Ook veel Belgische werk om naar uit te kijken op het Courtisane Filmfestival (28 maart – 1 april)

Van 28 maart tot en met 1 april 2018 vindt in Gent opnieuw het Courtisane filmfestival plaats, met als locaties Sphinx, KASK, Minard, Paddenhoek en (nieuw dit jaar!) Gouvernement. Het programma is opnieuw even divers als tegendraads, met films, performances en gesprekken die de grenzen van cinema uitdagen en overschrijden in een dialoog van recent en historisch werk. Heel veel eigenzinnig werk van ver de hele wereld, zoals een hommage aan Mani Kaul, een sleutelfiguur binnen de Indische New Cinema, speciale aandacht voor de Chinese documentairemaker Wang Bing en de Belgische première van Hong Sang-soo’s nieuwste film ‘Grass’. Maar er is uiteraard heel veel meer.  En ook de Belgische film komt ruimschoots aan bod. Een kort overzicht. 

Naast de Chinese documentairemaker Wang Bing, vorig jarig nog het onderwerp van een uitgebreide retrospectieve op Documenta, is ook de Brusselse cineaste Annik Leroy dit jaar Artist in Focus.  Leroy toont in haar films hoe een verleden van geweld en onderdrukking blijft nazinderen tot vandaag. In haar programma vinden we een zeldzame vertoning van het recent gerestaureerde ‘Wanda’ (1970), de enige film die actrice Barbara Loden schreef en regisseerde, en waarin ze de titelrol voor haar rekening nam.

Barbara Loden in haar eigen ‘Wanda’

‘Wanda’ vertelt het verhaal van een jonge vrouw die haar leven als huisvrouw achterlaat voor een zwervend bestaan. De film verwierf een cultstatus door zijn pioniersrol op vlak van vrouwenemancipatie : zowel regisseur als onderwerp waren indertijd ongebruikelijken raken nog steeds een gevoelige snaar.Wanda vormde en vormt een bron van inspiratie voor eigenzinnige artiesten als Marguerite Duras en Isabelle Huppert.een film die dankzij zijn pioniersrol op vlak van vrouwenemancipatie een cultstatus verworven heeft. Leroy maakt contemplatieve films getekend door een weigering om toe te geven aan het geweld dat onze dagelijkse levens doordringt. De donkere achterkant van de Europese geschiedenis is nooit ver weg, ook niet in haar nieuwste film, ‘Tremor’ (2017), voor het eerst te zien in België na de première tijdens het Kunstenfestivaldesarts.

Een beeld uit ‘Tremor’ van Annik Leroy

 

Verder staan er zoals elk jaar enkele Belgische filmmakers op het programma. Mieriën Coppens brengt met ‘Carry On’ (2017) het tergende wachten van Brusselse asielzoekers in beeld, en won daarmee de VAF filmlab wildcard.

‘Carry On’ van Mieriën Coppens

‘La Fleurière’ (2017), het langspeeldebuut van VAF wildcard-laureaat Ruben Desiere, focust eveneens op wachten: het gekende Hollywoodrecept van een bankoverval krijgt een verrassende draai (vanaf 3 april in de Belgische zalen). Ook Eva Van Tongeren en Isabel Tollenaere presenteren hun nieuwste films.

Tijdens masterclasses en workshops georganiseerd in samenwerking met de filmafdeling van het KASK, kunnen de vele makers die aanwezig zijn om hun films te presenteren ervaring uitwisselen met de filmmakers van morgen.

Check Also

DOCVILLE viert 20e editie met ScienceVille, speeddates en Sundance winnaars!

Vanavond start DOCVILLE 2024 met een feesteditie om u tegen te zeggen. Openen gebeurt met …