Hertz wijst erop dat Bas Devos helemaal niet slecht uit die vergelijking komt.  Alle films bouwen ergens wel voort op wat eerder kwam.  En zo zegt Hertz : ‘Hoewel de invloed van Van Sant heel zichtbaar is, staat ‘Violet’ als artistiek statement best op zichzelf. Bij momenten surrealistisch, dan weer rauw en sereen, zal het werk van Devos even lang blijven plakken als dat van Van Sant. Een feit dat des te indrukwekkender is, wetende dat het zijn eerste langspeler is. ‘Violet’ zal je laten denken aan het verleden, maar, voor Devos, lijkt de film ook de richting te wijzen naar een veelbelovende toekomst.”

Andrew Parker van ‘The Gate’ vindt het niet verwonderlijk dat deze film een grote prijs won op een A-festival als dat van Berlijn.  Hij heeft heel veel lof voor de fotografie van de film, maar het is vooral de pakkende toon waar hij uitvoerig over uitweidt en die hij omschrijft als ‘schokkend en toch empatisch.  Het is het leven zoals bekeken door een  geest die ons boven de hoofden hangt.’

De film heeft in eigen land helaas nog altijd geen release op dvd gekregen.

Zie ook :

Bekijk ook

Bekijk hier de trailer van ‘TRIO’, de film van Matteo Simoni, Ruth Beeckmans en Bruno Vanden Broucke

Enkele weken kopten we al dat Ruth Beeckmans, Matteo Simoni en Bruno Vanden Broucke samen …