Op 06.06.2020 herdenken Fondation Chantal Akerman en CINEMATEK de verjaardag van Chantal Akerman online, zij zou die dag 70 zijn geworden!

Vanaf 10 uur ‘s morgens op 06.06 tot 17 uur op 07.06 brengt CINEMATEK Akermans kortfilm Family Business online, gemaakt in opdracht van het Britse tv -programma over film Visions

Akerman draaide dit ironisch zelfportret in 1984 in Los Angeles. Ze zeult zoals Chaplin met een valies op zoek naar een vergeten oom, die ze haar geldschieter wil maken voor haar volgende film: Golden Eighties. Vol humor en zelfrelativering toont Akerman de absurditeit van de filmindustrie, acteren en film financiering.

CINEMATEK zal de kortfilm delen op YoutubeFacebook en Instagram.

Het meesterwerk Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles is ondertussen in België online nog steeds beschikbaar op diverse VOD-platforms: Avila Film, Cinema bij je thuis en Sooner.

CINEMATEK compileerde een hommage aan Chantal Akerman voor het eigen zomermagazine. Wie nog geen postabonnement op het magazine heeft kan voor €25 een steunabonnement nemen voor 10.06.2020 om het magazine per post te ontvangen.

Citaat uit de hommage geschreven door Anke Brouwers:

De Belgische cineaste Chantal Akerman (1950-2015) laat een verbluffend oeuvre na dat ondanks de grote variëteit wat betreft genre (komedie, drama, musical, literaire adaptatie, epistolaire film), categorie (fictie, docu), media (installatiekunst, literatuur, cinema) opvallend coherent, consequent en zelfbewust is. […]

Hoewel ze achtereenvolgens is omschreven, of geclaimd, als feministisch, etnografisch, queer, experimenteel, conceptueel, minimalistisch, hyperrealistisch, diasporisch, autobiografisch, auto-fictioneel of avant-gardistisch, is elk label afzonderlijk haar te eng en valt ze niet op te sluiten binnen één school, politiek of ‘denominatie’. Ze wilde nooit elitair zijn en ze maakte haar cinema voor iedereen.

Check Also

Titus De Voogdt en Hans Buyse over ‘Zodiac’!

Recent staken Titus De Voogdt (‘King of the Belgians’, ‘The Barefoot Emperor’) en Hans Buyse …