Nu wordt het wel heel spannend voor ‘Rundskop’.

Ongelooflijk.  Waanzinnig.  Fantastisch.  Formidabel.  Er zijn geen andere woorden voor.  Wij zijn niet minder dan euforisch en we kunnen ons dan ook niet inbeelden hoe Michael R. Roskam en zijn producent Bart Van Langendonck zich moeten voelen.  Wij waren op de première van ‘Tot Altijd’ toen Christian De Schutter, de promoman van het VAF met een heel brede smile op zijn gezicht de Kinepolis van Antwerpen binnenkwam.  Dat hij net gutsende regen en gierende wind getrotseerd had, kon hem niet deren.  Het nieuws dat hij net vernomen had, maakte hem immuun voor het weer en de rest van de wereldse realiteit.  Hij ging meteen voor de camera postvatten, waarlangs  alle belangrijke gasten even de mensen die in de zalen zaten te wachten, en deelde er het nieuws mee : ‘Ik heb net vernomen dat ‘Rundskop’ op de shortlist staat voor de Oscar voor de Beste Buitenlandse Film’ en spontaan brak er bij de wachtenden in de verschillende zalen van de Antwerpse Kinepolis een applaus uit.

Je voelt het, het Belgische volk staat achter Roskam en Co.  Het is van Mexico ’86 geleden, toen de Rode Duivels de halve finale haalden op het WK, dat België nog als één man achter een Belgische ploeg stond.  Toen in 2000 ‘Iedereen Beroemd’ werd genomineerd, was in eigen land lang niet iedereen overtuigd van de superieure kwaliteiten van de film en was de euforie bijgevolg veel minder groot.  Alleen met ‘Daens’ in ’92 viel er nog een gelijkaardig enthousiasme te noteren.  Hoe dan ook, het moge duidelijk zijn, als ‘Rundskop’ volgende week een nominatie in de wacht sleept, dan wordt er vuurwerk afgeschoten in ons land.

DE VERLIEZERS

Niet alleen is ‘Rundskop’ bij de laatste 9, er zijn ook al een paar echte favorieten uit de race.  Zo maakte IndieWire onlangs nog een prognose met de tien films die volgens de befaamde internationale cinefiele site meest aanspraak konden maken op een nominatie.  Op 2 stond daar ‘Le Havre’ van Aki Kaurismäki, een film die in Cannes enorm veel succes oogstte. De hele filmwereld ging er eigenlijk van uit dat die film wel genomineerd zijn.  Niet dus. En ook die andere favoriet in Cannes, winnaar van de grote prijs van de jury, ‘Once Upon a Time in Anatalia’ van Nuri Bilge Ceylan, is er niet bij.  ‘Miss Bala’ uit Mexico stond eveneens hoog op het IndieWire-lijstje en is er evenmin bij. Het Franse ‘La Guerre est Declarée’ van Valérie Donzelli stond in het lijstje van IndieWire  op 9, maar hoorde voor veel internationale waarnemers ook bij de favorieten.  Ook ‘War of Flowers’ van de Chinees Zhang Yimou, met Christian Bale in de hoofdrol, is er niet meer bij.  Net zomin als ‘Et Maintenant, Ou on va?’, de Libanese film van Nadine Labaki. Terwijl velen dan weer de Egyptische film ‘El Shooq’ verwachtten, die door sommigen als ‘de beste Arabische film ooit’ werd bestempeld. En aan de fans van ‘The Turin Horse’ krijg je niet uitgelegd waarom deze Hongaarse inzending de shortlist niet haalde. Ook het Brazilaanse ‘Tropa de Elite 2’ (dat 8,2 op Imdb haalde) was een zeer te duchten tegenkandidaat geweest, maar speelt gelukkig voor Michael R. Roskam en de zijnen niet meer mee.

In ieder geval, ‘Rundskop’ is er wel bij.  Om de kansen van de Belgische vertegenwoordiger te kunnen inschatten, hebben we onder meer eens gekeken naar de quoteringen die de 9 resterende films op Imdb, de bekendste internationale filmsite, meekrijgen, waar ‘Rundskop’ met 7,6 helemaal niet slecht scoort.  Maar het wordt spannend. Kijk zelf maar.

DE TEGENSTANDERS

‘A Separation’ : de Iraanse film van Asghar Farhadi over een vrouw die van haar man wil scheiden omdat hij haar niet wil volgen naar het buitenland, is de grote favoriet.  Winnaar van een Golden Globe en de Gouden Beer in Berlijn, lijkt er weinig te zijn dat deze film van de Oscar voor de Beste Buitenlandse Film kan houden. 8,6 op Imdb

 

‘Warriors of the Rainbow : Seediq Bale’ : de verrassing uit Taiwan, die op geen enkel lijstje voorkwam.   Een 4 1/2 uren durende epische film over een stam van koppensnellers die in de jaren ’30 in opstand kwam tegen de Japanse bezetter. Gedraaid met een budget van 25 miljoen dollar. 7,9 op Imdb

‘Monsieur Lhazar’ : de Canadese inzending over een Algerijnse immigrant die een geliefde lerares moet vervangen die zelfmoord heeft gepleegd.  7,9 op Imdb

‘Pina’, de indrukwekkende 3D-documentaire van Wim Wenders over Pina Bausch, haalt op Imdb net als ‘Rundskop’ 7,6. Maar Wim Wenders is natuurlijk een internationaal bekende naam en heeft daardoor misschien wel een voetje voor op Roskam.

‘Footnote’ : de Israëlische inzending over de strijd tussen een vader en een zoon, twee professoren aan de universiteit, die ruzie maken over de interpretatie van de Talmud.  Klinkt droog maar de Amerikaanse regisseur van Israëlische afkomst, Joseph Cedar, won de prijs voor het Beste Scenario in Cannes en zijn film werd door de Amerikaanse ‘National Board of Review’ — de gilde van de Amerikaanse filmrecensenten – bij de beste vijf van het jaar gerekend.  Krijgt 7,5 op Imdb

‘In Darkness’ : de Poolse inzending van de internationaal vermaarde regisseuse Agnieszka Holland moet een soort Poolse ‘Schindler’s List’ zijn en gaat over een katholieke man die een dozijn Joden in leven houdt die zich in de riolen verschuilen.  7,2 op Imdb

‘Omar m’a Tuer’ van Roschdy Zem, ook al te zien in Cannes, een film over de Marokkaanse tuinman die verdacht wordt van moord en de Franse journalist die in zijn onschuld blijft geloven.  Evengoed een Franse film, maar de Marokkaanse inzending, en goed voor 6,7 op Imdb.

‘Superclasico’, de Deense inzending van Ole Christian Madsen, met onder meer Paprika Steen. 6,7 op Imdb

Zie meer hierover in een recent interview met Michael Roskam, na de bekendmaking van de shortlist met de negen films : interview Michael Roskam

Bekijk ook

Streamz Academy zoekt aanstormend schrijftalent!

Streamz daagt iedereen met een kriebelende pen uit om zich in te schrijven voor de …